Bezweet, wat voor deken nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkiN

Bezweet, wat voor deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:25

Misschien dat het hier niet helemaal goed staat, excuses.

Mijn pony van bijna 18 komt deze zomer nog niet zo snel door haar vacht heen, ze is nu ongeveer de helft van haar natuurlijke vacht kwijt.
Nou is het nu natuurlijk best wel warm, gisteravond heb ik dik een uur gereden met veel galop. Daar gaat ze best van zweten. Nou heb ik de laatste 20 minuten naar huis gestapt, maar onder het zadel en in haar flanken was ze nog best wat nat van het zweet. Omdat ze 24/7 buiten staat in haar stal met grote uitloop, wilde ik haar een fleecedeken op doen. Ik had mijn dunste al gepakt, maar nog geen 5 minuten later was ze meteen alweer bezweet op de borst en schouder en niks gedroogd.
Ze heeft gewoon een te dikke vacht voor dit weer en met ook nog eens een fleecedeken heeft ze het gewoon hartstikke warm.
Dus ik ben maar een half uur extra gaan stappen aan de hand zonder deken.

Helaas heb ik hier niet altijd tijd voor, wat nu?
Is zo'n coolerdeken hier handig voor? Of kan een winterharde pony met wat zweet best 'bloot' terug naar buiten?

Pony is overigens met pensioen en doet niet meer aan sport. Dus de spieren worden aardig met rust gelaten.

Alvast bedankt voor alle hulp!

Katja

Re: Bezweet, wat voor deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:28

Verplaatst van BEH naar VSW.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:30

volgens mij kan je haar rustig met dit weer nog iets nat op de wei zetten hoor.. het is hardstikke warm. als ze maar op adem is en niet drijfnat, zal ze het echt niet koud krijgen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:31

eeuh wat dacht je van eerst dan niet zo veel te verlangen van een pony op leeftijd! Als je paard niet meer zo goed opdroogt zal jij je er als ruiter aan aan moeten passen! Dus rustiger rijden en zorgen dat hij niet (te) nat wordt!

Verder helpt zo'n schuurblokje heel goed tegen overtollig haar. Is zo'n zwart vierkant blokje, kan je bij iedere ruitershop kopen! Verder kan een vitamine spuit ook goed helpen om de vacht te verliezen..... geeft net een extra boost!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:33

wij laten de paarden altijd rollen in zand.daardoor drogen ze extra snel op.

zweetdeken heeft bij de mijne geen nut die gaat dan juist erg zweten.
en die zet ik dus ook als hij op adem is en afgekoeld is zo op het land.
die is overigens 17 en dat gaat prima.

lies:
veel paarden lopen nog met hun wintervacht rond hoor.
bij ons ook veel en dus zweten ze snel
zoals gezegd helpt rollen al een hoop en als ze dus op adem zijn worden ze niet zo snel verkouden.

enne 18 is echt niet oud! dan zitten ze juist in de bloei van hun leven :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:36

als je al uitgestapt hebt en je paard niet zeiknat is kan ze bezweet echt wel gewoon zonder deken buiten staan nu hoor...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:37

Ik denk dat je hem met dit weer zo wel weer op de wei kunt zetten hoor, helemaal als hij nog een dikkere vacht heeft. Ze hebben dat wel een natuurlijk zweetdekentje.

Ik heb laatst wel een cooler gekocht voor mijn paard. Als ik met dit warme weer gereden heb spuit ik haar daarna af en vind ik het wel fijn als ze nog even een dekentje op kan. ( helemaal omdat ze best een dunne vacht heeft ) Als ik haar dan deze deken op doe is zij met een kwartiertje droog en gaat absoluut niet zweten. Dus als je wat wilt zou je dat eventueel kunnen overwegen. Als hij droog is moet je de cooler wel weer af doen.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:37

Lies21: Ik ben al wekenlang bijna een uur voor het rijden aan het poetsen met zo'n blokje, en na het rijden ga ik ook nog eens aan de slag. Ze gaat gewoon niet zo snel meer door die vacht als eerder. Vitaminespuit heeft ze al gehad, en ik geef haar ook al maandenlang Lijnzaadolie.
Bovendien heb ik als advies van de fysio meegekregen haar lekker lange stukken rechtuit te laten galopperen, dus dit heb ik gisteravond weer eens met haar gedaan. Verder is ze enkel met pensioen omdat ze last heeft van artrose, niet omdat ze 'op leeftijd' is. Ze gedraagt zich nog als een jonge pony, en beweegt ook zo zolang je haar niet te veel belast. Ik houd zeer goed rekening met haar en mijn sportambities heb ik juist opgegeven voor haar. Dus ik denk dat ik helemaal niet veel verlang van haar, je moest eens weten ;)

