Sinds kort staan de paardjes bij ons op stal op zaagsel. Had er eerst mijn twijfels over maar aangezien ik een tinker heb die in stal meer varken is dan paardje heb ik het ook uitgeprobeerd. Met het mesten hoef ik maar een kwart er uit te mesten terwijl er eerder een volle uit moest. Het mesten op zicht is niet zwaar omdat de drollen er droog uitvallen . En ook het prijskaartje is leuk scheelt wel 3/4 euro per baal. Ik deed er iedere dag ook krullen bij om volume te houden ,nu maar eens per week omdat er maar heel weinig uit gaat. Natte plekken vind ik haast niet meer en het is zelfs droog onder de matten! geweldig . Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee ? Dat zaagsel schijnt een mengeling te zijn van vlas en zaagsel dus ze natuurlijk als wat . Groetjes Bianca.
Whinnylando
Geplaatst: 14-04-09 08:46
Mijn ervaring met zaagsel is niet zo goed. Ik heb het dan wel over de ROODkleurige krullen/zaagsel. Mijn paard ging voor de winter naar een pensionstal zodat ik gebruik kon maken van de binnenbak. Ze gebruikten daar zaagselafval wat ze volgens mij gratis kregen van een zagerij. Het was overwegend roodkleurig zaagsel. Als ik geweten had dat dit giftig kon zijn had ik mijn paard er nooit neergezet. Binnen 6 weken heb ik mijn paard weer weg kunnen halen. Einschuss (olifantenpoot) een vergiftiging van de lymfevaten. Wat bleek, hij had een klein wondje aan zijn been gehad waar het zaagsel in is gekomen. Aan dit soort zaagsel zitten weerhaakjes die zich nog verder omhoog werken. Hij had zo'n dik been dat ik zijn hoef bijna niet meer zag. Gelukkig goed behandeld en hij is er weer bovenop gekomen maar hij was 3 maanden uit de running hiermee.
gaelic
Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-09 09:01
jeetje das schrikken ! wij gebruiken het bijna witte zaagsel. Gebruik het nu een week dus vandaar deze vraag op Bokt.
Ik werk tegenwoordig op een BEC installatie. Deze energie centrale wordt gestookt met houtafval. De voorschriften om de houtopslag te kunnen betreden zijn adembescherming dmv van een mondkapje. Vooral het houtstof is zeer slecht voor mens en dier.
Daarom mag je alleen voor een paardenstal houtkrul gebruiken wat ontstoft is. Zaagsel is niet ontstoft !!! Valt mee dat je zelf niet klaagt over keel irritatie.
Zal morgen proberen om de volledige gegevens over houtstof gevaren hier op dit topic neer te zetten
RozenhofAnne
Geplaatst: 15-04-09 07:20
Inderdaad alleen ontstofte houtkrullen gebruiken!
Ik heb mijn paarden hier al jaren op staan, je hebt alleen sneller kans op rotstraal ivm warmte onder de voeten. Goed bijhouden is echt wel nodig, elek dag drollen eruit halen en natte plekken.
Alleen mijn pony´s en 1 merrie met eczeem staan op vlas vezel. van krullen krijgen zij meer jeuk. De rest altijd al op krullen en heel tevreden over, maar zorg echt dat het goed ontstoft is!!!
Mijn paard staat sinds hij op een andere stalling staat ook op 'zaagslel' geen krullen maar meer een soort grof poeder. Het is wat vochtig en stof zie ik er eigenlijk niet uitkomen. Het ruikt zoals vroeger de circuspiste rook.
Hij heeft copd maar staat s'nachts binnen, heeft tot nu toe nergens last van. Als het zo is dat hij ergens niet tegen kan merk ik dat altijd gelijk aan hem, echt binnen een paar dagen, maar zoals gezegt geen last hier.
Maar Houtstof en zaagsel zijn in mijn ogen toch hele verschillende dingen.... wat ik koop als zaagsel (bij de fourage handel) is meer te vergelijken met de pakken zaagsel uit de supermarkt (voor de konijnen/cavia's ed). Alleen dan in pakken die tig keer zo groot zijn.
Ik gebruik het overigens niet voor mn paard, maar voor de kippen
gaelic
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-09 20:26
dank jullie voor de reacties , ga idd ff googlen op zaagsel. Ons zaagsel is wel een combie van zaagsel met vlas. Gebruiken het nu 2 weken dus vandaar deze vraag of het schadelijk kan zijn voor onze paardjes. Onze stalhouders hebben er zelf geen ervaring mee maar in de korte tijd dat ze het gebruikte gaf het al zó veel voordelen (zij gebruiken het al wat langer om het uit te proberen) . Het is hun wel geadviseerd te gebruiken bij vieze stallen dit werkt wel wonder boven wonder. Maar als dit voor mijn paardje ongezond word dan mest ik liever weer een volle kruiwagen weg dan een paardje die er ziek van word.groetjes Bianca.
gaelic
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-09 20:32
Zaagsel is tegenwoordig algemeen verkrijgbaar als onderlaag. Het is gemakkelijk uit te mesten als je het juiste gereedschap hebt. Schoon, droog zaagsel is een geschikte onderlaag voor paarden met ademhalingsmoeilijkheden. Het grootste nadeel is dat het moeilijk is dat het kwijt te raken is, omdat zaagsel maar langzaam wordt afgebroken.
schiet me net te binnen ,bij ons op stal staat een paardje met ademhalingsmoeilijkheden , de dierenarts heeft zelfs gezegd dat dit de oplossing was voor haar dier. De toekomst zal het leren. Maar goed heb net gegoogled en kwam dit tegen op het net . De combie zaagsel met vlas is goed zei de arts .maargoed hoor nu ook andere dingen . Groetjes Bianca.
gaelic
Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-09 20:33
bovenstaande stond iop een site waar ze tekst en uitleg geven over de verzorging van paarden.