Paarden en schapen samen op de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floress

Paarden en schapen samen op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 13:31

Na wat opzoekwerk kan ik nergens vinden dat het niet mag maar omdat ik hier graag 100% zekerheid over heb, stel ik deze vraag.
Mogen paarden en schapen samen op de weide?
Houdt dit risico's in?
En zo ja, welke?

Alvast bedankt!

Woody2015

Re: Paarden en schapen samen op de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:05

Ik heb altijd schapen bij paarden gehad in de wei.
Zij zorgen voor een betere grasmat en eten ook al het onkruid en alles wat paarden laten staan.
Verder zijn ze goed voor worm preventie, wel moeten je paarden niet heel de tijd achter die kleine beestjes blijven aanstormen he haha ;)

Ik heb toen gekozen voor Quessant schaapjes, kleinste bergras van de wereld afkomstig uit Frankrijk.
Erg sterk en sober en vragen van alle rassen de minste en makkelijkste verzorging.
Ze kunnen in de winter met een schuilhok goed buitenblijven, dit geld namenlijk voor de meeste rassen niet.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:06

Enige risisco heeft wel dat sommige schapen de staart van je paard aan kunnen vreten..

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:08

En je moet je weide goed schaapproef maken want ze ontsnappen ook erg graag!

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:09

Wij hebben 2 paardjes die echt niet met schapen kunnen die gaan de hele tijd achter die schapen aan rennen, en bij een ander als het schaap in de buurt komt geeft hij gewoon een trap!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:15

Ik heb mijn paarden samen met schapen in de wei gehad, vooral omdat paarden zo kieskeurig zijn. Dat ging prima, ik had wel een schrikdraad gespannen op een hoogte waar de schapen onderdoor konden en de paarden niet. Zo tegen de schemering kregen de paarden altijd een soort speelkwartier, rennen, bokken enzo. Dat is wel wat heftig voor een schaap, maar ze wisten snel dat ze onder het draad door uit het tumult waren.
Het enige wat ik helemaal niet goed heb gedaan is dat de paarden ook uit de sloot konden drinken. Toen één van de schapen moest lammeren is die in de luwte in het talud gaan liggen en één van haar lammetjes is toen in het water gerold en verdronken. Dat was echt heel naar.

blupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:43

Wij hebben ook schapen wel staan ze appart.
Schapen onderhouden het land mooi ze eten alles op wat de paarden laten staan.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:56

het kan wel..
maar wat risico's zijn weet ik niet.
me verzrogpony heeft vroeger tussen schapen,koeien,kippen,geiten gestaan, en volgensmij nooit een probleem!

Dador_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:00

Het risico is als je paarden met schapen op een land zet, dat je paard Leverbot kan krijgen. Dat zijn een soort paracieten die zich in de schaap nestelen, uitworden gemest & als een paard daar aan ruikt (aan de mest) kunnen de paracieten zich in je paard zijn lichaam nestelen .. wat een soort van wormen-eitjes probleem oplevert...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 18:01

Mijn paard heeft ook leverbot gekregen op een wei waar paarden hadden gelopen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:19

Ik had ook eigen schapen bij mijn paarden lopen. Dit ging altijd goed. Het meeste voordeel vond ik het onderhoud van de weide van de schapen wat erg goed was voor de paarden. Ik had de soayschaap.

karlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:22

Pas inderdaad op dat schapen leverbot kunnen veroorzaken bij paarden.
Er zijn middelen om leverbot te voorkomen.
Je zou even de DA kunnen raadplegen hierover ;)

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 00:09

Bedankt voor de reacties! Hier kan ik wat mee.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 06:27

ze hebben mij altijd gezegd dat het goed is. Schapen kunnen geen wormen overbrengen op paarden via mest. (hoe dat met die leverbot zit weet ik dan niet) maar iig ze hebben mij gezegd dat het juist goed is.. ook eten schapen overig gras op wat de paarden niet opeten

Dador_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 09:53

Mijn paard is hier 4 weken geleden op gecontroleerd en hij bleek toch echt de wormen eitjes overgebracht gekregen te hebben via de mest ... Het is niet vaak voorkomend, maar stel dat je paard hier nogal gevoelig voor is, dan kan dit zeer ernstig zijn. De eieren hebben bij mijn paard een darm infarct opgeleverd en hij heeft er nu nog last van.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:11

Let ook op overbegrazing. Als je schapen bij een paard doet in een te klein weiland heb je grotere kans op wormoverdraging.

Ik heb altijd suffolk schapen (zo stoer!) gehad. Hadden 2 grote en daar hadden we dan ook elk jaar lammetjes van. Wij hadden zoals eerder gezegd ook een stuk afgezet waar de schapen konden schuilen voor de paarden. Maar hier is het altijd goed gegaan. Paard was helemaal gek als de schapen binnen stonden voor het lammeren, miste ze gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:17

Wij hebben op de manege ooit schapen gehad, maar niet samen met de paarden op de wei. Toch leverde het een probleem op, MKZ brak uit. Omdat we met die twee schapen ineens een gemengd bedrijf waren (in plaats van alleen paarden) hebben we toen heel lang niet van het erf afgemogen ivm besmettingsgevaar.
Misschien niet iets waar je direct aan denkt (bij ons was er ook niet aan gedacht) maar het leverde wel een boel problemen op.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:12

mijn paard heeft ook een hele tijd tussen de schapen gestaan, ik vond het ideaal, want de schapen onderhouden mooi het grasland. en met goed ontwormen heb je nergens last van. wel zou ik goed kijken of je paard met schapen overweg kan en ze niet aanvalt anders zou ik op een metertje van het hek nog een extra lintje plaatsen waar de schapen onderdoor kunne 'vluchten' als het paard het wel op zn heupen krijgt.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 12:04

Bedankt! Oei, ik heb er eentje die vrij gevoelig is.

