Stal uitmesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:33

Sinds kort doe ik mijn stal zelf; normaal gesproken doe je dus dagelijks de mest wegscheppen, het goede stro aan de kant schuiven en bijstrooien. Een of tweemaal per week doen de meeste mensen waar ik zo van gehoord heb echt alles verversen... ik neem aan dat dit de normale gang van te werk gaan is.

Nu is mijn paardje nogal een die echt zo goed als de hele stal bemest, waardoor dus dagelijks bijna al het stro nat of onder mest zit en ik dus steeds eigenlijk zo goed als drie kwart van de stal kan wegscheppen. Heb ik nu gewoon de pech dat ik een paard heb dat niet precies netjes voornamelijk op een bepaalde plaats mest, of ben ik gewoon onhandig bezig met mesten? Ik kan gewoon bijna dagelijks haast alles weghalen, mede omdat hij ook een deel van het stro eet. Is er misschien iets wat het kan vergemakkelijken; moet ik bijv. een dikkere laag leggen?

Hoe doen jullie dit?

LizMD

Re: Stal uitmesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:36

Ik begin altijd met een dikke laag (3 grote plakken).
Ik mest het altijd uit zoals jij het zegt, drollen eruit (en dan zo weinig mogelijk stro mee nemen), schone stro aan een kant en het vieze wegscheppen. Ik probeer ook hier dan alleen het echte vieze/bruine/slappe stro weg te scheppen.

Mijn paard is ook niet erg schoon maar het gaat zo prima. Ik strooi wel elke dag bij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:37

je kan het op 2 manieren doen
of zoals nu, met de kans dus dat er veel natte plekken zijn, alles weghalen en weer nieuw stro erin

of elke dag laag stro erbij, en na 1 of 2 weken helemaal leeghalen, desinfecteren en 2 pakken stro erbij en weer dagelijks opstrooien

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:39

Dat was voor mij ook altijd een probleem met het stro, onze paarden aten ook continu hun stal leeg. Uiteindelijk zijn we er mee gestopt en nu hebben we vlas. Dat werkt echt super fijn!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:40

Wij doen maandags heel goed uitmesten en een dikke laag stro erin. Dinsdag alleen drollen wippen schone stro van de kanten naar binnen trekken en dan eventueel nog een beetje bijstrooien. Woensdag weer goed mesten en een dikke laag stro erin. Donderdag weer alleen drollen wippen. Vrijdag weer goed mesten en dik opstrooien. Zaterdag drollen wippen en eventueel opstrooien. Zondag alleen opstrooien. En vaak gaat maandag alles eruit en dan beginnen we weer opnieuw.

Bij echt gore paarden strooien we ze niet zo dik op en gaan ze dagelijks leeg.

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:41

Wij doen zelf elke dag het grootste gedeelte eruit! dus op dezelfde manier als je het doet!
Ik vind het schoner... dan dat je elke keer een laag strooit en je paard naar mijn mening op de te dikke laag stro staat.

Ik vind de manier die je zelf doet goed

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:43

als je steeds niet overhoud moet je beginnen met een dikkere laag... mijn paard is ook een echte viespeuk maar als hij genoeg ruwvoer krijgt eet ie het stro nauwelijks ik heb een stal van 3 bij 4 geloof ik en daar gaat als ie leeg is toch echt wel ander halve (kleine) baal stro en en elke dag zon 4 plakken opstrooien na het mesten, ik zou je niet aanraden om niet te mesten en dan maar 1 keer per 2 weken te mesten is zoiezo heeeeel zwaar en wordt een smeer bende...

