Ik zou graag onze pony's straart en manen wassen, maar heb alleen koud water uit de tuinslang. Ik wacht zowiezo tot het wat warmer is, ik vraag me alleen af of dit dan niet te koud is voor haar spieren.
Up_to_Date
Geplaatst: 08-04-09 11:10
De staart wassen doe ik eigenlijk het hele jaar door wel. We hebben alleen koud water. Het hele lichaam doe ik alleen in de zomer als het echt 27-30 graden is.
De manen wassen zou ik nu zelf niet zo snel doen. Daar vind ik het nog iets te fris voor omdat je paard deels toch wel nat word.
Divine
Geplaatst: 08-04-09 11:11
Als je het alleen bij de staart en manen houdt kan het wel met koud water, maar maak je paard (nek) wel goed droog naderhand. Was ook op een plaats uit de wind, en als het wat warmer is. Dan is er nagenoeg geen risico.
Wig_love
Geplaatst: 08-04-09 11:13
ik was hem altijd met warm/ lauw water. koud is niet goed. ook niet in de zomer. jij gaat toch ook niet onder een ijs koude douche staan? en als ze ze met ijskoud water doe is het maar voor even verkoeling en met lauw water langer!!
Sigrid
Geplaatst: 08-04-09 11:14
Met koud water wassen is prima te doen als het zonnetje gewoon lekker schijnt hoor. Dan zijn ze binnen een mum van tijd ook weer droog. Een beetje paard gaat echt niet dood van koud water. Dat ze op sommige stallen warm water hebben is meer voor het comfort voor de mensen denk ik.
Staart wassen kan je dan ook gewoon heel het jaar door doen, net als benen afspuiten.
Let er wel op, de meeste paarden willen graag gaan rollen als ze nat zijn geworden. Dus voordat je weer opnieuw kan beginnen, laat je paard goed drogen voordat je hem in de paddock/het land zet. Het kan geen kwaad, alleen dan heb je het voor niks gedaan natuurlijk.
warm water is ook wel voor het comfort voor je paard natuurlijk. Mijn paard vind zo'n koude straal maar niks, terwijl ze van een warme douche echt kan genieten. Maar als het warm genoeg is is het geen bezwaar denk ik. Al zou ik niet op een warm paard een ijskoude straal zetten, dan toch liever een beetje lauw.
magic_lover
Geplaatst: 08-04-09 11:17
lauwwarm water. maar meer richting de koude kant dan de warme..
als het echt heel warm is soms gewoon met koud, en als het echt heel koud is wat warmer... dus hangt net van de temperatuur buiten af
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 11:18
De staart doe ik altijd met koud water en de voetjes ook. Maar zodra ik echt haar hele lijf en/of manen ga wassen neem ik warm water. Mijn merrie is namelijk erg beledigd als ze in aanraking komt met een straal koud water, zelfs in de zomer als het warm is Ze vind het gewoon echt niet prettig, dus vind ik het ook oneerlijk om dan toch verder te gaan met koud water.
Ik heb ook alleen koud hier, ik was mijn paard alleen als de zon schijnt en het minimaal een graad of 25 is. Staart maakt niks uit, daar voelt hij toch niks van.
Erna_
Geplaatst: 08-04-09 13:19
Op stal hebben we alleen maar koud water, dus we moeten wel. De staart doe ik het hele jaar door, de rest van haar lijf alleen bij erg lekker warm weer
M'n paardje heeft luizen en ben heb verplicht te wassen nu en op te laten drogen met giftig spul. Helaas alleen koud water, zet hem wel uit de wind en daarna direct op stal. Gelukkig was het afgelopen weekend wel lekker weer.
uit onze tuinslang komt ook enkel koud water... Maar ik was de staart dan eerst met lauw water in een emmer en het volledig spoelen met het koude water ... Wat ik wel zou doen is de staart goed uitzwieren , dan kan het volgens mij niet zoveel kwaad
Riaa_
Geplaatst: 08-04-09 13:31
Koud water op warme spieren is nooit goed, of het nou 10 graden is of 30 graden.
Ik spuit mijn paard in de winter met 30 graden af en in de zomer met 20/25, maar nooit koud!
Ook de DA raad dit af, ga zelf maar eens als je spieren warm zijn onder een koude douche staan, je spieren krijgen echt een flinke opdonder!
