weideprobleem: hoe hersteld het gras het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmyrtheexx

weideprobleem: hoe hersteld het gras het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:15

hej,

het weiland waar de paarden vorig jaar op gegraasd hebben is nog steeds geel, terwijl de rest al groen is.
het hooiland hebben we afgelopen weekend bemest, maar we hebben gehoord dat het niet zo goed is om het weiland waar ze grazen te bemesten, ivm wormen.
moeten we het gras toch nog op een andere manier behandelen, zodat het beter groeit,
of zeggen jullie, laat het nog even rusten, dat komt vanzelf..

graag zoveel mogelijk tips over het totale onderhoud (dus het hele jaar) van het weiland.

arun

Re: weideprobleem: hoe hersteld het gras het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:18

Met wat heb je bemest? Als het stalmest is van de paarden is dit inderdaad niet zo goed. Beste is varkensmest (dierlijke mest) of kunstmest.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:47

wij hebben het hooiland inderdaad met de stalmest van de paarden bemest, maar vorig jaar is het complete weiland (hooi + graasweiland) met koeienmest bemest.
in elk geval bedankt voor de tip,
meer tips zijn altijd welkom!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:53

Stukje over bemesten en waarom niet van kunstmest :
Citaat:
Moet ik een paardenwei nu wel of niet bemesten?
Dat moet zeker. Een wei wat niet bemest wordt raakt uitgeput. De vegetatie raakt in onbalans waardoor het enerzijds een tekort heeft aan belangrijke voedingsstoffen voor het paard, anderzijds veroorzaakt deze onbalans een overschot aan ongewenste stoffen in de vegetatie, waaronder bijvoorbeeld te veel fructaan. Ook kan de vegetatie vatbaar worden voor ziekten, bijvoorbeeld schimmels, die op hun beurt het paard ziek kunnen maken. Deze onbalans in de vegetatie veroorzaakt ook onbalans in het paard zelf, waardoor deze allerlei ziekteverschijnselen kan krijgen.
Waarmee een weiland bemest moet worden en met welke hoeveelheden en wanneer, is afhankelijk van vele factoren, zoals weiland gebruik, grassoort, grondsoort, etc. Om dit te kunnen bepalen is een uitgebreid onderzoek nodig en moeten er enkele berekeningen worden uitgevoerd.

Is kunstmest nu slecht voor een paardenweide of niet?
Ja, algemeen genomen is kunstmest volgens moderne onderzoeken in vele opzichten zelfs schadelijk. Elementen worden het best geabsorbeerd als de grond neutraal of licht alkalisch is. Kunstmest zorgt voor een verzuring en verzouting van de grond. Zure grond heeft weinig tot geen micro-organismen, die er juist voor zorgen dat mineralen opgenomen kunnen worden door planten. Zure grond bevat in het algemeen ook te weinig magnesium en te weinig calcium. De planten groeien wel door kunstmest maar ze hebben wel een tekort aan belangrijke sporenelementen. Bij gebrek daaraan nemen de planten zware metalen uit de grond op, ook is het fructaan gehalte vaak te hoog. Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat door het gebruik van kunstmest er een ernstig tekort van mineralen ontstaat, zowel in de grond als in het gewas.
Naast dit feit is er nog het verhaal van de grote hoeveelheden stikstof in kunstmest, welke de eiwitkwaliteit van de plant beïnvloeden. Als de hoeveelheid aangeboden stikstof groter is dan wat de plant voor fotosynthese nodig heeft, dan wordt de rest - in de plant- opgeslagen in de vorm van nitraten (de mate waarin dit gebeurt is o.a. afhankelijk van grondsoort en temperatuur). Als de nitraten uit de plant in het paarden lichaam terechtkomen, kunnen deze tijdens de spijsvertering worden omgezet in kankerverwekkende nitrosamines. Kunstmeststoffen kunnen de nitrosamine vorming ook nog op een andere manier bevorderen. Er zijn aanwijzingen, dat ze het aantal bacteriën op planten doen toenemen. Deze bacteriën maken vervolgens de omzetting mogelijk van nitraat in nitriet, een voorloper van nitrosamine. Kunstmest is dus schadelijk voor het bodemleven, maar kan ook schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard. In de rundveehouderij is men allang bekend met deze negatieve effecten van kunstmest: in de moderne rundveehouderij wordt er dan ook zeer voorzichtig mee omgesprongen en vele bedrijven stoppen ook met het gebruik van kunstmest, omdat de nadelen op lange termijn niet te overzien zijn.