@ de rest: Dankjulliewel, ze heeft inderdaad meteen gerold, is toch het eerste wat ze doet na het rijden :D Dan laat ik haar gewoon zo staan. Het is ook pas half april natuurlijk, het is gewoon zo vroeg warm!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:38

Aukelizzy schreef:
Ik denk dat je hem met dit weer zo wel weer op de wei kunt zetten hoor, helemaal als hij nog een dikkere vacht heeft. Ze hebben dat wel een natuurlijk zweetdekentje.

Ik heb laatst wel een cooler gekocht voor mijn paard. Als ik met dit warme weer gereden heb spuit ik haar daarna af en vind ik het wel fijn als ze nog even een dekentje op kan. ( helemaal omdat ze best een dunne vacht heeft ) Als ik haar dan deze deken op doe is zij met een kwartiertje droog en gaat absoluut niet zweten. Dus als je wat wilt zou je dat eventueel kunnen overwegen. Als hij droog is moet je de cooler wel weer af doen.

Dat snap ik :j
Dus jouw paard is dan wel goed nat natuurlijk na het afspuiten. Ik ga er eens over denken, dankjewel :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:39

als ze maar op adem is en al afgekoeld is dan kan het prima hoor.
er zijn er bij ons bij die zelfs midden in de winter zo weer het land op gaan,gaat altijd goed :j

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:40

Zoals ellepel al zegt, gewoon even laten rollen in het zand dan zijn
ze zo weer droog en verder kun je ze met dit weer prima buiten zetten hoor, het
is warm zat.

En 18 jaar is idd helemaal niet oud voor een paard ;)

Hoppje

Wat ook altijd goed help om de paarden door hun wintervacht te laten komen is om lijnzaadolie door het voer te doen!
Ook geef ik mijn paarden vaak een opkikker (verkrijgbaar bij een diervoeder zaak) dit is een spuit met extra vitaminen en dergelijke en erg goed voor paarden die in de "rui" zijn!!

Maar ik denk dat als jij je pony een half uur hebt uitgestapt en hij is weer goed op adem en niet warm meer dat je hem best buiten kan zetten zonder deken, vooral met dit weer! En zoals je al aangeeft heb je een inloopstal dus hij kan binnen gaan staan als die dat wil!!

Lies: Denk dat je wel erg snel vooroordelen hebt! Je weet niet eens wat er met de pony gedaan wordt! En als de pony een goede conditie heeft kan er echt wel wat mee gedaan worden, 18 is voor een paard nog een prima leeftijd hoor....
En als een pony een erg dikke vacht heeft, zweten ze vaak al na een klein stukje stappen!!

Jellie

Mijn paard staat nu ook 24/7 op de wei. Als we gereden hebben stap ik goed uit en als ze op adem is gaat ze gewoon de wei in zonder een deken. T is idd heel warm voor de tijd van t jaar..

Corally_B

@ ellepel
Ik zeg ook niet dat 18 jaar oud is, het is middelbaar!
Tuurlijk zitten er nog veel paarden in de wintervacht, alleen ben je als ruiter verantwoordelijk voor je paard, waarom denk je anders dat mensen hun paarden scheren?
Het lijkt hoog zomer buiten maar de wind kan nog aardig koud zijn soms! Gewoon voor het zekere gaan!

Als je dierenarts kosten moet betalen omdat je paard ziek is ben je verder van huis! Dus neem je verantwoordelijkheid en doe het rustig aan en koop bijvoorbeeld zo'n blokje en vitaminespuit!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:42

Maar dat heeft niks met de leeftijd te maken Lies21 ;)
Zoals jij het nu zegt moet je dus met alle paarden die snel zweten
rustig aan doen en ze niet nat buiten zetten, niet alleen de oudere paarden.....

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:43

hahaha de wereld bestaat uit 2 groepen mensen, de 1 kan niet lezen, de ander niet schrijven!

Laat maar!

Neroo

Re: Bezweet, wat voor deken nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:49

Voor jou blijkt lezen wel moeilijk ja. Als je je ogen open zou doen zou je gelezen hebben dat Nikki allang zo'n blokje heeft.
Als je niks nuttigs toe hebt te voegen zeg dan gewoon niks!

