Paard eet stro, overstappen op wat anders...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolet90

Paard eet stro, overstappen op wat anders...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 11:43

sinds een week heb ik in mn paards stal stro...

Hij staat op een betonnen vloer, met daarboven matten, en daarboven stro.
maar hij eet echt bijna zn hele stal leeg, dus voor mij geen stro meer.

nu wil ik overstappen op wat anders...

kan iemand mij vergelijkingen geven qua prijs/vochtopname/mest etc?

Het is echt puur bedoeld zodat mn paard een schonere stal heeft/er schoner uitziet,
want de matten zijn in principe dik genoeg, het zijn speciale 'paardenmatten'.

*ik moet er ook even bijzeggen dat mn paard waarschijnlijk wat overgevoelig is voor hoefzweer, (hij heeft dit nu 2x gehad in 1,5 jaar tijd)
Laatst bijgewerkt door Nicolet90 op 13-04-09 11:58, in het totaal 2 keer bewerkt

xLiezel

Re: Paard eet stro, overstappen op wat anders...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:46

Overstappen op zaagsel!! Mijn pony deed dit ook super erg,en ben toen meteen overgegaan op zaagsel, dat is echt super vind ik. :j Neemt goed vocht op en is makkelijk schoon te maken! :)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:51

Misschien heeft je paard gewoon meer behoefte aan ruwvoer en moet hij dus meer hooi bijgevoerd krijgen?

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:22

ja idd.. of verveling op stal dat hij al het stro opeet?

Loechest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:28

Ja, verveling, heb je al liksteen? en dan hooi geven bijv.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 13:34

hij heeft al een liksteen en hij krijgt ook al veel hooi, ik denk dat het ook verveling is, maar ik zou daarom graag over willen stappen op iets anders, vandaar ook mijn vraag

ik denk dat iets van korrels/vlas een optie kan zijn? (prijs/hoeveelheid/vochtopname/mestafvoer)

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:50

Mijn paard deed dit ook, ik heb het een week aangekeken en de stal was steeds leeg er erg vies. Ben nu overgestapt op mot/zaagsel maar het blijft hetzelfde, hij eet het dan wel niet maar het blijft erg vies!

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:30

mijn paard eet ook vrij veel stro, maar dat doet hij alleen als hij geen hooi heeft liggen. Misschien een optie om meer hooi ter beschikking te stellen? Ev. in een hooinet, kunnen ze daarna de kruimels van de vloer eten haha.

Met hoefzweer gevoelige paarden moet je alles zo droog mogelijk houden, ook zaagsel. Als je met stro voldoende de natte plekken weghaald (als het mogelijk is dagelijks) en voldoende opstrooid zou je er niet zovaak last van moeten hebben...

Mijn paard heeft 4 jaar geleden een jaar op zaagsel gestaan omdat hij slijm in zijn longen had, en ik werd er werkelijk gek van. Zowel met uitmesten/nieuw zaagsel erbij doen (het was een binnenstal dus iedereen stond in het stof, ik moest eerst aan iedereen vragen hun paard eruit te halen... ) en met liggen rollen. Me paard zat constant onder het zaagsel (dekens zagen er ook nooit uit) en om al dat zaagsel uit zijn staart te halen... pff... hij heeft al zo'n dikke staart haha!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:59

Ik zou hooi bij gaan voeren om uit te proberen. Eet hij alles op (een weekje proberen) dan blijkt duidelijk dat hij het gewoon nodig heeft, laat hij het liggen, maar eet hij wel stro is er meer aan de hand natuurlijk. Krijgt hij wel genoeg voedingsstoffen en is het verveling dan moet je gewoon iets te doen geven aan je paard. Het liefst ouder, grofstengelig hooi waar hij lang mee bezig is.

Zaagsel en vlas zijn rotzooi vind ik, mijn pony at dat óók (vandaar ook eerst het extra hooi proberen) en dat is pas écht funest voor je paard.
Zaagsel is heel slecht voor de hoeven en als ze zaagsel of vlas eten is het ook erg slecht voor de darmen.

Hoeveel hooi krijgt je paard op een dag en hoelang staat hij op stal?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 19:43

vlas :)
zaagsel vind ik rotzooi , kon gewoon om de twee dagen nieuw pak er in gooien . zo vies

nu staat ze op vlas :) en elke dag mest ik wel uit poep enzo , en dan kijk op vrijdag altijd of er veel of weinig inligt en dat strooi ik dan weer bij :)

super oplossing voor mij

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 07:55

Ik heb mijn paarden jarenlang op vlas gehad (daarvoor op stro) en nu ben ik over op strokorrels. Dat bevalt vele malen beter als vlas.
Kijk eens in de link in mijn onderschrift, wie weet is het wat voor jou?

x_myrthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:46

wij hebben thuis ook vlas. het werkt heel goed. je doet er lang mee en het is fijn schoon te maken, ze eten het ook niet op ;)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:57

Als je denkt dat het verveling is zou ik toch op zoek gaan naar een oplossing om dat vervelen te voorkomen.
Ga je je paard straks van het stro afhalen en ergens anders op zetten dan gaat ie misschien wel een stalondeugd ontwikkelen door die verveling. Erg lastig hoor!

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 14:26

x_myrthe_x schreef:
wij hebben thuis ook vlas. het werkt heel goed. je doet er lang mee en het is fijn schoon te maken, ze eten het ook niet op ;)

mijn paard at dus wel vlas met alle gevolgen van dien (koliekoperaties...). Ik zou ook zorgen dat je paard wat meer te doen heeft. Eet hij z'n stal in de nacht leeg. Of staat hij overdag ook op stal? Als dat zo is, zou ik hem naar buiten doen in een paddock/wei. Wat betreft de gevoeligheid voor hoefzweren zou ik persoonlijk niet kiezen voor vlas of zaagsel. Eerder voor gehakseld stro of strokorrels.