Mogelijkheden weide huren, waar te vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Mogelijkheden weide huren, waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:36

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje en misschien kunnen jullie mij helpen.
Ik sta met mijn paard op een geweldige pensionstal, maar ben aan het rondkijken naar de mogelijkheid om mijn paard (met een vriendje) op een weide te zetten. Het liefst een weide met stal en paddock, maar alleen een schuilstal vind ik ook prima.
Nu probeer ik wat te vinden via internet, maar ik kom uit op niets.

Mij vragen aan jullie:
Hoe komen jullie aan jullie eigen stukken weide?
Huren jullie, of hebben jullie gekocht?
Staan jullie bij een boer, of op een los stukje land?
Hebben jullie (schuil)stallen/paddocks?
Hoeveel weidegrond hebben jullie?
En als jullie willen: Hoeveel betalen jullie er voor?

Veel vragen, maar hopelijk kunnen jullie mij verder helpen in mijn zoektocht!

Groetjes Mariette

ps. Als iemand wat weet: ik zoek iets in omgeving het Gooi (bijv. Eemnes / Blaricum enz.)

xMarloes

Re: Mogelijkheden weide huren, waar te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:37

Hee! ik zou even antwoord op je vragen geven (A)

- Vragen bij boeren/mensen die paarden hebben/ mensen die stukjes land hebben!
Dus eigenlijk moet je gewoon rond vragen!

Wij huren!

Vorig jaar bij een boer ( erg goed bevallen trouwens ) alleen dat is weer iets verder, en dit jaar staan we op een los stukje land omdat dat heel dichtbij is!

Dit jaar niet, vorig jaar hadden we een paddock erbij. Alleen ook geen schuilstal, want dan moet je daar ook op de stalling staan, en dat stonden wij niet!

Poeh..dat zou ik niet weten, maar wel aardig veel! het zijn namelijk allemaal kleine stukjes! Dus makkelijk af te zetten etc.
Vorig jaar had ze zo iets van een half voetbal veld ( ongeveer ) met meerdere paarden!

Vorig jaar bij die boer voor het hele weideseizoen 350 euro!
( dus ongeveer 6 maanden )
Dit jaar : per maand 80 euro!

Hoop dat je hieraan wat hebt ;)
Als je nog wat te vragen heb pb maar ofso :P

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:11

Wauw, dat klinkt erg voordelig! Bedankt voor je reactie, ik begon mij al af te vragen of ik daadwerkelijk zo'n ontzettend lastige vraag had gesteld ;)

Misschien moet ik inderdaad een keer moed bij elkaar rapen en ergens aanbellen. Ik zie echter voornamelijk losse weides, en heb geen flauw idee wie erbij hoort!

Maar hoe doen jullie het in de winter? Blijven de paarden dan gewoon in de wei staan?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:40

Nee!
Wij staan op een stal met 4 stallen en een kleine paddock verder niks!
Dus wij zijn zowiezo afhankelijk van mensen in de zomer met land!

Dus heel de winter staat ze op stal, en in de zomer dag en nacht buiten ongeveer 5 á 6 maanden lang ( licht aan het weer )

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 19:53

Aha, dat is dan weer geen optie voor mij. Mijn paard springt zijn stal al uit als meneer wat minder lang dan normaal in de paddock kan staan ;)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:09

ik ben ook al een paar maanden op zoek naar een stukje grond,
heb al heel wat rondgevraagd, maar is echt moeilijk te vinden.
Ga vanmiddag weer even bij een boer langs, hoop dat die nog wat overheeft...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:09

Er zijn op het moment heel veel boeren die geen opvolger hebben en er dus mee gaan stoppen in de toekomst, je zou kunnen vragen aan hun of ze dan misschien een stuk land willen verkopen. Denk wel aan een land met een eigen damhek en toegang zodat je niet elke keer over het erf heen moet.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 15:02

Het klinkt zo makkelijk, ik moet geloof ik alleen moed uit mijn tenen verzamelen om op een boer af te stappen :o
Maar ik ga het binnenkort gewoon eens doen. Even kijken waar ik weides zie die aan mijn eisen voldoen, en dan zien uit te vogelen bij wie ze horen.

