Ervaringen met een weidepomp?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hitmanhoeve

Ervaringen met een weidepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:11

Er lopen aardig wat paarden zomers in de wei (in meerdere groepjes) en alle waterbakken elke dag met een emmer vullen is behoorlijk zwaar werk. Daarom zouden we eens zo'n weidepomp willen proberen.

Wie o wie heeft er ervaring met een weidepomp voor het verstrekken van water in de wei?
Leren de paarden het makkelijk om de lepel in te drukken?
Zit er verschil tussen weidepompen qua soepelheid van het indrukken van de lepel? Zo ja, welk merk is het beste of welk bedrijf biedt een goede weidepomp aan?
Raakt de slang van de weidepomp snel verstopt? (we komen sowieso minimaal één keer per dag bij elk groepje paarden, dus verstopping of iets dergelijks merken we wel snel op)
Wordt de weidepomp ook omgegooid door de paarden? Dus dient de weidepomp en/of de slang ook vastgezet te worden?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties :)

Barvrouwke

Re: Ervaringen met een weidepomp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:17

Mijn paard dronk uit zo een echte koeienwaterpomp. Dus met zo een lepel die je naar achteren moet duwen. Voor veulens is deze niet geschikt lijkt mij, want het loopt wel wat zwaar.
Hier verderop hebben ze een waterpomp in een soort slakkenhuisvorm rechtop, voor jonge paarden. Misschien is dat wat? Ik ken ze verder niet.
De slang raakt verstopt als hij op de bodem komt en daardoor drek mee aanzuigt. Makkelijk op te lossen door er een lege jerrycan ofzo aan te hangen, als dobber zegmaar. Zodat ie halfdiep in de sloot hangt.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:24

Kun je niet beter kiezen voor een grondwaterpomp? Daar komt schoon water uit en ook veel water.
Zo'n koeienpomp snapt niet ieder paard en water moet uit de sloot komen toch? Veel sloten zijn niet altijd even schoon.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:26

Is de wei ver van de stal?
Wij hebben namelijk gewoon een leiding (geen ijzer)
naar de wei aangelegd en daar hebben ze nu automatische
drinkbakken, ideaal :)

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:33

Denk ook inderdaad dat zo'n klein veulen zo'n lepel niet ver genoeg kan indrukken. Maar de paarden met veulen lopen altijd bijelkaar in één groepje. Dit jaar is er maar één veulen. Dus eventueel zou deze groep een waterbak kunnen houden. Een waterpomp met slakkenhuisvorm heb ik nog niet eerder gezien of van gehoord. Via google ook niet iets over te vinden. Maar voor de jonge paarden houd ik het dus op een waterbak :)

Die jerrycan is een goed idee!

De paardenweiden liggen wel rondom huis, maar toch niet dicht genoeg bij elkaar om een grondwaterpomp te installeren waarmee alle groepen paarden van water voorzien kunnen worden. Vandaar dat aan een weidepomp wordt gedacht.

Sloten die niet verbonden zijn met meerdere sloten, dus in principe stilstaand water, zijn inderdaad gevaarlijk. Wij halen het water voor de paarden dus ook niet uit dergelijke sloten.

De paardenweiden liggen wel rondom huis, maar toch niet dicht genoeg bij elkaar om een grondwaterpomp te installeren waarmee alle groepen paarden van water voorzien kunnen worden. Vandaar dat aan een weidepomp wordt gedacht.

Sloten die niet verbonden zijn met meerdere sloten, dus in principe stilstaand water, zijn inderdaad gevaarlijk. Wij halen het water voor de paarden dus ook niet uit dergelijke sloten.
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-04-09 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Je kan beter de Wijzig-knop gebruiken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:41

Wij hebben idd een grondwaterpomp bij de stal en daar vandaan
hebben we van die zwarte flexibele leidingen (ben de naam even kwijt) getrokken
naar de weides :)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:48

Wij hebben het vorig jaar geprobeerd met zo'n koeienpomp, maar van de zes paarden was er maar eentje die het na 4 maanden snapte.

Maar kun je niet een flinke badkuip neerzetten en deze vullen vanuit de sloot met een waterpompje op benzine?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:59

ProudJustify schreef:
Wij hebben idd een grondwaterpomp bij de stal en daar vandaan
hebben we van die zwarte flexibele leidingen (ben de naam even kwijt) getrokken
naar de weides :)

tyleenslang ;)

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:00

Een waterpomp op benzine? Die kende ik nog niet... Het moet wel makkelijk meeneembaar zijn van het ene groepje paarden naar het andere groepje paarden. Via google kwam ik een waterpomp op benzine van 16 kg tegen... Dat vind ik best nog wel zwaar :\

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:04

Er zijn filters te koop om aan het uiteinde van de slang (wat in de sloot hangt) te bevestigen, dan komt er ook geen troep mee naar boven.

Over het leren: men neme het slimste paard. Je legt een snoepje neer daar waar het water uit de slang in het bakje stroomt. Paard ruikt snoepje, wil daar met zijn neus bij, maar dat lukt niet. Dus gaat duwen. En snoepje stroomt vervolgens met water naar paard toe. Zo had mijn merrie het binnen no-time door. En haar zoon doet toch alles wat zij doet...

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:10

femke27 schreef:
Er zijn filters te koop om aan het uiteinde van de slang (wat in de sloot hangt) te bevestigen, dan komt er ook geen troep mee naar boven.

