kleur afrastering, ziet een paard bruin net zo goed als wit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

branki

kleur afrastering, ziet een paard bruin net zo goed als wit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 08:05

Binnenkort gaan wij verhuizen en om het weiland bij ons nieuwe huis moet een nieuwe afrastering.
Wij hebben Gallagher een offerte laten maken voor equiwire/permanentdraad.
Nu hebben ze naast de witte draad ook bruin.
Volgens de vertegenwoordiger van Gallagher maakt het voor het paard qua zichtbaarheid niet uit.
Gevoelsmatig denk ik toch dat een paard de witte draad beter ziet, maar de bruine draad staat natuurlijk mooier.
Wat uiteraard niet het belangrijkste is, veiligheid komt eerst.

Een paard is echter ook niet gek en als hij altijd in deze wei loopt, weet hij heel goed waar de afrastering staat.
Of die nu wit of bruin is.

Wat vinden jullie hiervan? Zou de kleur uitmaken?

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:20

Wij hebben ook bruin lint, met een smalle witte streep in het midden. Alle paarden stoppen keurig voor het hek hoor! :D
We hebben er nog nooit problemen mee gehad. Aangezien de wei aan de bosrand ligt, is het voor het zicht erg rustig, dat bruine lint. Het valt bijna niet op! De buren hebben al een tijdje een stuk wit lint gespannen om hun hek heen, dat ziet er echt niet uit!
Fotootje: http://i131.photobucket.com/albums/p313 ... C_2580.jpg

Caesar

Re: kleur afrastering, ziet een paard bruin net zo goed als wit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:38

Wij hebben ook bruin lint, met aan de onder en bovenzijde een oranje streepje. Mijn paard ziet het perfect. Maar staat ook om de 5 meter een dikke paal. Wij hebben het net als Grobegni gedaan omdat het rustiger oogt. Onze omheining is 1.30 en 3 lagen lint.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 10:39

Bij ons gaat het dus niet om lint, maar om equiwire, zeg maar ongeveer de dikte van koord (niet die hele dunne).
En er zit een grote afstand tussen de palen.

Aan de ene kant van het weiland is een strook bos, aan een kant tuin en aan twee kanten akkerland waar op dit moment 's zomers mais staat, maar misschien ook wel weer grasland komt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:43

Wij gebruiken hetzelfde lint als Caesar en het bevalt super.
Ga je het ook door Gallagher aan laten leggen? Mag hoor, maar zelf doen kost minder en is echt niet moeilijk. :)

Wij hebben ook donderbruine palen, dus valt donderbruin ook amper op, ok, niet al te belangrijk, maar wanneer niemand daar rekening mee zou houden zou het er niet uit zien.

Maar qua zicht: maakt het niets uit. Als je een rondje langs de omheining loopt de eerste keer dat ze in een wei komen weten de paarden direct tot waar ze wel en niet mogen komen en stoppen ze dus ook eigenlijk altijd op tijd.

Mag ik vragen waarom je voor dat koord heb gekozen?
Koord is imo namelijk minder veilig, omdat het meer snijdt. Daarnaast zou ik de breekkracht in de gaten houden, want een te grote breekkracht zorgt ervoor dat eerst de paardenbenen kapot gaan en dan pas het koord. :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:51

Ik heb geen Gallagher overigens. Heb een B merk gekozen wat me beter beviel. Het enige voordeel is dat Gallagher 10 jaar garantie geeft, maar ik vervang het zowiezo liever op tijd dus heb ik voor het goedkopere alternatief (5 jaar garantie) gekozen. Persoonlijk zou ik altijd gaan voor lint. Aan de andere kant; mijn paard staat achter een enkel draadje nu ivm afzetten wei (geel) en die weet het precies waar het draadje is.
Laatst bijgewerkt door Caesar op 17-04-09 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 11:00

Judje schreef:
Ga je het ook door Gallagher aan laten leggen? Mag hoor, maar zelf doen kost minder en is echt niet moeilijk. :)

Maar qua zicht: maakt het niets uit. Als je een rondje langs de omheining loopt de eerste keer dat ze in een wei komen weten de paarden direct tot waar ze wel en niet mogen komen en stoppen ze dus ook eigenlijk altijd op tijd.

