stalbedekking/bodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iloonaa__

stalbedekking/bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 12:14

hallo allemaal!
omdat de zomer er weer aan komt! wil ik meer weten over bodem voor in stal
in de zomer hebben wij nooit meer stro, en dan gaan wij tot nu toe over op vlasch, of krullen
maar ikzef vind krullen erg stoffing, en het vlasch is ook niet altijd erg zuinig....

weet iemand goede opties qua bodems?? :)

groetjes!

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:23

Ik begrijp uit jou verhaal dat je paard winterdag op andere bedding staat dan zomerdag? Mag ik vragen waarom?

Onze paarden staan het hele jaar door op stro. De bodem zijn roosters met een kelder daaronder. Dus het natte vocht laat goed door. We hebben een aantal paarden op vlas staan, dat kan zeker wel uit mits bij correct gebruik. Houtkrullen/snippers of andere zaagsel vorm vind ik ook te stoffig en neemt te weinig vocht op.

iloonaa__

Re: stalbedekking/bodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:29

in de winter staan ze bij ons ergens anders dan in de zomer.

in de winter staan ze bij mijn oma op stal, en in de zomer bij ons op het land ( en daar is een stal bij gebouwt). omdat de stal redelijk ver in het land staat en dus niet bij de ingang is het in de winter niet te doen ( dan is het te prutterig en te nat, waardoor ze alles kapot trappen)

dus de bodem in de ene stal is anders dan de andere.

de stal in het land heeft geen speciale bodem, en omdat het op het land staat, is de stal bij nat weer eerder nat, en vies.

dus daarom zoeken wij een geschikte bodem, en staat hij in de winter op stro en in de zomer op vlasch

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:30

Strokorrels!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:34

Ik ben ook wel benieuwd naar de reden van wisseling.

Als jullie paarden geen probleem hebben met stof of schimmel bij stro, waarom houdt je het daar dan niet bij?

Bij krullen vervelen paarden zich sneller omdat er niets lekkers tussen zit bij zaagsel zie je meer hoefproblemen en bij vlas of hennepstro heb je een grotere kans op koliek als ze daarvan gaan eten.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:36

Myca schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar de reden van wisseling.

Als jullie paarden geen probleem hebben met stof of schimmel bij stro, waarom houdt je het daar dan niet bij?

Bij krullen vervelen paarden zich sneller omdat er niets lekkers tussen zit bij zaagsel zie je meer hoefproblemen en bij vlas of hennepstro heb je een grotere kans op koliek als ze daarvan gaan eten.

ik heb het er staan hoor! :+ :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 13:36

Jannepauli schreef:
Strokorrels!

en mag ik vragen wat dat precies inhoud?? :)

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:04

Dank je wel voor je toelichting. Rij je de bedding uit je loopstal over je eigen land uit of wordt dit afgevoerd? Ik zou denk ik gewoon voor stro kiezen. Is relatief goedkoop, hebben ze wat te knabbelen en dat kun je op eigen land bewerken. Vlas en houtkrullen daar integen niet.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:10

Toen ik begon te typen stond het er nog niet :+

Kan je bodem in de stal niet wat ophogen zodat het niet zo nat meer is.

En dan gewoon stro er in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:50

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:06

HT2009 schreef:
Dank je wel voor je toelichting. Rij je de bedding uit je loopstal over je eigen land uit of wordt dit afgevoerd? Ik zou denk ik gewoon voor stro kiezen. Is relatief goedkoop, hebben ze wat te knabbelen en dat kun je op eigen land bewerken. Vlas en houtkrullen daar integen niet.

nee, wij gooien het niet over het land uit, het wordt gebracht naar mensen met moestuinen, die zijn er dol op! :9

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:07

Myca schreef:

ja dat wilden we ook graag doen, zodat alles een stuk droger blijft in de nattere dagen, maar dan zou het te gevaarlijk worden voor een paard, omdat hij dan zijn hoofd kan stoten tegen de balken die boven in zitten, en dat willen we absoluut niet! *D

Anouk_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:25

Onze pony's staan op vlas.
Neemt al het vocht goed op,
Wij halen wel iedere dag de mest eruit, en zodra het nodig is de echte vieze plekken om dit vervolgens weer op te kunnen strooien. En 1x in de week de stallen helemaal uitmesten.
Ze staan alleen s'nachts op stal,
Ik ben er zeer tevreden over. Maar met vlas wel even opletten of je pony/paard het niet op eet.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:51

iloonaa__ schreef:
Myca schreef:

ja dat wilden we ook graag doen, zodat alles een stuk droger blijft in de nattere dagen, maar dan zou het te gevaarlijk worden voor een paard, omdat hij dan zijn hoofd kan stoten tegen de balken die boven in zitten, en dat willen we absoluut niet! *D

Vlas vind ik echt rot bedekking. Het wordt onwijs snel vies. En in mijn ogen heeft mijn paardje een veel lekkerder bedje met stro. Ze staan bij mij dus echt het hele jaar door op stro. Je zegt dat je het niet kunt ophogen, want dan stoot je paard zijn hoofd..... Maar is je stal dan niet veelste laag??

