Dressuurbordjes maken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Dressuurbordjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:55

Wij hebben op stal nog wel een stel van die ijzeren prikbordjes (die boogjesdingen) maar die zijn krom en niet compleet (én ik wil eigenlijk dit jaar nog Z1 starten -en ben hier *snik* de enige vrij fanatieke dressuurruiter-, zal dus moeten wennen aan een 20x60 baan, dus dan kom ik zéker bordjes tekort).

Nu ben ik soms best handig en vond ik dat je zelf ook wel iets bruikbaars moet kunnen maken dat er fatsoenlijk uitziet :P
Zijn er meer bokkers die dat hebben gedaan? Ze zijn bedoeld om gewoon af en toe in de wei te kunnen zetten zomers, hoeven er niet te blijven staan. Ik dacht aan iets dat je in de grond kan prikken, maar das misschien ook weer niet zo heel handig. Er zijn ook inklapbare varianten toch?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 22:09

Je kan vrij gemakkelijk inklapbare varianten maken, als je bijv. afkijkt van die bokjes om zadels op te hangen/deuren op te schilderen.
Over zoiets praat ik dan, alleen dan simpel van hout en in het klein natuurlijk ;) :
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Mijn pa heeft vroeger ook bordjes gemaakt voor toen mijn zus haar vzpony had.
Hij had wit hout gekocht, op doorzichtig papier de letters gedrukt en die met een doorzichtige lijm (speciaal denk ik, anders wordt het niet mooi) op het witte hout geplakt.
Zag er mooi uit!

Dat kan je dan makkelijk op die bokken schroeven/spijkeren/lijmen lijkt me.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:25

Ik zag laatst ergens in een weiland van die plastic bordjes (waar je van af eet, van die ronde), op een houten paal geniet en dan met zwarte markeerstift erop geschreven, vond ik best een goed idee :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:27

op de ponyclub hadden ze een regenpijp, op maat gezaagd, meen een cm of 40 per stuk
de bodem was verzwaard met cement of iets, en zaten 2 gaten in als handvat om ze te verplaatsen
letters erop geplakt of geschilderd

ik zelf heb op pionnen de gekochte letters ( iets van 10- per setje) vastgeschroefd

Claudienee

Re: Dressuurbordjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:29

Die plastic bordjes is wel een leuke low-budget tip :j

Ik zou idd gaan voor wat Judje al zei :j

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:50

ik heb letters met merkstift gezet op van die oranje pionen die in een een speelgoedwinkel kan kopen, werkt ook perfect (behalve als het hard waait)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:25

plastic letters op deksels van (fritesaus)emmers plakken en vastmaken aan een stokje (dun houten balkje met punt) dat je in de grond kunt steken of slaan.

Of 2 houten plankjes met scharniertje verbinden zodat je hem in een hoek kunt buigen en neer kunt zetten (zoals je 2 kaarten ook tegen elkaar kan zetten) En dan op 1 kant zo'n plastic letterbordje plakken of schroeven. Die setjes zijn niet zo duur, te koop bij Divoza of Agradi. Stukken goedkoper dan zo'n set prikpalen met Z-uitbreiding. Doordat ze van kunststof zijn blijven ze lang mooi.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 10:48

ik had zelf bordjes gemaakt van een lange plank, deze heb ik in stukjes gezaagd, daar de letters op gezet met verf. Die heb ik op lage prikpaaltjes vastgezet en voila, letters om een ring uit te zetten.
Die prikpaaltjes zijn ong 50 cm hoog en waren voor afzetlint geschikt, hierdoor zaten er zat uitsteeksels aan waar je de bordjes op vast kon zetten.
Door de bordjes goed af te lakken en de plastic prikpaaltjes is het een duurzaam geheel, je kan overigens ook een set letters voor in de bak kopen en die op die paaltjes zetten, is een stuk minder werk (alhoewel een Z bak set met letters alweer een stuk duurder is en als je toch al aan het schilderen ben maken die 4 extra bordjes ook niet zoveel meer uit)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:30

mijn opa heeft ze toendertijd voor mij gemaakt, waren erg mooi geworden, gewoon van oud hout, ongeveer 30 cm groot, en oefen er ook altijd mee in het land, ze zijn ook niet echt zwaar, maar met wind vallen ze ook niet zo snel....

ff plaatje voor je getekend, kan het niet omschrijven! :o

Afbeelding

met bovenin een gaatje, zodat je hem handig kan pakken,
en zo'n letter is makkelijk bij doe-het-zelf winkeltjes te vinden! :)

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 16:31

ik vindt dit trouwens wel een erg net idee, want het moet er niet al te krakkemikkig uit zien natuurlijk :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:15

Bij ons op stal hebben mensen bordjes gemaakt van plastic pionnen met daarop met grote stickers de letters geplakt, omdat we namelijk een eb vloed bodem hebben in de buitenbak mogen we geen prikkertjes gebruiken. Is alleen wel een klus om ze steeds goed neer te zetten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:18

Zo duur zijn die bordjes toch niet? :?

Volgens mij is zelf maken soms zelfs duurder als je wil dat het er een beetje goed uit ziet.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 13:20

Samen met een paar stalgenootjes hebben wij bordjes gemaakt voor aan de bakrand en in het weiland.

Bijnodigdheden: dikke planken, zaag, freesmachine, beits, lak, goudverf. Voor een 20x40 en een 20x60 baan waren we ongeveer 80 euro kwijt en dan hadden we goedkoop hout.

Afbeelding

Oh ja, en we hebben er met 4 man aan gewerkt, ongeveer 2 weken lang, elke dag ca. 2-3 uurtjes.

Ik heb letters geprint, uitgeknipt en getekend op het hout, vriendlief ging zagen en freezen. Wij schuren, beitsen, schuren, beitsen, schuren, lakken, schuren lakken en dat voor de voor en de achterkant.

Als ik er aan terugdenk, wat een takke werk! maar zeker de moeite waard!
Laatst bijgewerkt door Judje op 22-04-09 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Na plaatsen kan je je bericht nog Wijzigen door de Wijzig-knop te gebruiken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:36

superwoman schreef:
Zo duur zijn die bordjes toch niet? :?

Volgens mij is zelf maken soms zelfs duurder als je wil dat het er een beetje goed uit ziet.

De bordjes zijn niet zo duur nee, setje voor 15- euro of zo
maar op prikkers wel, als je geen bakrand hebt om aan te bevestigen
en dat bedoeld ts volgens mij ook

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 21:03

Dat bedoel ik inderdaad, niet die plastic dingen voor aan het hek. Als je die metalen bogjes haalt voor een 20 x 60 ring ben je er echt nog wel wat voor kwijt. Aangezien ik gewoon ergens in pension sta heb ik geen zin om er een klap geld aan uit te geven. Het is alleen bedoeld om incidenteel een keer een proefje te oefenen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 08:33

klopt, zo'n setje van die metalen bakbordjes kost rond de 60 euro voor een Z ring. is nog best prijzig.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:25

Wij hadden eerst van die plastic tonnen waar autozeep had ingezeten. Daar lekker de bakletters opgetekend, gevuld met water en daar de letters in groot opgeschreven. Daar hebben we het een jaar mee gedaan ;) Nu heb ik echte bakletters, maar dan ook een echte buitenpiste dus voor op de weide heb ik verder geen ideetjes.