Mag ik vragen waarom je voor dat koord heb gekozen?
Koord is imo namelijk minder veilig, omdat het meer snijdt. Daarnaast zou ik de breekkracht in de gaten houden, want een te grote breekkracht zorgt ervoor dat eerst de paardenbenen kapot gaan en dan pas het koord. :)

Ja, i.v.m. o.a. tijdgebrek laten we het aanleggen. Doe je het zelf, dan vervalt de garantie ook.
En het aanleggen is echt niet zo makkelijk als iedereen wel denkt (heb wel eenhandige man hoor).
Het is toch even wat anders als zelf even een tijdelijke afrastering zetten.
Er komen veren tussen om de draad strak te houden, alle palen moeten er ook nieuw in. Dat worden trouwens kunsstof palen.

En waarom we hiervoor gekozen hebben, is dat het een duurzame en de meest veilige afrastering is.
Het is geen gewoon koord, dit snijdt niet. Het paard kan er ook niet in verstrikt raken.
Door de veren blijft het draad op spanning, zodat het niet om een been kan raken.
Mocht het al knappen (maar dan moet er volgens mij heel wat gebeuren), dan krult het nog niet op.

Zie o.a. onderstaande link voor een dergelijke afrastering.
http://www.dinkelhoeve.nl/weidegang.htm

En wat jij zegt dat als ze een keer weten waar de afrastering is, dan houden ze daar rekening mee, daar ben ik het helemaal mee eens. Ze zijn lang niet dom

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:03

branki schreef:
Er komen veren tussen om de draad strak te houden, alle palen moeten er ook nieuw in. Dat worden trouwens kunsstof palen.

Zijn dit kunststof palen met een ijzere pin in het midden? Anders kunnen ze krom trekken. Wij wilden ook kunststof palen, maar dat werd ons afgeraden bij het gebruik van een bak (omheining gewoon hout).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:04

Wij doen onze omheining ook zelf, moet wel zeggen dat het goed aanleggen wel even lastig was. Maar al doende leerden wij :P wij hebben alle houten palen er keurig zelf ingeslagen, met dank aan mijn vriend die enorm sterk is!
Onze paarden zagen het bruine en groene draad totaal niet := maar dat was ook echt helemaal bruin.
Dus wij hebben toch weer (lelijk) wit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:26

Ik heb mijn weiland omheind met 4 lijnen; 1x breed bruin boven op, dan een wit lint 2 cm breed, dan een wit koord van 6 mm dik en dan weer een lint van 2 cm breed.
Het bruine lint en het witte koord zaten er al.
Als ik in het land sta dan zie ik het bruine lint en het witte koord het minste. De 2 rijtjes 2 cm wit lint zie ik het beste.
Aan één kant heb ik ipv 2 cm lint 4 cm lint en dat zie je gewoon het beste van alles.

Dus bruin/groen zal ongetwijfeld mooier in het landschap staan, maar veiligheid (en dus zichtbaarheid) vind ik toch belangrijker.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:46

Wij hebben ook bruin lint met in het midden een witte lijn, gaat super, en ziet er heel natuurlijk uit. Nog nooit geen problemen mee gehad. Voordeel als er sneeuw ligt, dan zien de paarden het bruine juist heel goed.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:48

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:51

@Caesar : doe nu eens een foto op 100 m afstand ;)

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 13:23

Ik heb me suf gepiekerd dit weekend. Bruin is mooier, maar wit misstaat ook niet echt doordat het maar zo'n dunne kabel is (ik heb het op een aantal plaatsen bekeken). Er komen in eerste instantie ook maar 2 draden, dus lijkt toch weer anders dan 3 of zelfs 4.
Aan 2 kanten maakt het qua zichtbaarheid niet uit, omdat daar tuin (struiken, etc.)
Afbeelding
en bos is.
Afbeelding
Dus daar stoppen ze toch wel. Aan de andere 2 kanten staat op dit moment 's zomers mais, maar daarvoor en daarna is het dus gewoon kale grond en ik heb toch mijn twijfels of ze daar het bruin goed genoeg zien.
Afbeelding

Gistermiddag waren ze weer even als een idioot bezig (eentje is 18, maar denkt soms nog dat hij 18 maanden is :)) en toen heb ik dus de knoop toch maar doorgehakt en voor wit gekozen.
En het is natuurlijk ook zo dat ik nu deze 2 paarden heb en hopenlijk ook nog heel lang. Maar ooit zullen er misschien andere komen en het is dan maar de vraag hoe die zich gedragenheb ik toch maar besloten tot wit.

