Takken knagen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelinger

Takken knagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:19

Hoi,

Ik heb 2 paardjes, Kelsey en Safier. Safier is een Haflinger van 7 jaar en staat bij Kelsey in de wei.
Safier is bezig de wei en bomen te snoeien. Hij trek takken van de bomen af om er vervolgends aan te knabbelen, en hem te laten liggen totdat ik hem opruim. Opzich vind ik dat niet erg, want het is beter dan de boxdeur van de stal :P
Maar ik vraag me af; Is dit wel goed voor hem?
Hij bijt alleen de schors van de takken af.

Ik hem ook gehoord dat wilgentakken goed zijn, maar ik weet niet waar ik ze vandaan moet halen.

Dus; Wie weet of tekken knagen slecht is?

groetjes haflinger

fjordnina

Re: Takken knagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:34

Afhankelijk van wat voor soort takken hij pakt. Op het moment dat hij aan in de winter groen blijvende bomen begint is het niet goed. Hiervan zijn de meeste namelijk giftig.

Wilgentakken zijn inderdaad goed. Het is ook iets waardoor ze de verveling verdrijven.

In de nazomer kun je ook de stengels van zonnebloemen geven. Daar zijn ze ook gek op.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 11:08

Oke, dankjewel!!

De boom waar hij ze vanaf knaagt is in de winter gewoon kaal.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:32

De reden is vaak verveling. Wilgentakken zijn heel gezond voor de paarden en ze vinden ze lekker, ik zou zeggen koop een aantal boompjes en plant ze ergens waar ze erniet bijkunnen, als je ze dan snoeit voer je ze aan de paarden. Zet de bomen af met schrikdraad, je bomen kunnen hier aan doodt gaan.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 19:06

Ok, ik heb helaas geen plaats voor de bomen, maar misschien zijn hier wel mensen in de buurt die hun takken willen afstaan! ;)

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:11

Bij ond op stal hadden ze een boom binnen 2 weken op HAHA
Nu heeft de eigenaaresse speciale takken gekocht en er komen om de 6 weken nieuwe !!

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:10

knagen van takken is natuurlijk gedrag van paarden. Doen ze in de natuur nog veel meer! daar komt immers geen paardentandarts en moeten de tanden door knagen slijten. Maar wilde paarden wteen beter waarop ze wel en niet kunnen knagen, dus aan jou de taak om te kijken welke takken wel en niet mogen. Mijn paardje is bijvoorbeeld gek op fruitboomstammen, ook leuk als voetbal ;)