Nikki, ik denk dat die tip van lekker in het zand laten rollen nog niet zo verkeerd is!

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:50

Lies21 schreef:
eeuh wat dacht je van eerst dan niet zo veel te verlangen van een pony op leeftijd! Als je paard niet meer zo goed opdroogt zal jij je er als ruiter aan aan moeten passen! Dus rustiger rijden en zorgen dat hij niet (te) nat wordt!

Verder helpt zo'n schuurblokje heel goed tegen overtollig haar. Is zo'n zwart vierkant blokje, kan je bij iedere ruitershop kopen! Verder kan een vitamine spuit ook goed helpen om de vacht te verliezen..... geeft net een extra boost!

Met dit warme weer en een pony die nog goed in de vacht zit, hoef je alleen maar goed te stappen en ze worden al nat....

En het ging niet om het verharen, maar het nut van een coolerdeken.

Nikki, lisa ziet er prima uit voor een pony op leeftijd en conditie heeft ze ook zat.

Ik denk dat als je haar gewoon laat rollen ze al behoorlijk droog word, en dat een coolerdeken niet nodig is?

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:52

Lies21: Scheren doe ik niet aan, ze staat 24/7 buiten en doet geen zware arbeid meer, dus onzin om dan te scheren. Zoals je al hebt kunnen lezen heb ik al zo'n blokje in gebruik én een vitaminespuit gegeven.
En ik stel mijn vraag hier niet zomaar, en ik heb toch gisteren ook een half uur extra gestapt met haar? Dan neem ik toch mijn verantwoordelijkheid voor haar of ben ik nu gek?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:53

Je zou een katoen zomerdekentje op kunnen doen.
Dat houd wel net de wind van haar lijf maar is niet warm. Uiteraard wel afhalen na een half uurtje.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:54

Neroo schreef:
Voor jou blijkt lezen wel moeilijk ja. Als je je ogen open zou doen zou je gelezen hebben dat Nikki allang zo'n blokje heeft.
Als je niks nuttigs toe hebt te voegen zeg dan gewoon niks!

Nikki, ik denk dat die tip van lekker in het zand laten rollen nog niet zo verkeerd is!

Zoals JIJ ook kunt lezen hebben wij precies 1 minuut na elkaar gepost, ik heb ongeveer een minuut gedaan over het typen van het bericht!!! Owjee zeg!!!
Zoals ik al zei laat maar........ (Wat is bokt vijandig geworden zeg!!)

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:54

Lies21 schreef:
Als je dierenarts kosten moet betalen omdat je paard ziek is ben je verder van huis! Dus neem je verantwoordelijkheid en doe het rustig aan en koop bijvoorbeeld zo'n blokje en vitaminespuit!

Kun je lezen?
TS zegt net dat ze al met een blokje aan de slag is gegaan, vitaminespuit heeft ze al gehad en pony krijgt ook nog lijnzaadolie.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:55

Lies21 schreef:
@ ellepel
Ik zeg ook niet dat 18 jaar oud is, het is middelbaar!
Tuurlijk zitten er nog veel paarden in de wintervacht, alleen ben je als ruiter verantwoordelijk voor je paard, waarom denk je anders dat mensen hun paarden scheren?
Het lijkt hoog zomer buiten maar de wind kan nog aardig koud zijn soms! Gewoon voor het zekere gaan!

Ik rijd trouwens alleen nog recreatief, en ik vind een buitenrit van een uurtje eigenlijk net aan kunnen. Veel beweging is belangrijk met artrose, en ik ben gisteravond voor ons doen kort weggeweest. Als je even de beginpost had gelezen zie je ook dat ze met pensioen is en dus niet meer aan sport doet. Ik rijd niet dik een uur in de bak met veel galop, dat moest ik eens proberen, dan kan ik denk ik weer wekenlang aan de hand stappen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:55

patsur schreef:
Lies21 schreef:

Kun je lezen?
TS zegt net dat ze al met een blokje aan de slag is gegaan, vitaminespuit heeft ze al gehad en pony krijgt ook nog lijnzaadolie.

Kun jij ook even lezen, jou gebeurt wat mij net is gebeurt!!!
Dag dag!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:56

Lies21 schreef:
Zoals JIJ ook kunt lezen hebben wij precies 1 minuut na elkaar gepost, ik heb ongeveer een minuut gedaan over het typen van het bericht!!! Owjee zeg!!!
Zoals ik al zei laat maar........ (Wat is bokt vijandig geworden zeg!!)

Moet je eens kritisch kijken naar je eerste post.