Leefomstandigheden verbeterd na campagne dierenbescherming

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_manuela_

Leefomstandigheden verbeterd na campagne dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 21:26

Een aantal weken geleden is de dierenbescherming met een nieuwe campagne gestart om paardenhouders bewuster te maken van o.a. het belang van sociaal contact en beweging. Wie is er zich na aanleiding van deze campagne nog meer bewust geworden dat de leefomstandigheden van je paard niet aan deze norm voldeden en heeft daar wat aan gedaan?

Ikzelf heb mijn paard verplaatst van een manege waar mijn paard 23 uur per dag op stal stond naar een stal waar hij overdag buiten staat in een ruinenkudde. In eerste instantie heb ik nog een poging gedaan om meer aan de norm van 4 uur per dag beweging op de manege te voldoen maar dat leidde zeer snel tot ruzie met de manege eigenaar. Nu mijn paard ergens anders staat merk ik pas wat een verschil het maakt voor een paard. De mijne bloeit echt op onder de nieuwe omstandigheden.

Qwek

Re: Leefomstandigheden verbeterd na campagne dierenbescherming

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:05

Wat goed dat je door de campagnes de stap heb gemaakt!
Mijn paarden lopen al zo veel mogelijk buiten, maar door de campagne kan ik mijn mening en advies toch meer kracht geven.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:22

Goed dat je dat hebt gedaan!
Die van mij staan saampjes dag en nacht buiten, dus daar kan ik niet zoveel aan doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:19

hmmm, mensen die zich uit zichzelf al verdiepen in de behoeften van hun paard hebben denk ik de campagne van de dierenbescherming niet nodig... Die proberen zonder zo'n campagne de omstandigheden voor hun paard al zo goed mogelijk te krijgen.

Denk wel dat die campagne voor mensen op minder paardvriendelijke stallen een steuntje in de rug is om het beleid bespreekbaar te maken, zoals de TS geprobeerd heeft...
je kunt ze nu de flyers onder de neus drukken en alle publicaties en de radiospotjes zullen ze ook vaker tegenkomen.

De campagne is misschien alleen een openbaring voor mensen met paarden die verder weinig interesse hebben in het hoe en wat, behalve misschien in het (al dan niet recreatief of wedstrijdgericht) rijden de mensen die paarden hebben omdat het zo leuk staan in de tuin of in het schuurtje en de mensen voor wie het "status betekend...

Tenslotte nog voor al die mensen zonder paarden die door zo'n campagne opgeroepen worden nog beter op te letten op tekenen van verwaarlozing of mishandeling (al dan niet terecht) om zo nog meer meldingen binnen te krijgen om het "dramatische welzijn" van de paarden in ons land kracht bij te zetten...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:23

Maar hoe gaan ze dat doen met stallen die geen land hebben? Ze kunnen hun toch neit gaan verbieden om paarden te houden? Kijk eens naar de hollandsche manege(of was het nou de amsterdamse manege?) een heel mooi gebouw midden in de stad, hoe moeten hun het hoofd boven water houden als iedereen weggaat omdat het slecht is voor de paarden. Je kan de actie ook anders zien en dat is:"Palermo gaat lekker uit zijn dak, maarja zijn baasje komt dan ook maar 1uurtje per dag om te rijden". Mensen hebben steeds minder tijd en zin om hun tijd te besteden aan de verantwoordelijkheden die komen bij een hond of paard. Hoeveel honden zitten er wel niet de hele dag alleen binnen en worden uitgelaten door de buurvrouw omdat het baasje geen tijd heeft? Gaat de DB hier ook wat aan doen? Mijn paard staat op het moment 24 buiten, maar gaat naar een andere stal waar hij 's avonds gewoon opstal kan want hij heeft een hekel aan regen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:29

daffie1986: Ik vind een hond die de hele huiskamer kan gebruiken heel wat anders dan een paard de hele dag in een box van 3x3 staat. Je hebt wel gelijk hoor, dat je met een hond en een paard je verantwoordelijkheden moet kennen.