T.z.t. zal ik jullie foto's laten zien. Deze foto's zijn van de huidige situatie:

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:25

DubbelDun schreef:
@Caesar : doe nu eens een foto op 100 m afstand ;)

Ja, snap jou punt. Maar een paard ziet dit wel vanaf 40 meter afstand deze omheining staan. Het is niet zo dat het zo'n dun lint is dat hij pas een meter of 2/3 van tevoren moet gaan bedenken dat hij op de rem moet...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:15

Mijn ervaring is dat dunner lint (van 2 cm) beter zichtbaar is als breed bruin lint. Ik zal eens kijken of ik een foto kan vinden van de verschillende soorten lint/koord die rond 'mijn' landje zitten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:23

Sneller gevonden als gedacht :+

De bovenste rij is breed bruin lint
De 2e is 2 cm wit lint
De 3e is wit koord 6 mm
De 4e is 2 cm wit lint.
En dat op een afstand van 20 m (gokje).

Persoonlijk vind ik dus rij 2 en 4 het duidelijkst zichtbaar.

Afbeelding

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:16

@DD: je hebt helemaal gelijk. Dit is wel een duidelijk overzicht. Gek is dat toch; dat het dan zoveel verschil kan maken. Heb jij ook om de 5 meter palen?

branki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 16:44

Maar hoe zit het met de zichtbaarheid voor het paard? Die zien toch anders dan wij. Volgens de vertegenwoordiger van Gallagher maakte de kleur niet zoveel uit voor het paard. Wat hij ziet is gewoon een barriere. Ik weet trouwens niet of dat ook werkelijk zo is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 16:59

Een paard ziet bruin minder goed dan wit. Maar bruin is wel mooier en meer gewenst tegenwoordig voor de omgeving.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 17:22

@Urielle : dat ben ik met je eens en ik weet dat 'men van de overheden' het ook liever zo ziet, maar veiligheid gaat mij toch boven wat 'mooi' is.

@Caesar : de meeste palen zit er iets van 5 meter tussen, sommigen zelfs iets meer.
Het bruine lint en koord staat ook erg strak gespannen, de 2 cm lint iets minder. Dat heeft ook te maken met de hoekisolatoren die gebruikt zijn.
Een groot deel van de betere zichtbaarheid van het 2 cm lint wijd ik aan het feit dat het 'gedraaid' zit en niet recht/strak in de isolatoren.

Naid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:27

Ervaring is zo verschillend. maar ik heb een goed en goedkoop adres gevonden op marktplaats bij Thalenstouw in wildervank.
groetjes Naid

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:41

@Naid: gezien het je eerste bericht is twijfel ik even of je die verkoper niet zelf bent ;) maar mocht het niet zo zijn dan zou ik je aanraden om eens op ebay.de te kijken. Daar kan het nl voor de helft goedkoper ;)

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:48

Jammer dat je toch voor wit gekozen hebt; het zit er in dat dit in de toekomst verboden wordt vanwege de verstoring van het landschap. Bovendien, als het niet precies recht hangt, staat het erg slordig. Wij hebben alles al jaren achter bruin en de nieuwe veulentjes strekken 1x hun neusje uit, je ziet een vonkje overspringen ze komen echt NOOIT meer bij de draad................ :+

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 09:54

Inderdaad linky..
Wat ik hier trouwens merk, zal wel heel stom klinken..Maar ze hebben hier meer respect voor het bruine lint (dat hangt om heel de wei heen) dan voor het witte (Tussen de stukken), Daar gaat er nog wel eens wat door heen, overheen, tussendoor what-ev