Paard wassen met shampoo?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wake_up

Paard wassen met shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:15

Na aanleiding van een ander topic over een paard wassen,
vraag ik me af: Kan je het hele lijf van een paard wassen met shampoo,
of is dat absoluut niet goed voor het paard?
Nou heb ik het niet over elke dag wassen, maar alleen voor een wedstrijd.
Ik ben me er wel van bewust dat je met het wassen de waterdichte vetlaag
eraf wast, maar heeft het verder eigenlijk nog consequenties?
En maakt het dan nog uit welke shampoo je neemt?
Laatst bijgewerkt door wake_up op 09-04-09 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Re: Paard wassen met shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:29

Ik was mijn paard alleen met groene zeep voor een wedstrijd. De groene zeep gebruik ik omdat niet een natuurlijk product is en het dus niet zo erg is als je een keer niet goed uitspoelt. Het gaat met name om de vetlaag, hierdoor komen de haren niet meer sluitend opelkaar te liggen en kan de regen er tussen door.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:32

Nou als het niet goed was, waren onze 2 paarden (schimmels) al lang omgevallen. Die worden nl. vaak gewassen, in de zomer als ze zonder deken staan bijna elk weekend helemaal, in de winterperiode gedeeltelijk bijna elk weekend.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:35

Dat kan zeker. Maar dat moet je ook weer niet iedere dag doen maar dat begrijp je vast wel.
Ik heb het ook wel eens gedaan hoor! Lekker met de spons insoppen.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:36

En die staan het hele jaar door buiten 24 U per dag zonder deken? Daar gaat het tenmisnte toch om, dat het daarom niet goed is. En a je dat bedoelt is een keertje niet erg, maar elke dag wordt wel iets minder.

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:37

ik was die van mij hoogstens 2 keer per jaar, meestal alleen staart en benen, en dan wel met gewone zeep. maar alleen in de zomer natuurlijk. en wel met natuurlijke shampoo, geen chemische troep.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:11

Waste mijn andere paard ook wel eens hoor,enkele keer.
Gebruikte daarvoor zwitsal hypoallergeen (witte verpakking) getest voor de meest kwetsbare baby-huid :D
Gebruik geen "gewone" shampoo...dit kan makkelijk een allergische reactie geven op de huid.
Alleen hyperallergeen,speciale paardenshampoo of natuurzuivere zachte groene zeep.
Haalde wel altijd op de markt,stuk goedkoper ;) .

Shampoo goed uitwassen en zorg dat je paard niet op de tocht staat en/of het koud krijgt.Als ze echt tot op de huid nat zijn en hun huidvet kwijt zijn kunnen ze zich niet goed opwarmen,met name van belang als het weer wat minder is.Ik deed het alleen hoog zomer en dan na de sopbeurt even lekker afstappen in het warme zonnetje totdat hij droog was.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:33

Ik was mijn paard eigenlijk bijna nooit. Ik spuit meestal na een dag hard werken mijn paard af, maar was haar dan niet met shampoo. Als ik haar met shampoo was, dan is het ALTIJD met paardenshampoo.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:39

ik was mijn paard in de zomer ook geregeld dit om de gele vlekken op haar billen zo licht mogelijk te houden. Als ik haar helemaal was, gebruik ik bij voorkeur een honden shampoo. omdat de zuurgraad van een hond het dichtst in de buurt komt bij die van een paard. paarde shampoo is helemaal ideaal.

Ik zou het lichaam niet met andere middelen wassen die er eigelijk niet voor bedoeld zijn zoals biotex e.d.. dit kan de PH waarde van de huid sterk verstoren

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:54

ik was 1x per jaar denk ik en dan met badedas (donker groene fles) is mij aangeraden

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 08:40

ik gebruik gewoon mensen shampoo en ze leven nog steeds :+

was ze regelmatig kan je gewoon gebruiken hoor

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 09:03

Ik bijna nooit, alleen als het echt warm is (en dat is het helaas niet zo vaak in NL) met betadineshampoo. Ik vind dat echt supershampoo!