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:43

De mijne is ook een vuilaard. Hij eet zijn goed stro op en tegen het einde van de dag is zijn stal niet meer om aan te zien... 1 mest boel.
Ik moet dus ook iedere dag zijn stal uitmesten.
Ik doe er niet meer teveel stro in anders ben ik ook een half uur bezig. Nu is het een kwartiertje ofzo. Uiteraard nog wel net genoeg stro zodat hij niet op de blote beton ligt als hij wat van zijn stro gegeten heeft natuurliijk.
En geef hem genoeg hooi zodat hij minder van zijn stro eet.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:45

Mijne is ook een beetje een varkentje ik mest haar stal ook iedere dag uit ik gooi ook maar een beetje stro erin net zoals Phoebe_ en mest de stal elke morgen uit als ik dr op het land gezet heb.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 20:48

Bij mn verzorgpaard gooi ik op de plekken waar ze plast altijd een laag zaagsel. Dit absorbeert de urine waardoor het stro droger blijft. Verder wel dagelijks uitgebreid uitmesten :)

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 20:55

Bedankt allemaal! Ik wist gewoon niet precies of mijn manier van werken eigenlijk wel efficiënt was..
Ik hou echt niet van een vieze stal, dus ik gooi echt alles overhoop en wat vies is moet ook echt weg, maar dat is praktisch alles in zijn geval... Misschien inderdaad niet zo erg dik opstrooien en elke dag dan het meeste verwijderen...
Sommige dagen valt het wel mee, maar meestal is heteen mestboel. En dan rolt meneer zich er nog door ook en plast hij tegen de muur...

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:02

Op de pensionstal waar ik sta hoeven we alleen zondag zelf uit te mesten.

Maar elke dag de drollen en natte plekken eruit vind ik wel zo fijn. Zelf haal ik de drollen er het liefst uit met zo'n 'mestboy' en de natte plekken gewoon met een riek eruit.
Daarna wat schoon stro erbij.

Op deze manier ben ik binnen 5 minuten klaar met een stal en zijn ze ook lekker schoon wat je met alleen opstrooien niet hebt.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:04

De mijne rolt er nu niet in maar snachts gaat hij neerliggen.
En hij kan zich echt zo helemaal lang uitrekken als hij slaapt.
Gevolg : dus ook smorgens vol met mest :P
Tegen de muur plassen heb ik nu nog niet echt zo vaak gehoord...

Bij ons op stal is er iemand dat ook maar 2x in de week haar stal uitmest. Maar doet er dan ook ENORM VEEL stro in elke keer.
Maar haar paardje is ook echt een vuilaard. Wat gebeurd er na een dag? Als hij plast neemt het stro het niet meer op en loopt het dus gewoon van onder zijn staldeur de gang in.
Echt smerige boel
Laatst bijgewerkt door Phoebe_ op 13-04-09 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:05

er zijn helaas gewoon van die paarden die hun stal echt supervies maken.... ik vrees dat jij zo'n paard hebt getroffen...

succes met uitmesten iedere dag!

ps: ik had ooit een verzorghaf die ook enorm smerig was. Iedere dag de stal leeghalen ongeveer.

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 21:09

Bij mij op stal (manege) word 1x in de week de hele stal leeggehaald , en elke dag opgestrooit met 1 dikke plak van een grote strobaal.
ik moet zeggen mijn paard stond eerst op vlas en maakte er toen echt een smeerboel van . nu hij op stro staat en op een andere stal houd hij het netjes en elke dag heeft hij een schone stal .

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 17:53

mijn ervaring is hoe minder stro hoe smeriger, dus dan kan je of hem elke dag leeghalen en wat minder stro erin doen of een hele dikke laag erin en elke dag de drollen en piesplekkeneruit halen., ikzelf heb vaak een hele dikke laag, mijn hengst is ook niet zon schone, die piest de hele boel onder, maar met een flink dikke laag stro waar ik elke dag de drollen en piesplekkenuithaal houd hij het toch een goede week vol en dan trek ik hem weer leeg en weer een nieuwe dikke laag erin, zou gewoon eens gaan proberen wat het beste werkt.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:29

Ik merk overigens wel het verschil tussen merrie's en ruinen..
Mijn ruin plast in het midden van zijn stal, en daar is het dus altijd flink nat na een dag + nacht... een merrrie die ik bijgereden heb die gooide al het stro achterin en poepte en plaste ook achterin. De volgende dag had je dus een flinke hoop die je weg kon halen omdat ze eerst alles naar achter liep en daarna pas plaste.