Als je de staartwortel van je paard niet wast kan je lauw water gebruiken.
petitparis
Geplaatst: 08-04-09 13:38
met koud water een staart wassen is geen probleem, bij de manen zou ik wel letten dat het boven 10 graden is en dat je uit de wind kan gaan staan.
bij ons spoelen we de benen (onder de knie/sprong) na het rijden het hele jaar door af met koud water, is goed voor de pezen. Maar van zodra we het hele lichaam afspoelen, dan hangt het af van de buiten temperatuur en of de zon schijnt of we koud of lauw water gebruiken. Om te wassen eerder warm of lauw
Gewoon met koud water.. Maar ik was m'n paard alleen helemaal als het zomer is.. In de winter was ik hooguit z'n sokken als ik wedstrijd heb.. Verder niks..
Wij hebben thuis warm en koud water, als ik alleen de staart was doe ik dit met de buitenkraan en dus met koud water. In de zomer als ik ze helemaal was sluit ik de kraan binnen in huis aan en was ze met lauw water, tenzij het echt bloedheet is dan vinden ze het koude water toch wel erg lekker.
Anoniem
Geplaatst: 08-04-09 15:56
Ik doe het met water waar net de kou af is en in de zomer met gewoon koud water uit een bronslang. Was je je paarden met te warm water, dan verliezen ze veel te veel warmte tijdens het opdrogen doordat de porien open blijven staan. Gebruik je daarentegen koud, dan gaan de porien dicht, het paard houdt zijn eigen warmte bij zich en is echt veel sneller droog en krijgt het daardoor lang zo koud niet. Over koud water op warme spieren, ik veronderstel dat men een paard na het werken toch eerst wel een gedegen cooling down geeft alvorens de spuit erop te zetten.
koud water. Vorige week moest ik haar helemaal wassen ivm met schimmel dus pech voor haar. Ze vond het trouwens niet eens erg dus wat dat betrefd. Volgens de DA was het ook niet te koud. Al vond ik het vrij fris.
Wij hebben alleen koud water en de spuitplaats is buiten. Ik was hem niet zo vaak. Zomers spuit ik hem altijd af na het rijden en swinters spuit ik zijn benen af na het rijden. Als ie echt heel vies is en ik heb wedstrijd dan spuit ik hem swinters nat, gauw de stal in, gauw insoppen, dan meteen weer naar buiten afspuiten en meteen naar binnen en zweetmes eroverheen en dikke zweetdeken met hals op.
En over dat warme water en spieren: mensen die in de sauna zijn geweest moeten toch ook afkoelen in liefst ijskoud water. Plus in het wild regenen ze 's winters ook nat na gerend te hebben, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Ik heb op een renstal gewerkt en hier werden de paarden ook aleen maar met koud water gewassen. Warm water is er meer voor ons als dat je het paard een plezier doet om in de zomer met warm water aftespuiten.
Mijn paard staat zijn spieren helemaal aan te spannen als ik hem met koud water afspuit, als je met koud water afspuit over zijn lichaam remt dit de aanmaak van eiwitten af, die juist zorgen voor het herstel van de spieren na het werken.
Ik denk trouwens ook niet dat je de paarden in het wild kan vergelijken met de huis-tuin en keuken paarden van tegenwoordig...
Als ik mijn paard met koud water afsproei gaat hij hangen. Sproei ik hem met lauw water af staat hij te genieten. Dus voor het comfort van de mens? Al geef ik wel toe dat ik ook niet graag koud douche, waarom zou het voor een paard anders zijn?
Jaimyliefje
Geplaatst: 09-04-09 14:09
Lauw, voor een paard is koud water nog kouder dan het voor ons is, omdat hun natuurlijke lichaams temperatuur hoger ligt. Dus ook wat warmer water dan wat de gemiddelde persoon lauw noemt..
lauw water, ook in de zomer. want ik denk niet dat ik het zelf prettig zou vinden om onder een koude douche te gaan, dus daarom mijn paardjes ook niet..
Mando
Geplaatst: 09-04-09 14:15
Manen en staart gewoon koud water.
In de zomer afsponzen met koud water maar nooit echt de koude slang op zijn lijf maar vaak is dat het water uit de kraan ook lauw dus dan doe ik het wel.. ligt gewoon aan de omstandigheden en dan daarna lekker in de zandbak hem helemaal vuil laten rollen.....
Kahawa
Geplaatst: 09-04-09 14:20
Koud, ik was alleen met warm weer en ik stap altijd goed uit. Volgens mij heeft mijn paard er geen problemen mee, want ze wil vaak gaan rollen in het koude water op de grond als ik bijv. een kant nog niet gehad heb.