Land-dilemma: stal wil mijn paard tegelijk naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WolinLotte

Land-dilemma: stal wil mijn paard tegelijk naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 21:37

Hallo allemaal!! ;)
Ik zit met een dilemma :\ ...

Morgenavond mogen bij ons alle paarden het land op, ze gaan dan met z'n allen tegelijk los en dit is natuurlijk een groot spektakel, want ze gaan in een knoerd-harde galop van voor naar achter... en weer terug.. Dat ze zo hard gaan galopperen vind ik niet erg.. maar als ze terug komen, gaan ze racen en zijn ze volledig in extase en remmen dan pas op het laatste moment voor de schrikdraden, dit geeft nog wel eens slippartijen en ook is er vorig jaar een paard door het draad gegaan (we blijven met zn allen op een rij voor het draad staan).. Nu is Wolin geblesseerd geweest en mag ze van mij gewoon gek doen en hard gaan, maar ik wil haar niet meer in een slippartij hebben (hierdoor is ze geblesseerd geraakt - collateraalbanden). Vorig jaar heb ik Wolin erbij gegooit toen alle paarden met hun kop aan de grond stond en de rust weer wedergekeerd was. Wo ging toen even in haar eentje gek staan doen, dit duurde 5 minuten en toen was het etenstijd :D ..
Nu wil de eigenaresse van de stal dat ook Wolin gewoon met de meute mee gaat, ik zie dit daarentegen niet zo zitten, met name niet omdat het hier al geregent heeft en de bodem hard is (er ligt dus een klein water/modderlaagje bovenop) en ze zullen, zoals elk jaar, weer vrolijk in extase terug komen racen van achter naar voren (ze kunnen enorm vaart maken, we hebben een heel groot land).. Ik snap wel dat de eigenaresse dat wil; Gelijke monniken, gelijke kappen. Ze is ook bang dat als Wolin erbij komt dat alles nog een keer aan de kletter gaat. Ze vond het nogal raar dat ik wel mee deed aan een crosstraining en dan Wo niet met de rest op het land wilde gooien, het grote verschil hiertussen is dat de training op een gecontroleerd tempo ging, op droog zand was en er totaal geen scherpe bochten zijn gemaakt (of slippartijen) en ik zorgvuldig heb gekeken of Wo nog goed liep de dagen erna. Ik kreeg net wel een sms van haar; dat als ik het echt niet zag zitten, dat ik wel een uurtje later mocht of vrijdag.. Maar als ik een uur later ga, dan gaan de meeste paarden er al weer uit (je moet immers eerst opbouwen ;) ) en ik wil wel dat ze elkaar weer tegelijk kunnen besnuffelen en rangorde kunnen bepalen.

Nou nou... wat Lotte al niet bezig houdt :o , maar ik vind het echt lastig om te beslissen.. waar doe ik goed aan? :\ Hersenkraker %) ( _O- hersenen werken hier weer op topsnelheid). Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel ;) ...

Wat vinden jullie ?
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-04-09 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Lynn_Nikita

Re: Land-dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 21:39

ik zou toch zekere voor onzekere nemen en uurtje later op de wei gooien voor de eerste keer

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:07

Ik begrijp sowieso al niet goed waarom er op sommige stallen zulke racepartijen georganiseerd worden.
Leuk om te zien, dat wel. Maar erg slim lijkt het mij niet. Ik kan geloven dat paarden er geblesseerd door raken.

Ongeacht of mijn paard een blessure heeft gehad of helemaal gezond is. Geen knol van mij, zou aan zoiets mogen meedoen. ;)

Een uurtje later erbij zetten, lijkt mij dus ook wel wijs.

(Ow en om welke collateraalbanden gaat het, welk gewricht? Ik heb hier ook eentje met een oude blessure aan collateraalbanden (spronggewricht) en bij haar blijft het (zelfs 5 jaar later) toch een gevoelige plek hoor. Ik zou er dus wel mee oppassen.)

