paddockmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana

paddockmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 08:05

hoi

we willen deze zomer kleine paddockjes maken aan onze stallen
hiervoor willen we paddockmatten gebruiken zodat het steeds droog en netjes blijft

de ondergrond is nu gewoon gras , en we hadden graag wat informatie over hoe dit het beste aan te pakken

wie heeft paddockmatten liggen en hoe hebben jullie deze aangelegd zodat het winter en zomer droog en netjes blijft ?

ook willen we graag eens rondhoren waar het de voordeligste prijs is !
waar hebben jullie deze matten gekocht en wat kosten ze per mat enz?

alvast bedankt

groetjes san

shana

Re: paddockmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 06:47

niemand ?????

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 07:10

ik heb er echt nog nooit van gehoord?

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 07:44

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:08

ik wil ze gaan gebruiken in onze paddock, maar heb ze dus nog niet liggen. Belangrijk is goede drainage er onder en dat je het zand goed schoon houd. Liefst ook aangelegd met afschot (scheef aflopend) Instructies voor aanleg vind je op de site van HIT-actief.

Je kunt ook bestraatte paddockjes nemen. En dan de bestrating schuin leggen zodat het water er goed af loopt. Vooral bij een klein paddockje, waar eigenlijk geen ruimte is om te rollen is dat een relatief goedkope en duurzame oplossing. Die roosters kunnen verstoppen en dan wordt het nog prutterig. Heb dat gezien bij Stal Mansour in Arnhem. Door het vele plassen ging het ook erg stinken. Mijn schoenen stonken een uur in de wind naar paardenpies toen ik daar de HIT-actiefstal uit kwam na een rondleiding. Als je buiten bestraat plassen ze in je stal in het strooisel en heb je daar minder overlast van.
Een gewone ruime zandpaddock, bak of wei waar ze elke dag meerdere uren lekker (samen) kunnen rollen, spelen en rennen is natuurlijk wel belangrijk.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 14:43

hallo

we hebben 2 grote paddocks , 1 grote weide en 2 kleine weitjes , maar we hadden graag dat de paarden ook snachts en in de winter in de frisse lucht kunnen staan

in de winter kunnen ze niet op de weiden en wordt de paddock zon blubberboel grrrr

daarom willen we kleine paddockjes aan hun stal zodat ze meer frisse lucht en vrijheid hebben , ook in de wintermaanden

misschien is het idd een beter idee om straatklinkers te leggen ipv matten ?!

groetjes san

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:43

wij hebben geen straat klinkers in de padock, maar gewone 30x30 beton tegels (van die stoep tegels).
Nadeel vind ik dat de hoeven er harder door slijten, voordeel is weer dat het redelijk goed schoon te houden is.
Denk dat klinkers lastiger is met schoonhouden/maken maar wel erg fijn is voor de afvoer van regen/urine (ivm meer voegen tussen de stenen).

Afschot is ook erg belangrijk, als het niet schuinafloopt maar bv het midden het laagste punt is, dan krijg je zo'n smerige plas met drek in het midden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:52

wij hebben vrij gladde klinkers. Niet spekglad zoals op ouderwetse klinkerwegen, maar ook niet zo geruwd zoals met die straatklinkers. Deze zijn heel goed schoon te vegen en worden toch niet glad bij regen. Heb van de winter met de vorst ook geen zout hoeven strooien, alleen sneeuwschuiven zodat het niet glad op zou vriezen als die sneeuw wat zou ontdooien.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-09 08:00

en hebben jullie dan geen schrik dat ze uitglijden als ze bv gaan liggen of uit hun stal rennen?

mijn paardjes hebben ijzers en ben beetje bang dat klinkers glijdt , die rubber maten hebben noppen zodat het niet glad is

groetjes san

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 08:29

Ik heb gewoon zand in de paddocks en als je dat regelmatig laat lostrekken en ophogen/vervangen dan blijft de bodem luchtig en doorlatend genoeg om ook na een stevige bui zich weer goed te herstellen/op te drogen.