Maar ik vind dat een manege of pensionstal weides MOET hebben. Een manege hoort ook niet in de binnenstad, hoe mooi het gebouw ook is..

Ontopic: Super TS, dat je je paard ergens anders gestald hebt! +:)+

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:38

Er zijn anders zat honden die deze dag doorbrengen in een kennel of vervoershok welke niet groter is als zijn eigen lijf. Als een manege nou paddock's heeft en een molen? Vergeet niet dat dit een manege is die door de stad zelf ingebouwd zit. Ik praat het niet goed, mijn paard stond ook op zo'n stal toen ik hem kocht en is vrij snel naar een stal gegaan waar hij van zonsopgang tot zonsondergang buiten kwam, maar dit was wel in de winter een paddock.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:44

Een stapmolen slaat nergens op, ja jippie je paard heeft beweging maar wordt ie gelukkig van rondjes stappen? :+
Paddock daarintegen vind ik kunnen, mits hij wel groot genoeg is.

Overigens je kan het echt niet goedpraten met dat sommige honden de hele dag in een klein hok zitten, maar wie zegt dat dat goedgekeurd wordt?

Ik denk eerlijk gezegd dat niet veel mensen zich wat van de campagne's aantrekken, in ieder geval niet mensen die het toch al niet met hun dier goed voor hebben.
Laten ze de regels maar gewoon strenger maken en de dierenbescherming niet alleen laten komen wanneer een dier geen eten of drinken meer heeft.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:50

denk precies het zelfde hoor over een molen daar niet van, maar het is wel een extra optie tot beweging en dus uit de box wezen. Jouw laatste zinnetje ben ik het niet mee eens. Ik heb met mijn vorrige paard namelijk ook geregeld aanvaringen met hun gehad, omdat van hun dat beest naar binnen moest omdat het sneeuwde(er was een schuilstal aanwezig en 's avonds ging ze naar binnen. Vindt hun standpunten ook tevaak omdraaien en keren, de AID is veel beter en zijn hier voor opgeleid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:55

daffie1986 schreef:
Maar hoe gaan ze dat doen met stallen die geen land hebben? Ze kunnen hun toch neit gaan verbieden om paarden te houden? Kijk eens naar de hollandsche manege(of was het nou de amsterdamse manege?) een heel mooi gebouw midden in de stad, hoe moeten hun het hoofd boven water houden als iedereen weggaat omdat het slecht is voor de paarden. Je kan de actie ook anders zien en dat is:"Palermo gaat lekker uit zijn dak, maarja zijn baasje komt dan ook maar 1uurtje per dag om te rijden". Mensen hebben steeds minder tijd en zin om hun tijd te besteden aan de verantwoordelijkheden die komen bij een hond of paard. Hoeveel honden zitten er wel niet de hele dag alleen binnen en worden uitgelaten door de buurvrouw omdat het baasje geen tijd heeft? Gaat de DB hier ook wat aan doen? Mijn paard staat op het moment 24 buiten, maar gaat naar een andere stal waar hij 's avonds gewoon opstal kan want hij heeft een hekel aan regen.

je moet toch ergens beginnen.....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:04

daffie1986 schreef:
denk precies het zelfde hoor over een molen daar niet van, maar het is wel een extra optie tot beweging en dus uit de box wezen. Jouw laatste zinnetje ben ik het niet mee eens. Ik heb met mijn vorrige paard namelijk ook geregeld aanvaringen met hun gehad, omdat van hun dat beest naar binnen moest omdat het sneeuwde(er was een schuilstal aanwezig en 's avonds ging ze naar binnen. Vindt hun standpunten ook tevaak omdraaien en keren, de AID is veel beter en zijn hier voor opgeleid.

Dat is heel raar inderdaad dat ze daarvoor komen, voor sommige dingen komen ze terwijl er niks aan de hand is, maar ik hoor vaak dat als je belt ze vragen of het paard nog water/voer heeft, zoja, dan kunnen ze niks doen... :?

Nogzoiets trouwens, met Gordon & Joling over de vloer moesten ze meehepen bij de dierenambulance.. werd een hond gevonden die 's nachts vastgebonden was aan een boom.. werd gescant op een cip.. maar werd alleen op de rug gescand :?
Ze behoren toch te weten dat een chip kan gaan lopen....

