zware bak met jong paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zorry

zware bak met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:03

Ik hoop dat het goed staat anders sorry.

Graag wil ik jullie mening over het volgende.
Ik heb een Friese hengst van bijna 2 jaar.
Nou komt hij volgend jaar na de zomer richting huis ik ben me eigen al vast aan het orienteren voor de stal
waar hij tegen die tijd komt te staan.
Sommige mensen zullen denken nu al, maar aangezien ik in de randstad woon en de stallen niet voor het oprapen liggen.
Nou heb ik me oog laten vallen op een hele goeie stal.
Paarden hebben een hele ruime box staan 9 maanden per jaar op het land, 5 x per dag kuil/hooi en 2x krachtvoer.
Alleen ligt er een bak die best zwaar is, vooral achter in de bak voorkant valt wel mee het is echt alleen achterin.
Nou is mijn vraag is het heel slecht voor een jong paard om in een zware bak te moeten lopen.
Graag jullie mening hier over.

gr

knooopje

Re: zware bak met jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:10

om hem er gewoon in te laten lopen lijkt mij niet echt een probleem,maar als hij een jaar of 3/4 is en je wilt hem gaan longeren of rijden,dan kan het wel kwaad,je krijgt kans dat je hem overbelast,en er ontstaan makkenlijk gallen.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:17

een fries is een sterk paard he.. ik denk dat het wel meevalt, je kan ook in het begin het meeste voorin rijden toch? ;)

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:13

Zolang je niet op je paard rijdt is dat geen enkel probleem. Maar wanneer je dus begint met rijden zou ik in het begin in de wei gaan rijden als dat mogelijk is of eventueel ergens anders waar een harde ondergrond is. Je paard moet in het begin z'n balans nog vinden met een ruiter erop. Een zware bak lijkt me in dat geval toch een hele belasting.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:40

om dagelijks in te rijden is het zeker te zwaar. De pezen van paarden hebben in principe al genoeg te voorduren en als je dan in een diepe losse bak gaat rijden, vergt dit heel veel energie van je paard. Buiten dat hoeft hij maar 1 misstap te maken en dat kan gelijk fataal zijn.

Om er dagelijks in te rijden raad ik zwaar af, de gevolgen hiervan kunnen namelijk ernstig zijn. Ook om ernaast in te stappen is zwaar, vooral voor jou :D

Ik raad het je niet aan, zoek maar eens op internet of hier op het forum wat er allemaal kan gebeuren met de benen van je paard.. dat zijn ong. de gevoeligste onderdelen van heel je paard!

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:00

Ik zou persoonlijk ook erg opletten met een te zware bak en een jong paard.
Maar wat voor stal is het? want aan de andere dingen te lezen lijkt het me een uitstekende stal.
waarom zou die bak dan zo zwaar zijn? dan hebben daar toch meer ruiters last van of problemen mee, dus misschien dat het makkelijk
op te lossen is. Misschien is het de laatste periode gewoon slecht bijgehouden of iets dergelijks...
Ik wens je in ieder geval veel succes met het vinden van een goed plekje voor je paardje.