Paard combineren met onregelmatig werk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauriedropje

Paard combineren met onregelmatig werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:34

Ik heb een vraag. Ik heb een erg onregelmatige baan als stewardess, en ben zelfs af en toe meerdere dagen van huis. Ik heb geen paard, maar zou graag ervaringen willen horen van mensen die in een zelfde soort werk-situatie zitten en wél een paard hebben.
Ervaren jullie het als "te doen"?
Is het moeilijk om een verzorger/bijrijder te vinden die bereid is om rekening te houden met je onregelmatige baan? (bijvoorbeeld als ik 4 dagen weg zou moeten)
En hoe belangrijk is het voor een paard om regelmaat te hebben, want iedere dag rond de zelfde tijd komen is niet mogelijk.

Alvast bedankt!

*puck*

Re: Paard combineren met onregelmatig werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:38

dit gaat denk ik alleen goed als je het paard ergens kunt stallen waar ze je tegen betaling alle werk uit handen willen nemen,
een zeer goed gerunde pensionstal dus want een bijrijder is leuk maar wat als jij op 10.000 voet zit en hij/zij word ziek dan moet je nog iemand hebben waar je op terug kunt vallen.
je kunt ook een paard leasen , misschien om eerst is te kijken hoe het gaat, succes.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:40

Een flexibele bijrijd(st)er zoeken!
Hoe ver vantevoren weet je je rooster? Ik wist het soms pas ruim een week vantevoren en heb dus steeds per week met bijrijdster besproken wie welke dagen ging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:15

Hetzij een zeer flexibele bijrijdster zoeken , of zelf bijrijdster worden , dat is misschien nog een betere optie :)

Iemand die een eigen paard heeft en in principe alle dagen kan , maar het wel fijn vindt als er een dag of 2-3 per week iemand het paard overneemt.

Het is niet echt heel logisch om zelf een paard te gaan kopen als je bij voorbaat al weet dat je er heel vaak niet naartoe kunt.

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:40

@ pmarena: Ja ik weet het, heb die optie ook nog vol open staan, maar heb tot nu toe nog niemand kunnen vinden die interesse heeft in een bijrijdster die niet op vaste dagen kan.
Ben ook nog niet van plan om een paard te kopen hoor, maar ben me aan het oriënteren. En ervaringen van anderen zijn daarbij altijd fijn.

@ Gamblerscup: ik weet mijn rooster in principe 4 weken vantevoren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 19:16

Als je de juiste persoon vindt moet het ook wel prima kunnen werken , maar het risico is : wat als die persoon wegvalt ?

Ik zou er zelf niet aan willen beginnen als ik er niet helemaal zelf voor zou kunnen zorgen.

Mogelijkheid is dan idd. een stal waar alles voor je geregeld wordt. Maar dat kost een boel geld en is dat nu waarom je een eigen paard wilt , om het door een ander te laten verzorgen ?

Het ligt er ook maar net aan hoe vaak je er niet kunt zijn , als het wel meevalt en je de meeste dagen toch zelf kan is het geen probleem , maar ben je vaak meerdere dagen weg....dan lijkt het me voor jezelf ook niet zo fijn eigenlijk.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 20:23

Ik sta op een super stal.
Ze staan daar volpension. En komen minimaal 2x per dag buiten in de winter en zomers een halve dag op de wei. In overleg is het ook mogelijk dat de eigenaresse jou paard rijdt op afgesproken dagen. Echt super ideaal en je paard word super verzorgd en op niveau gereden. Ik zou daarom gaan kijken naar een pension/trainingsstal waar deze mogelijkheid er is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:07

Of gewoon (als je "alleen maar" recreatie rijd) een pensionstalling zoeken waar alles gedaan wordt, waar ze elke dag gewoon lekker op de wei gegooid worden zoals het hoort, waar gevoerd word, waar ze ook weer binnen gehaald worden en waar word uitgemest: paardje heeft dan even lekker vrij als jij weg bent of je bijrijdster (als je die kunt vinden) niet kan.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:24