Meer tips of eigen ervaringen zijn trouwens nog altijd welkom!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:13

je moet wel een vergunning aanvragen voor het bouwen van een schuilstal en een gewone stal en ook 1 voor het bouwen van een paddock(ja valt onder bouwewerkzaamheden). Hou hier dus wel rekening mee dat je niks afspreekt tot je weet of dat mag.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:18

- Wij stonden eerst bij vrienden die een stukje land hadden gehuurd maar zij
zijn later naar frankrijk vertrokken. Daarna hebben wij de weide overgenomen.
Je moet gewoon wat rondvragen bijv. buren die ook paarden hebben, boeren
enz. Gewoon lekker brutaal en rondvragen/informatie winnen!

- Wij ''huren''

- Een los stuk land, wat ik eigelijk wel jammer vind omdat ik zo de paarden toch
niet ''24/7'' in de gaten kan houden. De weide ligt namelijk een eindje fietsen. Ik kan
ze dus niet zien staan vanuit mijn huis/straat ofzo.

- Nee, want ik ook weer jammer vind. Maar er mag niet gebouwd worden dus
dat zal er verlopig wel niet komen. Wel staan er om de weide allemaal bomen, dus
dat geef wel weer goede beschutting tegen de wind.

- 1,5 hectare

- Helemaal niks! En dat is het leukste aan alles! Happy me :Y)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:23

Wil je per se een 'eigen' weiland of kun je ook niet gewoon ergens weidegang vinden, waar ook paarden van anderen staan? Zo heb ik de mijne bij een paardenboerderij op het land staan, niet ver bij jou uit de buurt. ;)
Die van mij is ook doodongelukkig op stal of in een paddock waar hij zich rot verveelt. Die wil liever lekker in de kudde op een groot stuk land en ik heb het geluk dat ik dat gevonden heb vlakbij huis. Ik hoef me niet druk te maken over de grond, wordt allemaal verzorgd door de 'boer'. ;)

In 't Gooi is het sowieso lastig om iets te vinden voor jezelf. Ik zag laatst wel een stukje te koop staan in de buurt van Blaricum/Eemnes/Huizen, als ik het goed heb. En via gemeente Hilversum kon ik ook ooit een eigen stuk pachten, maar het nadeel vond ik dat jan en alleman dan bij mijn paard kan komen (lag langs de openbare weg) en dat vind ik niets. Nu weet ik tenminste dat mijn paard veilig staat. Succes met zoeken!!! :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:30

mariettek schreef:
Aha, dat is dan weer geen optie voor mij. Mijn paard springt zijn stal al uit als meneer wat minder lang dan normaal in de paddock kan staan ;)

Haha, met mooi weer staat ze ook gwn buiten in de paddock enzo..maarja ze is al 30..dus die ''springt'' niet meer echt de bak door:P
( alleen als der vriendin rijden is ofso :P )

& je moet gewoon rond vragen waar mensen hun paard/pony neerzetten, waar enzo..
en gewoon wat rond vragen!
want verder zou ik ook geen andere manier weten!

xx

& nog heel veel succes met het vinden van een stukje land!:)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:22

Ik zou zeggen; gewoon er op af stappen.
Ik ben gister ook geweest, die man vond het geweldig dat ik er was,
hij had zelf ook friezen en hij kon het allemaal niet meer aan, (man is al wat ouder)
dus nu mag ik waarschijnlijk mijn pony daar stallen EN ook nog friezen verzorgen :D
wat wil je nog meer!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 19:28

Wow, weer flink wat reacties, dank jullie wel! :D

@ daffie1986: Ik weet dat paddocks/stal bouwen lastig is. Zeker handig om te informeren voor ik ergens aan begin!
@PrettyPony: gratis! Dat is helemaal makkelijk, heb je nog een plekje over? ;) ;)
@Twiggy2008: Ik sta nu op een pensionstal, waar ze in de zomer 6 maanden buiten staan. In de winter in paddocks en dan 's nachts op stal. Geweldige stal, maar ik zou ze graag bij elkaar op een eigen plekje willen hebben. Niet zozeer een weiland waar veel andere paarden zijn.
@xMarloes:Dank je wel!
@Jooke: Dat is een leuke bijkomstigheid! Mooie plek om te staan én verzorgpaarden; goed geregeld! :)

ljomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 20:12

heej:)

ik sta zelf bij een soort pensionstal bij iemand die ook nog een boerenbedrijf heeft!
ik heb een ijslander en die staat dag en nacht buiten maar er is wel een mogelijkheid om hem in een stal te zetten, alles word dan voor je gedaan en dayt kost dan 100 euro, en alleen weidegang 75.
wei hebben ook een buitenbak en krijgen een binnnbak.
we hebben geen schuilstal maar wel mooie bomen;)
ze staan niet in een enorm weiland omdat we steeds verplaatsen. zodat ze altijd op een mooi weiland staan. je kan bijvoorbeeld in een weiland drie stukken maken en dan om de weekvan wei wisselen.