Van :
http://www.dierenhealthplan.nl/pageID_5752544.html

Stuur deze mensen een mailtje met wat je het beste kan doen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:56

als ik het goed heb kan je de wei wel bemesten maar moet je dan nog ong 2 weken wachten voor de paarden er op kunnen, en moet het dan wel een paar keer geregend hebben.
het minimale onderhoud van gras is, in het voorjaar (maart, april) bemesten en in het najaar kalk strooien.
het kan zijn dat het land nu nog niet mooi is omdat de paaden er vorig jaar miss een beetje lang op hebben gestaan?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:08

hej, bedankt voor de goeie informatie, vooral tamary!
hier heb ik echt wat aan,
meer tips zijn altijd welkom

@barbar: Ze hebben er vorig jaar inderdaad vrij lang opgestaan. Dat zei ik ook al tegen mijn moeder maar ze wou het weer eens zeker weten.
maarja, in elk geval bedankt.

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:52

... lente komt wat later in Oostenrijk dan bij ons, dat zal eerder de reden zijn dan dat de paarden er lang ingestaan hebben.
Ik zou toch een kleine gift korrels geven vooral omdat uw paardenmest nog niet volledig kan verteerd zijn en om te verteren gebruikt dit stikstof die al krap aanwezig is. Probeer ook de weide te slepen zodat uw gras goed belucht word. Enne volgende jaar ... kalken eventueel net voor de winter en varkensdrijfmest erop zodra sneeuw weg is ...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:54

eind maart, begin april
npk op het gras gooien
net voor een regenbui is het fijnste

na 2 weken kunnen de paardem er gewoon op

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:58

@Lynn_Nikita: wat bedoel je met npk?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:59

zo heet dat spul
NPK
is kalk en nog paar dingen bij elkaar (natrium fosfor kalk ?? ben niet zo scheikundig)
in voorjaar gooi ik dat erop, en aan eind van de zomer komt er kalk op, amon

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:22

NPK is kalkcyanamide - zeer goed voor de paardenweiden inderdaad - wel best mechanisch strooien anders kans op grasverbranding en zeker geen paarden erop voordat het geregend heeft.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 09:39

oke, bedankt! ik zou eens kijken of ik dat hier ergens kan vinden. Zal hier wel weer anders heten denk ik (oostenrijk he)
tot welke maand laten jullie ze buiten op de weilanden staan (ivm het kaal eten van de weilanden)??

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 11:14

Die van mij jaar door als het niet te nat is, kaaleten is niet het probleem (voldoende weide versus paarden) wel kapot lopen als het nat is.
't zijn zwart korreltjes soort gruis, worden ook gebruikt voor gazons als er mos in staat.
http://www.kalkcyanamide.de/centrale.htm hier kan contacten vinden ook voor oostenrijk, stuur gewoon mail naar die kerel verantwoordelijk voor Oostenrijk en vraag waar je dit kan kopen in uw regio.
Let wel schrik niet van de prijs zeer goed maar niet goedkoop.

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:27

oke bedankt voor de site, we zullen eens gaan kijken

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:54

npk betaal ik hier niet zo heel veel voor hoor
geloof 85- euro voor eehmmm 7 of 8 zakken van 25 kg
genoeg voor mijn 80 are

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 20:55

ik heb ze vanaf ongeveer oktober \ november tot april op de paddock, zodat niet al het gras vertrapt word

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 13:31

oke bedankt, zoveel hektare hebben wij toch niet dus dat komt wel goed. Ik zal eens gaan kijken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:56

80 are is net geen hectare....
ik geloof dat je moet uitgaan van 3 kg per are ( 100 are is 1 hectare)

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:04

80 are is 8000m² in gewone mensentaal :)

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 19:46

oo grapje,.. iets te snel gelezen.. ik dacht dat er hectare stond, maarja!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 20:23

Heb je NPK gevonden intussen ?

xxmyrtheexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 08:50

ja, mijn moeder gaat de contactpersoon waarschijnlijk een mail sturen en voor de rest redden we ons denk ik wel.

in elk geval bedankt voor alle hulp!