We hebben een nieuw huis gekocht en daar is 86 are grond bij. Genoeg voor mijn 2 paardjes dus. Maar tegenover ons huis is een gigantisch grote wei met zo'n 10 schaapjes in. En nu kwam mijn papa op het idee om misschien in de winter de paarden daar overdag een paar uurtjes te zetten. Maar daar moet ik dan nog eens goed over nadenken vermits eentje wel vrij gevoelig is.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 12:43

Leverbot heeft niet zoveel te maken met de gevoeligheid van je paard, maar wel of het op de weide voorkomt. Ook koeien, hazen, reeën, varkens, geiten, enz kunnen besmet zijn met leverbot. Bij een goed ontwormbeleid van schapen en paarden is de kans op besmetting klein, mits je weide natuurlijk schoon is.

De 86 are is dat het weiland of gaat daar de rijbak, woning, schuur, enz ook nog van af?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 13:21

Paarden krijgen geen leverbot van schapen. Leverbot komt voor in natte weides zoals polderland en dat zijn weides waar vroeger vrijwel altijd schapen liepen. Zet je dan een paard in zo'n weide dan heb heeft je paard net zoveel kans als die schapen dat hij leverbot oploopt. Dat heeft niets met de schapen zelf te maken, maar puur met de nattigheid van de wei.

Het heeft voor en nadelen. Schapen houden de wei mooi, maar als er een ziekte uit breekt ben je de pineut.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 14:27

Lennek; je hebt helemaal gelijk. Het zijn de slakken die als zgn tussengastheer fungeren. Daardoor kunnen de eieren het ook zo lang overleven. Wel is het zo dat leverboteieren het beste tieren in schapen. Geen dier zal zoveel eieren uitscheiden als een schaap. Maar goed dan moet er eerst leverbot zijn.

Waar je wel aan moeten denken is als de schapen van jezelf zijn dat je een UBN nummer nodig hebt, dan kun je dus ook veel ellende hebben zoals destijds met de MKZ. Als de schapen van je buurman zijn heb je vrijwel evenveel ellende, want dan is de afstand dusdanig klein.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-09 15:02

Lenneke_ schreef:
Paarden krijgen geen leverbot van schapen. Leverbot komt voor in natte weides zoals polderland en dat zijn weides waar vroeger vrijwel altijd schapen liepen. Zet je dan een paard in zo'n weide dan heb heeft je paard net zoveel kans als die schapen dat hij leverbot oploopt. Dat heeft niets met de schapen zelf te maken, maar puur met de nattigheid van de wei.

Het heeft voor en nadelen. Schapen houden de wei mooi, maar als er een ziekte uit breekt ben je de pineut.

Weer wat bijgeleerd!
Als ik het goed begrijp dan maakt het eigenlijk niets uit of de paarden nu bij of naast de schapen lopen (dus afgesloten van de schapen maar in een aangrenzende weide)? Het is het weiland dat aan de orde is.

Alani: 86 are is de grootte van het hele stuk. Hier staat de woning op, de stal, een 20x60 piste en krijgen ze beide een uitloopweitje. Veel blijft er dus niet meer over om te grazen (zo'n 40-45are) vandaar dat we eens aan het rondkijken waren wat nog mogelijkheden zijn. We gaan in de eerste plaats proberen nog een stuk weiland bij krijgen (huren of pachten). Een andere mogelijkheid is om van de schapenweide die tegenover ons huis ligt een deel af te spannen zodat de paarden en schapen niet direct bij elkaar lopen maar wel aan elkaar kunnen. Maar daar is nog niets van besproken met de eigenaar van de schapen omdat ik eerst op de hoogte wil zijn van alle risico's.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:34

Pasi; het kan altijd minder. Als je ervan uitgaat dat men rekent dat een paard 0.25 ha nodig heeft, dan heb je maar een beetje minder.
Bedenk dat er maar weinig eigenaren van weiland zijn die een stuk willen verhuren. De voordelen voor jou zijn groter dan voor de schapeneigenaar.
Zijn je paarden gewend om met schapen te worden geweid of is dit nieuw voor ze?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 14:15

Roos_s schreef:
ze hebben mij altijd gezegd dat het goed is. Schapen kunnen geen wormen overbrengen op paarden via mest. (hoe dat met die leverbot zit weet ik dan niet) maar iig ze hebben mij gezegd dat het juist goed is.. ook eten schapen overig gras op wat de paarden niet opeten

Dat is niet geheel correct. Schapen kunnen wel degelijk wormen over brengen op paarden, maar niet in alle gevallen dat het voor paarden besmettelijk is. Dat geldt ook andersom, maar preventief ontwormen bij schaap en paard blijft belangrijk!