Welk hout voor zelfmaak zadelkast?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Welk hout voor zelfmaak zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 13:43

Ok allemaal :D

Naar aanleiding van mijn vorige topic over alternatieven voor een peperdure zadelkast heb ik besloten hoe het gaan doen.
Als opslagruimte voor mijn dekens, poetskist en alle andere benodigde spulletjes heb ik een stalen grote archiefkast kado gekregen :9 van mijn Oma nog wel.
Zij had deze dus blijkbaar al jaren in de kelder staan voor 3 klappers :+ nou ik helemaal blij natuurlijk!

Maar voor mijn westernzadel gaan we dus toch zelf knutselen, nu vroeg ik me af wat voor soort hout de knutselaars hier hebben gebruikt?
En was dit een succes of zou je het de volgende keer anders doen?

Wij hadden zelf in gedachte op MDF te gebruiken en dit goed in de verf te zetten zodat het tegen vocht kan.
Maar ik vroeg me af of er nog andere alternatieve houtsoorten zijn die ook sterk en betaalbaar zijn?
Geen betonplex want dat is in aanschaf peperduur........ ;(

Krips

Re: Welk hout voor zelfmaak zadelkast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:16

Wij gebruiken voor meubels ook altijd MDF. Maar misschien kunt je van die planken gebruiken met een plastic laag erover als je snapt wat ik bedoel. Maar in principe wordt het toch niet zo heel vochtig in een zadelkamer?

Misschien kun je even op marktplaats kijken voor 'gewone' kasten die je kunt ombouwen of iets dergelijks, want hout blijft eigenlijk altijd duur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 14:58

2e hands betonplex is goed te doen hoor :)
Als je een geraamte van vierkant hout maakt hoeven de zijkanten en onder/bovenkant niet van dat hele dikke hout; triplex is dan dik zat. Idd wel aan beide zijden verven ivm kromtrekken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 20:45

Ik heb ook MDF gebruikt voor mijn inloopzadelkast. Er zit beton op de vloer en verder dus MDF. Van vocht heb ik slechts op 1 plek last. Met een vochtvreter kom je dan een heel eind.

Zorg verder ook voor ventilatie(sleuven).

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 06:57

Dat met dat plastic eroverheen in dat geen multiplex?
Geperst hout met een toplaag.

In princiepe moet je geen last kunnen hebben van vocht als je het hout eerst goed in de grondverf zet en dan goed schildert,
maar goed.

Zal een kijken wat ik zo aan rest hout op het net kan vinden ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:39

Dat met dat kunststof laagje is meubelpaneel. Als je dat wilt gebruiken mag je de kast zéker goed van de grond zetten, want als daar vocht bij komt dan wordt het 2x zo dik.
Hout verven etc is goed, maar dan wel aan beide kanten (binnen én buiten) anders trekt het krom.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 07:39

Whahaha het is al niet meer nodig!
Op de duitse ebay kwamen we een stalen archiefkast tegen met de precieze afmetingen, 62x73x105 m, waar mijn zadel in past!
Er zat geen sleuteltje meer bij voor het slot maar dat maken we er dan zelf op.
Helemaal bekrast maar dat maakt uiteraard niks uit, probleem opgelost en goedkoper dan zelf een kast maken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 07:57

Dat is idd een beter oplossing.
Kijk straks wel even of de scharnieren verdekt zijn, zodat je niet simpel de deur uit de hengsels kunt lichten.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 12:06

Zal ik doen DD!
Ga hem waarschijnlijk morgen of begin volgende week ophalen in Oberhausen, gelukkig heb ik een handige man ;)

Hij gaat namenlijk ook een slot op die archiefkast van mijn Oma zetten zodat ik die toch ook kan afsluiten.
Nu liggen daar straks natuurlijk niet de meest dure dingen in maar moet er toch lang voor sparen en je weet toch niet hoe de mensen op een nieuwe stal met elkaars spullen omgaan he!