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:42

Ik huur een weide, via marktplaats gevonden!! op paardnatuurlijk staan er ook wat, afhanelijk van waar je woont uiterraard...
Er staan bij mij 4 paarden. Er zijn ook 4 stallen, maar daar wordt nauwelijks gebruik van gemaakt, maar je hebt er dus wel 1 als je wilt...Verder een hectare of 6 denk ik, in ieder geval het hele jaar door weidegang 24/7 en dan nog komt het gras niet op!!! Verder zadelkamer, voerhok e.d. lekker buitenaf, direct aan zandpad. Kosten 125,- incl hooi/vlas/sto e.d.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:10

mariettek schreef:
@Twiggy2008: Ik sta nu op een pensionstal, waar ze in de zomer 6 maanden buiten staan. In de winter in paddocks en dan 's nachts op stal. Geweldige stal, maar ik zou ze graag bij elkaar op een eigen plekje willen hebben. Niet zozeer een weiland waar veel andere paarden zijn.

Ik snap dat je graag een eigen plek wilt hebben, maar dat is erg lastig te vinden in omgeving 't Gooi. ;)
Ikzelf ben al dolblij met de plek die ik heb inclusief voorzieningen als round pen, bak, stal bij ziekte e.d.
Daarbij is een kudde toch wel erg leuk voor je paard. Ik heb zelf heel lang gezocht naar iets in deze buurt, maar helaas......
Dus ik wens je succes. Jij zit aan de andere kant van het Gooi, nou, misschien dat je daar wel iets kunt vinden.

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:51

Ik heb een stuk land kunnen pachten van de provincie (limburg) , grensend aan dit stuk land was een onderkomen weide ,we hebben de eigenaar toen gevraagd of we dit erbij konden huren , en dat mocht , dus zo zijn wij aan ons land gekomen.
we hebben er een schuilstal ( gedoogd) mogen maken .
Onze 4 paardjes staan er van maart t/m oktober ongeveer op , als het te drassig wordt dan verhuizen ze naar de overdekte paddock bij ons achterom , en voor de winter heb ik dan bij ons in de straat een klein weitje , ook dit weitje is van de provincie limburg .
We hebben geen echte rijbak , maar gebruiken een stukje wei voor te rijden . Gaat best goed , allen in de winter is het moeilijk.
We wonen in het uiterste zuiden van limburg ,hier is alles erg heuvelachtig , soms wenste ik wel eens een echt mooi recht stukkie wei . maar ach , ik mag niet klagen.

Ameena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:28

wheaty schreef:
Ik heb een stuk land kunnen pachten van de provincie (limburg) , grensend aan dit stuk land was een onderkomen weide ,we hebben de eigenaar toen gevraagd of we dit erbij konden huren , en dat mocht , dus zo zijn wij aan ons land gekomen.
we hebben er een schuilstal ( gedoogd) mogen maken .
Onze 4 paardjes staan er van maart t/m oktober ongeveer op , als het te drassig wordt dan verhuizen ze naar de overdekte paddock bij ons achterom , en voor de winter heb ik dan bij ons in de straat een klein weitje , ook dit weitje is van de provincie limburg .
We hebben geen echte rijbak , maar gebruiken een stukje wei voor te rijden . Gaat best goed , allen in de winter is het moeilijk.
We wonen in het uiterste zuiden van limburg ,hier is alles erg heuvelachtig , soms wenste ik wel eens een echt mooi recht stukkie wei . maar ach , ik mag niet klagen.

Ik woon ook in het zuiden (erg dicht bij maastricht) en wij hebben idd ook last van nattigheid/modder.
Wij hebben dan wel geluk dat we op een berg(je) liggen en dat het water dus naar benede loopt.
Hahah, ik herken mezelf wel in je stuk tekst :+ , wij rijden ook al in de wei.
En ook nog eens een arabische volboeden. Grappig! :D

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 18:09

Hoi helemaal geen gekke vraag!
1. ga fietsen rijden met de auto en brutaal gaan vragen als je een stukje grond ziet!
2 marktplaats afspeuren.
3. overal vragen aan mensen die ook paarden hebben!
Ik zelf moest binnen 2 dagen van het land af waar ik stond, en heb alles op alles gezet om een mooi plekje te zoeken , en het is mij gelukt!
Succes ermee hoor, het gaat je vast lukken!
groetjes van bren!