Help! Wat te doen met... je mesthoop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Borisje

Help! Wat te doen met... je mesthoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:07

Je mesthoop :Y)

Mijn pony is sinds kort weer verhuist, en ditkeer naar ons eigen gebouwde stalletje, speciaal voor m'n pony.
Maar.. wat we even over het hoofd hadden gezien, waar laten we de mest?
Nu had ik daar wel tijdelijk een oplossing voor, ik gooi met meestal gewoon op de mesthoop, maar aangezien die natuurlijk ook steeds groter wordt, zijn we ons wel aan het afvragen wat we met de mest gaan doen als de hoop écht vol is?

Bij de gemeente hebben we al gevraagd, daar kun je het helaas niet achterlaten (gemeentewerft, afvalplaats voor vanalles en nog wat ;) ).

We gaan het nog bij de dichtstbijzijnde manege vragen, of we daar misschien eens in de maand (bijv.) de mest kunnen achterlaten tegen een bepaalde prijs.

Maar toch zouden we nog graag meer opties willen weten?

Groetjes Rianne
Laatst bijgewerkt door Judje op 20-04-09 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

wednesday

Re: Help! Wat te doen met...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:11

Hier hetzelfde probleem! Mij hadden ze gezegd dat het zo'n beetje een ongeschreven regel is dat de boer waar jij hooi en stro koopt, jouw mest afneemt! Helaas... Geen enkele boer wil deze regeling :( Dus moet je op zoek naar een loonwerker die het wel wil komen halen! (ik gebruik ondertussen vlas, en mijn mesthoop is in anderhalf jaar nog niet leeggemaakt en hij ligt er nog vrij goed bij!)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:11

Op laten halen door een bedrijf wat bijv. mest nodig heeft voor het telen van champignons of rozen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:12

of op laten halen door buren die het nodig hebben :P

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:13

Wednesday: Die regeling hebben wij niet := En daar zou onze boer ook niet zo blij mee zijn :Y)

Joyce2: En zitten daar kosten aan? Want daar hadden wij ook al van gehoord, alleen is er bij ons in geen velden of wegen zo'n teler te bekennen :n

hermlein: Ja ook wel handig als niemand het wilt hebben :+

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:13

Inderdaad,
er zijn best mensen die het kunnen gebruiken in de tuin :)
(evt. advertentietje ophangen ergens?)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:15

Ik weet dat het op mijn werk opgehaald word voor de champignonnen kwekerij en af en toe komt er ook wel eens iemand een aanhangertje mest halen voor in de moestuin. Maar of er bij zo'n teler kosten aan verbonden zijn weet ik eigenlijk niet! Zijn er geen bedrijven die voor een schappelijke prijs je mest op kunnen komen halen?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:18

Als je op marktplaats zet dat er gratis mest bij je is af te halen zijn er altijd mensen die daarin interesse hebben!(meestal kleine hoeveelheden )

Wij zelf hebben een afspraak bij de manege en brengen het daarheen (wij betalen daarvoor)

Verder zijn je misschien eens kunnen informeren bij de gemeente tuintjes (al die kleine moestuintjes ;) ).. Daar hebben wij het ook regelmatig naartoe gebracht!

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 13:19

TE5: Advertentie is een goed idee :j Zal ik eens ophangen in de C1000 hier, dankje :D Alleen is dan nog het nadeel dat je niet voor eeuwig je mest daar kan brengen, dan moet je nog altijd blijven zoeken..

Joyce: Jammer dat je dat niet weet :P Ja we zijn nog aan het rondkijken of er meer bedrijven zijn die het kunnen halen (of wij brengen). Maar ik zal toch nog eens zoeken naar zo'n teler :j

haflingertje: Marktplaats is ook wel een goed idee :D Hoeveel betaal jij voor die manege? En ik zal ook eens informeren bij die tuintjes, die hebben wij idd ook :j Dankje!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:20

Wij brengen de mest van de koeien, schapen (allebei hobby dus geen grote hoop) en 't paardje naar een boer toe.
Is er geen boer/manege in de buurt met een eigen mesthoop waar je (tegen vergoeding) jouw mest bij de mesthoop mag doen?

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:23

De buren komen hier ook halen! Vorige week nog 11 kruiwagens naar 1 man gebracht (geen idee wat die er mee doet maar ik ben blij dat ik ervan af ben!). Op advertenties heb ik ook nog nooit reacties gehad! Ik weet niet of jij stro hebt? Dat vinden de meeste mensen wel niet zo fijn voor in hun tuin... (mede daarom ben ik overgeschakeld naar vlas!)

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:25

DeEiken schreef:
haflingertje: Marktplaats is ook wel een goed idee :D Hoeveel betaal jij voor die manege? En ik zal ook eens informeren bij die tuintjes, die hebben wij idd ook :j Dankje!

Tuintjes zijn heel blij met de mest, meestal moeten ze ervoor betalen om mest te krijgen :D
Of er moet al iemand zijn die de mest daar brengt, teveel hebben ze natuurlijk niks aan...

Manege verschilt heel erg, wij hebben gekozen voor de manege die het vlakbij ligt, op zich viel de prijs ontzettend mee..(pb me maar als je de prijs wilt weten!)

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 13:29

je kan ook een aanhangwagen nemen en daar je mest op rijden en als deze vol is in de buurt bij een boer etc. je mest brengen, en dan een kleine vergoeding daarvoor geven natuurlijk en miss je hooi en stro gelijk bij die boer halen

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 15:25

zit er geen volkstuinvereniging in de buurt? Die willen de mest ook nog wel eens gratis op halen!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:34

Als je niemand kunt vinden die de mest af wilt nemen, kun je een bedrijf laten komen om de mestbak te laten legen afhankelijk van de inhoud wordt er een kostenplaatje gemaakt.
Bij ons zou dat neerkomen op 450,- per keer en dat om de 4 maanden, beetje veel geld voor ons.
Gelukkig komt onze hoefsmid om de 4 maanden de mestbak leeghalen, hij mag dit op een stuk land gooien bij een maisboer die er erg blij mee is, we betalen hem de dieselkosten en een kratje bier.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 18:36

cissie: 450 euro per keer is idd een beetje erg veel := Vast niet alleen voor jullie :P

Anderen nog bedankt, we gaan wat vragen & proberen :D

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:26

naar volkstuintjes brengen?
en gwn in de groene container gooien?

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:49

Wij hebben een contract bij SITA voor een rol GFT container. We bellen als de container vol is en betalen per lediging. (+/- 15 euro per lediging)
Het is in ieder geval verstandig om in de stal vlas of Hemparade te gebruiken, zodat je vooral alleen mestballen kan weghalen. Daarmee reduceer je je mesthoop. Ook breekt eht heel snel af en blijft je mesthoop klein.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 02:21

Probeer het eens bij andere boeren/pensionhouders. Zij willen het vaak wel tegen betaling ophalen.
Mijn mest gaat naar een paardenboer op 5 minuten afstand. Hij komt ongeveer 1 keer per kwartaal en dat kost me 30-40 euro per keer. Daarvoor schept hij het nog zelf op de wagen. :D Hij kan het makkelijk kwijt bij hem op de berg, en hoe hij dat verder oplost weet ik eigenlijk niet.