ruin die dekt en de dames op hol brengt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

reddun

ruin die dekt en de dames op hol brengt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 12:27

mijn ruin van bijna 3 is een jaar geleden geruind. zijn hele leven in een hengsten kudde gestaan. na 6 weken laat ik hem in de wei bij een groepje merries en hij begint binnen een dag te dekken. en de hele dag door. ik had gehoopt dat de lol er snel vanaf zou zijn als de dames niet zouden willen of het hem niet zou lukken maar dat was zeer zeker niet het geval.

op aanraden van de DA heeft hij de rest van de zomer in een ruinen wei gestaan waar hij heerlijk wild heeft kunnen spelen. de winter op stal en apart in een paddock om het een paar weken geleden opnieuw te proberen. ik heb hem bij wat oudere merries gezet, maar binnen een half uur was het al raak. en kregen de andere merries ruzie, schopten hem weg als hij aan het dekken was omdat ze zelf wilden.

ze reageren allemaal nogal heftig op elkaar. hij zet een grote nek op en gaat in volle vaart tegen de bakrand op beuken toen er twee merries in de bak stonden en hij erbij kon via het weiland. dames meteen hengstig, elkaar wegtrappend terwijl ze aan het plassen waren. hij gillen. heel veel gedoe.

als hij maar in de buurt is worden ze allemaal hengstig, ook de oudere merries. bij een andere ruin die hier eerder heeft gestaan heb ik dat gedrag niet gezien.

hij blijft keurig achter zijn draadje. loopt wel heel mans te doen en gilt het uit als hij de merries niet ziet. beukt zijn stal zowat kapot als hij als eerste naar binnen gaat of als laatste naar buiten.

na al dat hormonale gedoe met merries had ik zo'n zin in een steady ruin.

heb ik nu een uitzonderlijke ruin?
is dit normaal?
heeft het met leeftijd te maken?
hij is een tijdje in training geweest en daar werd hij de GVR genoemd, de grote vriendelijk reus. en dat is hij ook. maar zodra hij de vrijheid proeft is het een heel ander dier.
is het zinvol om een testosteron test te doen? (alhoewel ik me niet kan voorstellen dat hij niet goed geruind zou zijn, daar waar hij vandaan komt)
is het testosteron level altijd hetzelfde?
zijn er ruinen met veel testosteron?

als iemand wat weet graag.

friesiszwart

Re: ruin die dekt en de dames op hol brengt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:52

Is je hengst wel goed geruind (klophengst??)

LetsgoKelly

Re: ruin die dekt en de dames op hol brengt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:54

Ik heb dit ook met onze merries en mijn ruin!
Mijn ruin heeft dan geen zin in die merries en dan breekt er ruzie uit.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:57

Mijn paard gedroeg zich precies hetzelfde.
Bleek helaas een klophengst. Hij had beide ballen in z'n buik. tja daar zoek je ze ook niet :)

Hoop voor je dat dit niet aan de hand is. Als het wel zo is zal hij bv ook nog kunnen spuiten / lekken.
Maar je hele verhaal met hengstige merries zegt voor mij al heel veel.
Die merries ruiken zijn hormonen... ik ben er op precies dezelfde manier achter gekomen. Dacht dat ik een ruin had gekocht totdat ik m bij mijn merrie zette en deze bijna direct hengstig werd. Dat is een heel gevaarlijk spel geworden...

Dit is alles is door de DA te testen door wat bloed af te nemen.
De DA kan je dan vertellen hoeveel hormonen je paard in zich heeft.
Misschien is het geen klophengst maar heeft ie nog wel erg veel hormonen...
zo'n bloedtest is niet heel duur (30 E) dus wel aan te raden denk...

Wat ik nog weet van mijn test is dat er waardes zijn. Weet ze niet precies meer maar ongeveer zo;
0.5 is een ruin
1.0 is een merrie
5.0 is een hengst.

De mijne was 3.2, écht geen ruin dus!! :D

Als je de test hebt gedaan is het dus al snel duidelijk.

Mocht alles in orde blijken dan weet ik het ook niet.
Als hij nou al eerder gedekt had kan het gedrag er in blijven maar dat is hier dus volgens mij niet het geval...
Lastig. Heel veel succes in ieder geval!!

ps van klophengsten komen (meestal) geen veulentjes, ahhh