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:11

nou ja dat soort dingen ook idd, dat is dus ook een probleem bij hun door het gebrek aan personeel krijgt niet iedereen een degelijk uitleg over alles en lopen hier in de praktijk tegen aan.

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:15

als de DB dan eerst is begon aan het tegengaan van volbouwen van kleine stukjes (aangelegde) natuur in de randstad, zouden we al een stuk verder komen:Y) Je kan moeilijk mensen verbieden hun hobby te doen...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:32

Die manege waar ik stond staat ook in natuurgebied en kreeg geen wei erbij. Er waren wel paddocks maar die waren weer erg modderig. Maar was eigenlijk benieuwd of de campagne al meer mensen bewust heeft gemaakt van het belang van goede leefomstandigheden zoals beweging en sociaal contact. Want ik wist gewoon echt niet beter dan dat mijn paard het goed verzorgd was op die manege.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:36

ik vind het bedroevend dat mensen zich dit pas realiseren na zo`n campagne

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 21:48

Nou ja ik ben pas een jaar geleden begonnen met paardrijden en heb steeds op maneges gelest waar het harstikke normaal is dat paarden 23 uur per dag op stal staan. Ik heb ook een manegepaard gekocht van de manege waar ik leste.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:56

daar heb je gelijk in lynn_nikita, maar ik denk ook dat veel mensen er niet bewust van willen worden.
ik heb jaren geleden op een manege gestaan waar de paarden niet genoeg naar buiten konden en toen ik daar weg ging en uitlegde waarom werd ik door somige mensen aangekeken alsof ik gek was.
nu kan ik door zo'n campagne de boel beter onderbouwen en bewijsen (eigenlijk van de gekke maar het is toch echt zo).

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 16:41

Ik denk dat hoe graag we het ook willen, dat er niet genoeg ruimte is in ons kleine land, om alle paarden, die vier uur weidegang te geven. Ik zelf heb de paarden bij huis staan. Ze komen dagelijks in de weide. Maar niet iedereen is in die gelukkige omstandigheid. Als ik de paarden op een stal zou moeten zetten die geen weidegang zou kunnen bieden dan zou ik geen paard meer willen hebben.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:02

Ik vind het hartstikke goed zo`n campange :D , al is er een iemand die zich ervan bewust word dan heb je er teminste eentje gered! *D
Ik vind dat iedereen en elke manege zich moeten verplichten de paarden een paar uur per dag buiten te moeten laten staan! :))
Een paard of pony de heledag op stal vind ik dierenmishandeling! :(
Vergelijk het met mensen die de heledag op het toilet moeten blijven en 1 uurtje eruit mogen, hmm dat zet je wel aan het denken toch? |o
Maar ja er zijn juist echt altijd mensen die zeuren, en zichzelf goed willen praten. :o
Een paard de heledag op stal moet verboden worden! :j
Dit is mijn mening en ik was erg blij met de campangne, even de mensen wakker schudden :)*
Groetjes van bren!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:03

Lynn_Nikita schreef:
ik vind het bedroevend dat mensen zich dit pas realiseren na zo`n campagne

Ik dacht het, jij zegt het.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-09 21:34

Toevallig zat er geen gebruiksaanwijzing bij mijn paard en houden 100.000 paardeneigenaren op die manier hun paard. Ik dacht eerst dat ik het goed deed omdat ik zorgde dat mijn paard op zijn minst elke dag van stal kwam en dat uur dat we reden was dat vaak ook geen geluier. Hij kon nog niet in de paddock doordat het winter was. Heb hem ook pas sinds november toen de paddocks al te drassig waren of bevroren.
Ik vroeg me ook eigenlijk af of er nog meer mensen waren die na aanleiding van de campagne hun paard meer beweging gaven of hun paard verplaatst hebben. Ik vroeg me niet af hoeveel mensen het bedroevend vinden dat de campagne me pas bewust hebben gemaakt dat een paard veel meer beweging nodig heeft.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:00

Ik ben ook erg blij met de actie van de DB :j
zeker omdat er ook veel ruiters zijn die wel al lang in de paardenwereld zitten en nog steeds niet realiseren dat ene paard niet dezelfde behoeftes heeft als een mens, er zijn nog stallen waar paarden weken binnen staan...