Over het leren: men neme het slimste paard. Je legt een snoepje neer daar waar het water uit de slang in het bakje stroomt. Paard ruikt snoepje, wil daar met zijn neus bij, maar dat lukt niet. Dus gaat duwen. En snoepje stroomt vervolgens met water naar paard toe. Zo had mijn merrie het binnen no-time door. En haar zoon doet toch alles wat zij doet...

Sowieso zit er aan het uiteinde van de slang van een weidepomp een soort filter. Zo'n filter zou ook vol kunnen komen te zitten. Maar hier ben ik niet zo bang voor. We komen toch minimaal eenmaal daags bij de groepjes.

Zeer goed idee om de paarden eraan te laten wennen! :D

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:31

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:35

Mijn paard stond in de opfok en daar deden ze dat ook.

Die barvrouwke laat zien gaat echt super licht. Daar snapte alle paarden het ook.
Bij een gewoon koeiending snapte 1 paard het niet, maar toen hij het had geleerd op die van barvrouwke deed hij het daarna ook bij een koeiending.

Heb je goed water is het erg gemakkelijk.

Wel de onderkant vastzetten, want ze trekken hem wel om.
Daar hadden ze hem op 2 balken vast staan

xxxphoebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:36

Wij hebben ook een kleine pomp op benzine. Niet zwaar op zo, kilo of 6. Aan de ene kant een dikke korte pomp voor in de sloot. (met inderdaad een jerrycan eraan tegen het te diep liggen) en aan de andere kant en tuinslang. Pomp moet je aantrekken, net als een buitenboordmotor. Wij gebruiken hem om de buitenvak zomers te sproeien

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 10:50

Laatst bijgewerkt door Judje op 22-04-09 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Wijzig-knop.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 10:58

Die gaat lang zo licht niet als die andere. Ook al staat hij als paarden pomp.
En omdat hij open is snappen ze niet meteen waar ze zijn moeten.
Op die opfok hadden ze er dus 3.
die dichte
de paardenpomp
en een koeienpomp

Paardenpomp en koeienpomp scheelde niets in werking en kracht.
Die dichte was echt fijn.Als ik er een moest kopen hoefde ik persoonlijk niet te twijfelen.

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:10

kazary schreef:
Die gaat lang zo licht niet als die andere. Ook al staat hij als paarden pomp.
En omdat hij open is snappen ze niet meteen waar ze zijn moeten.
Op die opfok hadden ze er dus 3.
die dichte
de paardenpomp
en een koeienpomp

Paardenpomp en koeienpomp scheelde niets in werking en kracht.
Die dichte was echt fijn.Als ik er een moest kopen hoefde ik persoonlijk niet te twijfelen.

Oke duidelijk! Dan weet ik wat mij te doen staat :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:12

Misschien denk jij er anders over :D
Die dichte was ook meteen duidelijk bij alle paarden, dat vond ik wel een fijn idee. Ook mijn watje dat niet zo snel lomp drukt. (die snapte als veulen niet eens een automatische drinkbak, want dat moest hij te hard drukken)

hitmanhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 11:16

kazary schreef:
Misschien denk jij er anders over :D
Die dichte was ook meteen duidelijk bij alle paarden, dat vond ik wel een fijn idee. Ook mijn watje dat niet zo snel lomp drukt. (die snapte als veulen niet eens een automatische drinkbak, want dat moest hij te hard drukken)

Er lopen állerlei verschillende paarden bij ons ivm een pensionstal, dus dat het snel duidelijk is voor ieder paard vind ik zeer belangrijk. Ik schaf sowieso toch eerst één aan en test deze dan een tijdje. Bevalt dit, dan kunnen er meerdere aangeschaft worden :) Weet jij toevallig waar ze nog meer van deze weidepompen leveren?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:21

wij zijn van de jaar overgestapt op een pomp/automatische drinkbak. de eerste 2 dagen kregen ze nog een emertje water er naast en altijd als we er waren deden we water in de bakje eronder. De shet had het meteen door mijn tink heeft er 1 dag droogstaan voor nodig gehad. toen probeerde ze hem toch maar en er kwam water uit sindsdien drinken ze er bijden uit.

Z'n automatische die echt op de waterleiding staat die zijn doodeng kwam ze een keer tegen bij de hengstehouder toen heeft ze 4 weken gewoon een emmer in de stal gekregen en een stal naast de kraan wel zo aardig voor de stalhulp hoefde ze niet zoveer te lopen.

Anders moet je kijken of je ergens eens een paar kan lenen. Een koeiepomp kan je misschien wl bij de boer halen daar hebben wij ze vandaan gewoon gratis.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:22

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:26

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 11:50

Ik heb 3 koeienpompen in mijn wei. 2 van Eider en 1 van Utina. Die van Eider vindt ik prettiger en lichter om water op te pompen dan de Utina. Heb al heel wat verschillende soorten/maten paarden bij mij op de wei gehad en ze snapten het allemaal vrij snel. Alleen de Utina die best zwaar gaat gaf soms problemen bij de kleinere/lichtere rassen.

Heb er ook wel altijd een waterbak staan bij de schuilstal (bij de handpomp) voor de zekerheid.

Ook bij ons wordt dagelijks gecontroleerd en zit er een filter aan, maar heel af en toe raakt ie toch verstopt omdat de slang te diep in het water is gezakt.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 12:25

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 13:35

Dan heb je wel een motortje nodig omdat te vullen :)