Overigens met mijn ruin (als de stal helemaal leeg is gehaald) strooi ik flink op, ong. 2,5 a 3 plakken.. maar dat hij nog wel normaal kan lopen, te dik is ook ongezond. Vervolgens mest ik 2 tot 3 dagen normaal uit, dus alleen het vieze weghalen, verdelen en indien nodig bijstrooien. vaak is dit dan een halve (ook om op te eten voor hem)

Maar vanaf 1 mei gaat hij overdag het land op, van 's ochtends tot 's middags/'s avonds dus dan is zijn stal veel minder vies, dan red ik het ook makkelijk om 1x in de week zijn stal geheel leeg te halen.

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 20:52

Bij ons op stal wordt ook iedere dag het vieze weggehaald en bijgestrooid.
maar ik zou in jou geval misschien ook kiezen om genoeg stro in de stal te doen door ieder dag bij te strooien.
zo krijg je wel een laagje onder in de stal waar het natte heen kan lopen zodat het bovenop droger blijft.

heb je in de stal trouwens ook geen afvoer of put zitten? dat scheelt vaak toch ook wel al.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:13

Je kunt je paard opvoeden met mesten.

Mest eens uit, en leg een paar drollen en een beetje viezigheid op een plek. Probeer dit steeds vol te houden, en het steeds op dezelfde plek te leggen. Waarschijnlijk krijgt hij dan door dat hij daar moet mesten. Dit luktniet altijd, en dan heb je gewoon de pech van ee vies paard. Maar ik zou an gewoon proberen alleen het mest te pakken, o min mogelijk stro. En de natte plek er eens in de 3 dagen eruit halen.
:j

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:24

Mijn ruin is enorm vuil. In de winter gaan ze bij extreem koud weer met nattigheid op stal. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar met 3 plakken is de stal hier niet opgestrooid hoor. Dan ligt er niet eens een laagje in. Het minimum is hier toch wel 3/4van een bot stro. Maar meneertje eet alles op, ookal krijgt ie 2 uitpuilende kruiwagens voordroog 's avonds. Dus zit ik 's morgens altijd met een stal met enkel stront in :Y)
Maakt nie uit hoeveel, het zal op zijn :+

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 09:27

Idd, wat er al gezegd word, met een dikkere laag beginnen. Mijn ruin is ook niet de schoonste maar hoe meer stro hoe schoner het blijft, en dan elke dag netjes drollen en natte plekken eruit en 1x in de week helemaal leeg.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 12:52

Ik denk dat de mensen die het over plakken hebben (wo ik) het over de grote balen hebben. Dan kom je met 3 plakken op een hele dikke laag hoor.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 18:31

Bij de paarden die ik verzorg haal ik al het vieze en natte spul eruit. Het schone gaat aan de kant. Gezien het spul buiten staat tijdens het mesten wil ik de natte plekken ook nog wel eens laten luchten. Daarna verspreid ik eerst het schone overgebleven stro, dit over de plekken waar gemest en geplast word en het verse stro gaat dan over de rest.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 22:18

Ik lees dat sommigen gewoon de plasplekken laten voor wat het is, en gewoon een nieuw laagje stro erover gooien...
Persoonlijk pluis ik het liefst de hele stal uit en schep alles een keer om zodat echt alle beplaste en bemeste stukken weg zijn. Toen zijn stal nog gedaan werd, deden ze het ook op die manier dat ze meer bijstrooiden en minder weg haalden en na enkele dagen was er alleen nog maar bruin en geel te zien. Was echt niet zo fris, vind ik zelf dan. Misschien is dit sneller maar alleszins niet hygiënischer naar mijn idee.

Nu is het aan het einde van de dag alweer één mestboel, maar ik vind het een fijne gedachte dat elke dag even alles nagegeken wordt. Hij heeft gewoon dagen dat het niet meer grappig is zo vies, en dan heeft meneer zelf ook nog bruine benen en manen. Wat hij zoal uitspookt weet ik niet, maar het kan een viespeuk zijn. :P

Bedankt voor alle reacties allemaal, er zijn dus meerdere manieren om dit aan te pakken. Ik ben vaak bang te veel goed stro weg te halen, maar soms kun je echt niet anders, als alles aan elkaar plakt of er delen zijn waar de mest over verdeeld is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:30

Ik mest altijd zo grondig uit dat ik zelf in de stal durf te gaan zitten, hahaha