Het feit dat Anky ook meedoet aan de campagne is ook zeker een goed stap :j Ik vindt het juist heel positief dat mensen zoals de TS er achter komen dat waar ze mee bezig waren niet goed waren voor het paard, juist voor mensen die nieuw in de paardenwereld zijn is deze actie echt een eye-opener en bied dat zeker een goede toekomst!! en inderdaad is het misschien ook beter bespreekbaar met de 'oude rotten' ;)

Maar de dierenbescherming weet inderdaad ook te weinig af van verscheidene toestanden, komt ook omdat het vrijwilligers werk is (wat eigenlijk betaald zou moeten zijn, maar das weer een hele andere discussie :D )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:07

Ik voel me zelf niet geroepen om iets aan de omstandigheden van mijn paardjes te doen. Ze hebben het namelijk prima. Staan dan ook het hele jaar door buiten met voldoende ruimte, voer, en schuilmogelijkheden.

Heb wel respect voor de mensen die na het horen/zien van deze campagne de ogen durven te openen en er iets mee doen. Hulde!

Er valt nog zat te veranderen, met name op die stallen waar paarden 20 uur per dag op stal staan. Of op maneges waar de paarden in stands staan, beweging krijgen in de binnenbak tijdens lessen, maar nooit eens daglicht zien. Zelfs als de manege dicht is staan deze paarden in de stands. En daar mag wat mij betreft iets aan gedaan worden.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:19

inderdaad :j

het is misschien hard maar ik vind dat stallen die paarden de ruimte niet kunnen geven moeten inkrimpen zodat ze dat wel kunnen of anders het land met een andere bestemming moeten gebruiken, paarden houden dragen nu eenmaal verantwoordelijkheden met zich mee

Stallen zoals de hollandsche manege zouden het best niet meer kunnen bestaan, het is inderdaad een prachtige locatie :j maar die kan ook gebruikt worden voor andere doeleinden zoals shows van de bereden politie of een totaal niet paard gerelateerde bestemming

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 22:23

daffie1986 schreef:
Maar hoe gaan ze dat doen met stallen die geen land hebben? Ze kunnen hun toch neit gaan verbieden om paarden te houden? Kijk eens naar de hollandsche manege(of was het nou de amsterdamse manege?) een heel mooi gebouw midden in de stad, hoe moeten hun het hoofd boven water houden als iedereen weggaat omdat het slecht is voor de paarden.

Als evenementenhal gebruiken, in elk geval geen paarden meer in onderbrengen. Het is gewoon niet meer van deze tijd.

Mijn buren bellen immers ook de dierenbescherming als ik mijn kat 23/7 opsluit in een kratje, waar hij slechts één uurtje uitmag.

Afbeelding

Dát vinden mensen gelukkig al wel abnormaal, maar helaas vinden mensen het wel nog normaal om hun paard in een krat te stoppen, oh nee dat heet een box *oeps*

Afbeelding

Zelfs een goudvis in de omstreden vissenkom heeft nog meer bewegingsvrijheid dan een paard in een box.

Ik ben blij dat TS haar paard verplaatst heeft, zo worden ook de pensionstaleigenaren geconfronteerd met de nieuwe inzichten. Vraag en aanbod gaan uiteindelijk sturen. Als straks niemand meer z'n paard op zo'n stal wil, dan moet je eens zien hoe snel er paddocks aangelegd kunnen worden. ;-)

Overigens loop ik al een tijdje met de gedachte om het flyertje van de DB over het paardje dat alleen in de weide staat, uit te printen en op een hek te plakken bij een eenzame shet hier in de buurt. Dat is óók schandalig. 'Oh wat leuk een shetje voor 100 euro, leuk voor de kids' en vervolgens staat het arme ding moederziel alleen op een weiland. :(