Nou, het is vrij lastig maar.. Als je idd een betrouwbaar pension hebt, dan kan het in principe, maar als je beestje ziek wordt is het weer een ander verhaal, de zorgen die je dan hebt als je zo ver weg zit.. Bovendien betaal je ook voor die extra verzorging, dus het mesten etc.
Daarom ben ik nu van een pension naar een 24/7 wei gegaan, omdat die mogelijkheden van complete verzorging er gewoon niet waren. (ook grotendeels omdat ze nog niet ingereden is en ze in de winter niet in de wei mocht, dus een bijrijder was geen optie). Maar als je terug komt van een MNL of NRT dan is het soms wel een hele opgave, zij het wel een hele dankbare!
Maar er zijn genoeg collega's die een paardje hebben hoor!
Heb morgen een PVG en dan staan ze ook alleen, watertonnen vol en er rijdt iemand elke dag langs om even te controleren (dat is dan weer een nadeel van een weiland), als je zorgt voor een goed vangnet, kan het echt, maar het is een hoop geregel.
Denk dat als je dus idd besluit te kopen, dat het handiger is een al beleerd paard te kopen, dan vind je wat makkelijker een bijrijder. Succes en als je vragen hebt, pb je maar hoor.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:29

Mijn pensionstal is betrouwbaar, betaalbaar en ze doen alles, als je vantevoren maar even meld wanneer je er niet bent. Mocht paardlief dan ziek worden, word er gewoon prima voor gezorgd en word je op de hoogte gehouden. Daar zijn telefoons voor. Ze zijn er echt wel, ik zou mijn paard juist niet op een weiland zetten, tenzij dit onder constant toezicht is. Als er dán wat gebeurd en die persoon die 1x per dag even langsfietst laat nog 6 uur op zich wachten... nee, zo'n pensionstal zou mijn voorkeur hebben. (daarom sta ik er dus sinds begin dit jaar en heb ik mijn "eigen gehuurde" weiland en stal opgegeven.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:39

Ligt eraan wat voor paard je wilt. Een paard om mee de bossen in te trekken die in volpension staat waar ze hem ook iedere dag voor je buiten zetten, dan is het goed mogelijk om het alleen te doen. Maar wil je echt trainen dan zal je er toch een bijrijder bij moeten hebben. Iedere keer 4 dagen stil is dan teveel. Heb het zelf gehad doordat ik groomde bij een wedstrijdspan die marathons reed. Je ging dan vrijdagochtend weg en kwam zondag laat thuis. 's Maandags weer gewoon naar je werk dus dan stonden de paarden ook 4 dagen stil. En het weekend erna weer hetzelfde liedje. Heb voor mijn paarden gekozen en ben met groomen gestopt.
En bijrijdpaard zou ook kunnen alleen kan het dan wel lastig zijn dat jouw rooster bepaald wanneer de eigenaar moet rijden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 23:46

Dat laatste lijkt me ook niet handig,moeilijk te vinden denk ik, een eigenaar die zich aan wil passen aan jouw rooster. In de situatie die door de TS beschreven is lijkt mij het het handigste op een pensionstal te staan mét bijrijdster die enigszns flexibel is. Maar ja, vind dat tegenwoordig maar eens te vinden... en dan ook nog eentje die nog enigszins kan rijden.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 00:00

Ik werk ook onregelmatig en heb 3 paarden aan huis. in principe redden mijn vriend en ik het samen wel maar soms helpt de verzorgster/berijdster van napoleon met voeren. de paarden staan hier wel altijd buiten met inloopstallen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:05

Pellie schreef:
Ik werk ook onregelmatig en heb 3 paarden aan huis. in principe redden mijn vriend en ik het samen wel maar soms helpt de verzorgster/berijdster van napoleon met voeren. de paarden staan hier wel altijd buiten met inloopstallen.

Onregelmatig is hier nog niet het grootste probleem. Wel het feit dat ze soms 4 dagen weg is. Kan me voorstellen dat dat een groot struikelblok is.... en met z'n 2en is het wel wat makkelijker in te delen. Zou als TS zijnde zelf bijrijder worden of iemand vragen of je in je vrije tijd mag rijden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 08:27

Wanneer je op een volpensionstal staan waar je paard 's winters en 's zomers de hele dag (liefst meer) buiten komt lijkt het me geen enkel probleem. Spreek goed af met de pensionhouder dat hij/zij je paard in de gaten houdt omdat je dat zelf niet altijd kan en zeker met een flexibele bijrijder erbij kan het prima. Maar verwacht niet dat je topsport kan gaan rijden met zo'n flexibel trainingsschema :P

Een pensionstal waar ze meerendeel op stal staan lijkt me, zeker in zo'n geval als de jouwe, gewoon not done.

Lauriedropje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 09:37

Bedankt voor alle reacties! Erg fijn om ervaringen en gedachten van paardeneigenaren hierover te horen.