shet + ezel samen... waar om denken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

shet + ezel samen... waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:21

Sinds eerste paasdag heb ik ons shetje samen met een ezel in een weide met schuilstal staan.
Waar moet je om denken bij deze combinatie?
Ik kreeg een pb over een bepaalde worm (hartworm?) die ezels bij zich kunnen dragen waar de pony niet voor ontwormd is. (zit niet inbegrepen bij de normale wormspuiten?)

Tips en adviezen welkom :)

blue_kim

Re: shet + ezel samen... waar om denken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:23

bij een ezel moet je er inderdaad omdenken dat je hem heel goed ontwormt ze dragen inderdaad vaak die hartworm bij zich. zou anders eens je DA bellen om te vragen over die hartworm.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:28

het kan opzich wel dan is de ezel en ook de shet niet te eenzaam maar ik zou wel de ezel ontwormen anders heb je kans dat er misschien de shet iets krijgt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:38

de worm die jij bedoeld is Dictyocaulus arnfieldi, een longworm. Veel ezels zijn hier drager van en voor paarden kan dit erg schadelijk zijn en krijgen er dus longproblemen van. De ezel moet dus ook zeker goed ontwormd worden! Ik weet zo uit mn hoofd niet welk middel effectief is tegen deze worm, dat moet je navragen aan je DA (wormenkuren moeten nu sowieso via de DA)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 17:32

Uitkijken dat de staart niet word opgegeten !! :P
(Had ik in je andere topic gelezen)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 02:34

http://www.bokt.nl/wiki/Wormen

Hier zeggen ze dus ivermectine. Kun je altijd even navragen natuurlijk. Mijn buurvrouw heeft 3 ijslanders, 1 shetlander en een ezel. Dit gaat al jaren goed. Maar ze ontwormd ze dan ook heel nauwkeurig.

Voor de rest gaat het prima bij haar in de wei. De ezel staat regelmatig te kroelen met 1 van de pony's, speelt met de shet enz.