Beste afstand tussen weidepaaltjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Beste afstand tussen weidepaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 15:09

Nou, de vraag lijkt me duidelijk.
We hebben het hier over prikpaaltjes van ongeveer 1.50 m hoog waar we waarschijnlijk 2 draden door laten lopen.
Wat is de beste afstand tussen 2 paaltjes?

siskeh

Re: Beste afstand tussen weidepaaltjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:11

mmm ik denk een meter of 8...
er vanuitgaant dat je de draad goed opgespant heb met houten palen op de hoeken..

heb je een paard wat makkelijk de draden "optilt" oid dan zou ik het wat vaker doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 16:37

Hoe groot is de weide die afgezet moet worden?

Persoonlijk zet ik alles om de 2-3 meter voor permanente afrastering. En voor de tijdelijke afrasteringen, dus met prikpaaltjes om de 3-5 meter, maar ik heb een stel uitbrekers.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:42

Beste afstand is 3 meter, maximaal 4.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:46

wij hebben de palen om de 3 meter staan.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:37

Wij hebben ze ong om de 5-6 meter staan. Op mn oude stage om de 4 meter ;).

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:50

IK heb ze aan de zijkanten op 4 meter staan en aan de voor en achterkant op 3

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:35

Afstand bepaal je door de omstandigheden.

Wat voor grond (zandgrond is vaak rul, kleigrond zit als cement) bepaalt tevens de afstand.
Wat voor lint (gebruik je dun draad of breed, het verzwaard door gewicht en windopvang, waardoor afstand weer bepaalt.
Waar staat je land, openvlakte, beschut, met veel wind zullen prikpalen met lint sneller doen buigen en felxibeler worden.....
De lengte van wat je wilt afzetten......
Type insteekpaaltje....

Het is een kwestie van proberen en kijken hoe het gaat. Probeer gewoon eens een weekje uit zonder dat je paarden erbij kunnen komen. Zo weet je ook het beste wat je kunt doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:55

Bedankt voor alle reacties! 8-)

Ja, ik denk dat het wijs is om eerst ff uit te testen wat de beste maat zal zijn.
Het is een open weiland, geen bomen/struiken, grond ga ik straks bekijken.
Houten palen op de hoeken toch wel het beste dus, lees ik?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:58

@TS: jahh absoluut, zonder houten palen kun je het niet straktrekken, en in dit geval gaat gewone houten palen wel, maar ik heb in mijn eigen weiland de gewone palen die op de hoek staan naar binnengetrokken met het straktrekken...en die zijn nu dus ook vervangen door hoekpalen
als je gewoon een klein stukje wilt gaat dat wel, maar anders echt niet(en dan heb je ook paaltjes om de 4 meter nodig)

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:02

Nu bij een Shetje.....Mevrouw heeft nog een dikke veulenvacht. Is niet onder de indruk van stroom. Ik wil prikpaaltjes zetten en ze apart zetten van mijn draver. Een stuk van 10 bij 10 meter. Hoe hoog moet de 1e draad, hoeveel draden (geen koord), hoe hoog, en om de hoeveel meter. En dan voor mijn draver. De 2500m2 ga ik in 2en delen. Hij is een "dwars-door-de-draad" heen loper.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:09

Zoezi schreef:
Nu bij een Shetje.....Mevrouw heeft nog een dikke veulenvacht. Is niet onder de indruk van stroom. Ik wil prikpaaltjes zetten en ze apart zetten van mijn draver. Een stuk van 10 bij 10 meter. Hoe hoog moet de 1e draad, hoeveel draden (geen koord), hoe hoog, en om de hoeveel meter. En dan voor mijn draver. De 2500m2 ga ik in 2en delen. Hij is een "dwars-door-de-draad" heen loper.

Idd voor de shetlanders onder ons.......een stuk aluminiumfolie aan de voorpluk van de manen vastmaken en de stroom geleid prima door. Veelal na een paar keer weten ze het wel.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:42

@zoezi: ik heb de eerste(dus onderste) liefst zo dicht mogelijk bij de grond, bij mij is dat 10 a 15 cm(voor een c&d pony)
de 2e draad voor een shet dan 20 a 30 cm hoger.
ik zou zelf voor een shet tot 75 a 100 cm hoog gaan(afhankelijk van het jumpvermogen)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:38

Houten palen op de hoeken zou ik zeker doen, dan kun je idd de draad goed strak spannen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-09 17:38

Nou, inventarisatie gehad: het is mooie kleigrond, een heel diep liggende sloot en hier en daar resten van prikkeldraad aan de slootkant...
Dat wordt dus ruim uit de kant neerzetten, want prikkeldraad mag ik niet weghalen. Het is mijn land niet nl.
Nog een vraagje : wat is de veiligste afmeting om de paaltjes uit de kant te zetten? Is bv 3 meter voldoende?
Het gaat om 1 D-pony en 1 B/C-pony.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:44

ik heb de palen om de 5 meter staan daarop zit breed lint en smaller lint.

nog een tip voor uitbrekers. stroomdraadje in de voorpluk tot stuk achter de oren. had er 1 op stal die er half onderdoor lag tot paar dagen geleden stroomdraadje erin en hij blijft er mooi vandaan.

zou ook een meter of 3 aanhouden is ver zat

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:45

Ik heb de palen op 4 meter uit elkaar. Onderste draad op kniehoogte en bovenste draad op heuphoogte (van mezelf dan á 1.60m) Mijn shettepet blijft er mooi achter en eronderdoor wordt heel moeilijk.
@MarvanTom; Ik heb een meter afstand tussen mijn heining en prikkeldraad, zo kunnen ze als ze een keer lomp slaan er niet bij komen.