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:47

Als het zo woest gaat en zeker in de nattigheid, dan lopen ze het land toch vreselijk stuk? Dát is een argument waar stalhouders vaak wel gevoelig voor zijn :D

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:52

moet je niet toevallig gaan rijden rond de tijd dat ze buitengezet worden. ga een buitenrit maken en kom laat genoeg terug geen probleem op stal want je was gewoon lekker rijden en je paard kan later bij de rest

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 22:58

ikke20, waarom zou je zo moeilijk en sneaky gaan doen?
Jouw paard, jij bepaald gewoon wat er mee gebeurd, zo simpel ligt dat. Geen staleigenaar kan jou verplichten je paard op het land te gooien als jij dat niet wil. Punt. Hartstikke gevaarlijk, zulke acties. Snap ook niet dat ze dat opdie manier doen, vantevoren al wetende wat er gaat gebeuren.
Nee, mijn paarden zou ik ook een uurtje later op het land gooien.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:28

klopt maar je stalt jou paard wel op andermans terrein dus heb je dan ook te houden aan de regels van die persoon(is mijn mening dan) als er niet overeen gekomen kan worden is dit dus een oplossing

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:39

Ik denk niet dat dat een stalregel kan zijn: paarden MOETEN allemaal tegelijkertijd op de wei gegooid worden.
Gefeliciteerd trouwens! :D

joplin_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 23:39

Ja dat zal lekker worden, betaalt de staleigenaar dan ook de DA kosten als jouw paard wat overkomt? En volgens mij betaal jij toch die stalling? Jij betaalt dus jij bepaalt wat er met JOUW paard gebeurt. Als het voor jou niet goed voelt moet je het zeker niet doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 06:19

In het verleden hebben wij op de pensionstal ook altijd alle paarden direct naar buiten gedaan en inderdaad racepartijen. Momenteel staan mijn paarden vanaf het weideseizoen overdag met elkaar in paddocks en vanuit deze situatie gaan zij ook het land op. Helemaal geen rangorde bepalen (die is nl al duidelijk). Het enigste wat gedaan wordt is hoofd naar beneden en eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:31

Ik zou ook kiezen om lekker op buitenrit te gaan en een (klein) uurtje later je paard erbij te laten en dan desnoods wat langer laten lopen, of gewoon na de groep even alleen. Dan de volgende dag wel gewoon met de anderen mee naar buiten. Ik zit ook niet te wachten op een racepartij met een hele kudde paarden. Mij te onoverzichtelijk en veel te grote kans op ongelukken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:14

Bedankt voor jullie reacties ;)

@Joplin1: Dat was ook zeker mijn eerste reactie: Betaald ze dan ook mijn dierenartsrekening als mijn paard daarna kreupel het land uit komt?..
@Luckystory: De collateraalbanden van het hoefgewricht. Ze is twee jaar terug in het land opderuit geglipt toen het land zo nat was en kwam vervolgens kreupel uit het land, wat een pech was dat zeg!! Dat het een gevoelige plek is ben ik me maar al te goed van bewust :j , ik bouw dan ook alles netjes op met regelmatig een pauze en mijn warming-up en cooling-down is dan ook heel secuur, mede hierdoor gaat het nu ontzettend goed. Wil dat niet door één racepartij laten verknallen :n ..

Ik denk dat ik toch wat later ga, dan de rest... :j
Het voordeel hiervan is dat de rest van de paarden al weten waar de omheining is en al eerdere zullen terugkomen en meestal hebben ze na 1 of 2x racen wel redelijk de kolder uit de kop. Ik wil liever geen risico lopen.
Ik ben geen trut met mijn paarden, mijn paarden staan gewoon hele dagen buiten :) , maar vind dit wel onnodig.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:21

Het rennen is vaak toch wel in te perken wanneer iedereen zijn of haar paard eerst 10 minuten aan het touwtje laat grazen. Mits ze natuurlijk niet al met een staart in de lucht als snuivend naar de wei dribbelen. Kun je niet ietsje later gaan en dan je eigen paard eerst aan de hand laten grazen? Een uur is ook zo lang en ik kan wel inkomen met de staleigenaar maar ook met jou.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 10:29

@barvrouwke: De paarden weten wat ze te wachten staan en eerst laten grazen zit er waarschijnlijk niet echt in.. Dat ze gaan galopperen is niet erg, maar de slippartijen nadien vind ik echt vervelend. Over het algemeen als de paarden gewoon rustig staan te grazen en er komt een nieuweling erin, dan valt het racen wel mee. Vorig jaar heb ik Wolin er ook later bij gezet en dit ging erg prettig, wil natuurlijk niet zeggen dat het dit jaar ook weer zo zal lopen ;) , maar ze gaat dan in ieder geval niet meedoen met de slippartijen :) .
Ik kan me ook wel vinden in wat de staleigenaresse zegt, ze heeft natuurlijk ook andere klanten staan. Maar die andere klanten hebben niks met mijn paard van doen..