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 21:54

Strokorrels is ideaal als bodembedekking.
Zie voor meer info en mijn ervaringen met strokorrels op mijn site:
via onderstaande links.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:43

Myca schreef:
Vlas vind ik echt rot bedekking. Het wordt onwijs snel vies. En in mijn ogen heeft mijn paardje een veel lekkerder bedje met stro. Ze staan bij mij dus echt het hele jaar door op stro. Je zegt dat je het niet kunt ophogen, want dan stoot je paard zijn hoofd..... Maar is je stal dan niet veelste laag??

nee hij is niet te laag, er heeft ook altijd grote paarden in gestaan, en kan ook een gemiddelt trekkertje in staan.
maar wij willen zeker geen risico lopen dat hij mogelijk zijn hoofd kan stoten als hij hem echt hoog doet...
maar ik heb al met mijn ouders besproken over rubberen matten, die zijn niet echt erg dik, dus dat is nog goed te doen!
en dan blijft de ondergrond ook goed droog voor mij gevoel.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 16:22

De bodem van de stal wordt nat als het nat weer is?

Mij lijkt het dan handiger om er een fatsoenlijke bodem in te leggen, geen een bodembedekker blijft schoon en netjes als het van onder uit nat wordt.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:59

xxappiexx schreef:
De bodem van de stal wordt nat als het nat weer is?

Mij lijkt het dan handiger om er een fatsoenlijke bodem in te leggen, geen een bodembedekker blijft schoon en netjes als het van onder uit nat wordt.

het wordt niet nat, het wordt vochtig
nu zullen mensen denken dat de hele boel meteen zeiknat is,
maar dat is het ook niet... ;)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 20:59

zet er maar een slot op want ik vindt het wel genoeg geweest, ik krijg alleen maar andere vragen ipv gewoon antwoord op de vraag die ik stelde

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:05

Jammer dat je zulke onzinnige reacties krijgt.
Ik heb jou strokorrels geadviseerd, heb je nog gekeken?
Ook hier is het zo hoor dat bij extreem vochtig weer de vloer (beton) in één stal vochtig is, dus er zijn vast meer mensen die hier last van hebben. Met strokorrels is het beter, neemt het vocht genoeg op zonder dat je stank krijgt, mits je normaal uitmest.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:10

Sorry voor mijn onzinnige antwoord :+ . De situatie was voor mij niet helemaal duidelijk vandaar dat ik me afvroeg hoe nat het dan werd en of een andere bodem niet een oplossing was. Lijkt mij ook wel logisch dat het geen zwembad wordt....

Maar goed, jammer dat je zo reageert. Succes met het oplossen van je probleem.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:31

diana1 schreef:
Jammer dat je zulke onzinnige reacties krijgt.
Ik heb jou strokorrels geadviseerd, heb je nog gekeken?
Ook hier is het zo hoor dat bij extreem vochtig weer de vloer (beton) in één stal vochtig is, dus er zijn vast meer mensen die hier last van hebben. Met strokorrels is het beter, neemt het vocht genoeg op zonder dat je stank krijgt, mits je normaal uitmest.

jaa ik heb echt er veel over opgezocht, en las ook op bokt een aantal stukjes over dat ze het gingen testen, het ziet er heel netjes uit in de stallen en is ook nog eens heel zuinig! :)) dus dat ziet er zeker goed uit, maar ik las wel dat bij sommige per aantal te kopen zijn en niet los? en omdat we niet heel veel stallen hebbben, krijg ik dan het idee dat je dan zoveel hebt, en wat als het niet bevalt... daar ben ik altijd wel voorzichtig mee :=

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 14:33

xxappiexx schreef:
Sorry voor mijn onzinnige antwoord :+ . De situatie was voor mij niet helemaal duidelijk vandaar dat ik me afvroeg hoe nat het dan werd en of een andere bodem niet een oplossing was. Lijkt mij ook wel logisch dat het geen zwembad wordt....

Maar goed, jammer dat je zo reageert. Succes met het oplossen van je probleem.

okee, nou met nat(vochtig) bedoel ik gewoon als je de bovenlaag eraf haalt dat het daaronder een beetje vochtig is ( niet drassig) en mijn pony is zoms een beetje ongeduldig dus dan gaat hij link lopen in zijn stal, en dat loopt hij het vochtige allemaal omhoog, en dat vindt ik erg zonde als je net nieuw spul erin gegooid hebt :+

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 19:01