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:33

Ik geef mijn paard een paarden bad, lekker rollen in het zand. Ik kan me echt niet voorstellen dat een paard wassen op prijs stelt. Ja (in de zomer) zweetplekken afspoelen, maar dan weer rollen in zand en na een paar uur glanst ze me tegemoet. Bruin is ook wel een hele makkelijke kleur!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:38

De vacht was ik sowieso nooit, manen, staart en benen altijd wel, meestal met betadineshampoo. De vacht heeft ook een speciale vetlaag en dan was je alles eraf, vind het niet nodig, als je regelmatig poetst en na het rijden af spuit zien ze er ook stralend/glimmend uit ;). Als je paard wit is en mestvlekken erop hebt zitten vind ik het nog een ander verhaal, maar ook dan zou ik het niet te vaak doen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:45

Wij gebruiken groene zeep :j
En de schimmels was ik met zilvershampoo voor de wedstrijd.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:22

gebruik gewone shampo en gaat goed... als ik voor al die paarden paardenshampo had moeten gebruiken, dat was het een duur grapje geweest....
heb nog nooit problemen ermee gehad.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 16:26

ik was mijn paard nooit helemaal.. alleen afspuiten.
De benen en zijn staart was ik wel, benen met betadine shampoo tegen ev. wondjes en zijn staart met vloeibare driehoek zeep. Kun je krijgen bij je supermarkt (bijna elke) kost geloof ik nog geen euro... handig tegen de vliegjes (zit citronella in)

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 21:06

Ik was mijn paard ook af en toe, en gebruik hiervoor ook baby-shampoo of badedas.
Maar ik denk dat het er ook aan ligt waar je paard staat.
want als je paard 24 uur per dag in de wei staat, dan moet je gewoon opletten dat je niet te vaak wast ivm het weer.
maar af en toe wassen kan echt geen kwaad. Als je er maar voor zorgt dat je altijd goed de zeepresten verwijdert.

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:54

Het kan, je paard wassen met gewone shampo. Maar als jouw paard 24/7 op de weide staat is het niet slim om dit (vaak) te doen.

Wat heeft een paard nodig om zich te beschermen tegen de regen? Zijn waterafstotende vetlaag.

Wat haal je weg door te wassen met shampoo? Zijn waterafstotende vetlaag.

Toen ik nog stage liep op een handelsstal werden deze paarden ook elke week weleens gewassen met gewone shampoo. Zij hebben het ook allemaal gered. ;) Die liepen dan ook niet buiten.

(Wij mensen willen juist van onze shampo dat hij ons haar ont-vet)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 07:48

Ik was die van mij ook regelmatig als het goed weer is. Heb paardenshampoo en zilvershampo voor de manen en staart.

bernadette25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 19:47

ik was mijn schimmel ook wanneer het kan ze staat 24/7 buiten dus 's winters kan het gewoon niet, maar nu het lekker weer ios wordt eerst die vieze voeten gewassen en als ik zeker weet dat het de hele dag warm wordt en tijd heb was ik me schimmel helemaal.
ze is echt een viespeuk ik heb van horen zeggen dat ze de avond voor een wedstrijd gewassen werd met biotex en een deken op kreeg op stal, maar toch kreeg ze het voor elkaar om smerig te worden onder de deken :+

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:17

ik was mijn paarden ook regelmatig in de zomer, swinters niet maar komt omdat we maar een klein boilertje hebben dus nooit genoeg warm water voor mn paard. ik gebruik gewoon babyshampoo want paardenshampoo is mijn te duur en was hun hele lichaam behalve het hoofd. en ze leven nog steeds dus zo slecht zal het wel niet zijn.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:02

Ik was alleen met goed weer, en dan was ik alleen de staart/manen :j En dan met groene zeep en daarna goed spoelen :)
In winter was ik ze niet.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:47

je kan je paard zeker wel wassen met shampoo maar dan moet je wel kijken of het niet chemisch enz is en 1x in de zoveel tijd maakt zeker niet uit ik heb ook van sommige mensen gehoord die doen het met zwitzalf maar volgends mij kan je daarmee ook gewoon doen

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:55

Teatree shampoo is echt hele goeie shampoo.
het lijkt me ook wel wat mee vallen met de ernst ervan. Net wat aslo schrijft, anders waren er paarden bij die allang waren omgevallen...