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 10:59

WolinLotte schreef:
Maar die andere klanten hebben niks met mijn paard van doen..

Juist! JIJ en alleen JIJ bepaalt wat je met JOUW paard wil, niemand anders heeft daar wat over te zeggen!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 11:44

Je hebt alleen een probleem als iedereen zijn paard er een uur later in wilt doen ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 12:27

Daarom wil de staleigenaresse ook dat de mijne gewoon mee gaat met de andere 20 merries... Gelijke monniken, gelijke kappen ;) , begrijp dat ook wel, ze kan het niet iedereen naar de zin maken en ze wil niet te veel gehannes en getrut.. maar niet ieder paard is geblesseerd geweest. En die van mij wil koste van kost voorop, als ze gaan racen en zal dus ook gaan slippen als ze zo gaan racen. Als ik een halfuur later kan, staat alles rustig te eten en dan kan die van mij even gek doen, bokken en springen, sprintje trekken en dan zal die van mij ook rustig gaan staan eten. Ik denk niet dat alles na een halfuur nog een keer aan de kletter gaat als ze rustig staan te eten :n .

pmarena

Re: Land-dilemma: stal wil mijn paard tegelijk naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:28

Ik vind het aanbod van een uur later of de volgende dag , heel billijk.

Zij bepaald niet wat er met jouw paard gebeurd , maar wel wat er in haar wei gebeurd , dus als ze niet wil dat het dier er een kwartier of een half uur later bijgezet wordt dan is dat haar goed recht :j

Mag het hek na een uur weer open dan doe je dat toch gewoon :)

En wie weet als je er al bij staat als de andere paarden losgelaten worden en het grootste geweld geweest is , iedereen heeft lol en je vraagt vrolijk aan de stalbazin of de jouwe er nu bij mag , zegt ze wel gewoon : ja hoor !

Ze zal toch zeker niet met de stopwatch in de hand erbij staan :P

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:30

@pmarena: Daarom ;) , ik snap het ook heel goed wat ze bedoelde :) .

Het is heel erg goed gegaan vanavond!! *\o/*
Ik heb toch maar even mijn 'angst' opzij gezet... de bodem zag er keurig uit en Wolin liep als een kievit. En het viel alles mee vanavond :j , dit keer kwamen ze heel relaxed terug gegaloppeerd, dus mooi remmen en met z'n allen in een keurige ruime bocht om gegaloppeerd, geen klappen gevallen helemaal niks, ondanks 5 nieuwe merries :) . Wolin showen door het land!! Die had ik wel even in de beschermers gestopt ;) . Altijd mooi om te zien hoe Wolin zich distancieerd van de groep, lekker rustig, kan ze het mooi allemaal overzien, dan krijgt ze ook snel volgelingen :j .
Op het erf was ze wel even aan het springen, dan wordt ze nerveus en overziet ze het even niet meer.. Dus met Wolin voorop naar het weiland en ze stond keurig te wachten op het land (wat de meeste mensen dus niet eens verwachtte ;) ).
'De feestcommissie' hadden voor allerlei lekkers gezorgd en drinken, was gezellig :j . Het leek wel kijkdag op stal, wat een drukte was het zeg :wow: .
Er zijn *-:) gemaakt, dus ben benieuwd :) .

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:36

nog even een fotootje van het spectakel dan....?
fijn dat het goed ding, ik snap je angst, die van mij is vorig jaar gigantisch onderuit gegaan dus ik had ook wat dubbele gevoelens bij 'het op het land zetten', maar gelukkig ging dat prima.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-09 21:44

Gelukkig maar garny!!
Ik heb nog geen foto's ontvangen van de fotograaf, maar ik zal er een plaatsen als ik ze heb ;)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:49

leuk !