Hoeveel weide nu effectief nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hoeveel weide nu effectief nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 14:50

Hoi,

na een (minieme) discussie met de weide-eigenaar dit weekend vroeg ik me eindelijk eens af! Hoeveel m² heb ik en een vriendin nu eigelijk écht nodig?

Het betreft twee soorten groepen.

Groep 1: mijn paarden

1 merrie van 1.80m
1 merrie van 1.63m
1 merrie van 1.46m

2 van de 3 hebben redelijk veel loop nodig. Eentje is gepensioneerd en heeft haar loop niet meer vandoen omdat ze niet meer goed meekan met de groep. Alle drie de paarden staan buiten 24/7 vanaf april tem eind december. De overige maanden zou ik ze graag overdag op een paddock hebben en 's nachts op stal. Er zit 1 haflinger tussen die voor 4 vreet...

1 merrie wordt amper bereden, de andere wordt ingereden en de grootste is een heethoofdje die meer beweging zou moeten hebben dan ze nu krijgt. Misschien is deze info handig naar de berekening toe van het aantal m².

Groep 2: van de vriendin

1 shetter
1 andalusiër in groei.

Beide paarden staan in de winter 's nachts op stal en voor de rest als het koud of nat is. De shetlander is 9 en dus volgroeid, de anda is er bijna 2 en dus volop in groei en het is een hengst.

Groep 1 heeft nu een oppervlakte ter beschikking van 5000m², groep 2 2000m².

Is dit voldoende? Ik sta al 4 jaar op het stuk met 5000m² en heb de neiging te zeggen dat ik tegen het eind van het jaar toch merk dat ik te weinig heb. Heb dit jaar de paarden begin oktober al op de paddock en stal moeten zetten omdat er geen gras meer was en het land volledig op was.

Qwek

Re: Hoeveel weide nu effectief nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:03

Tjah dat hangt natuurlijk van de paarden af en wat je verlangt van het gras. Houd het gras de gehele voeding in of voer je extra? Maar als ze je zelf al zegt dat ze vroeger naar binnen moeten omdat er niet genoeg gras staat (en ze het kapot trappen?) dan is dat dus te weinig. Ik ben zelf ook voorstander van strookbeweiding. Of iig dat de paarden niet het hele seizoen op hetzelfde stuk weide lopen. Dit geeft de bodem kans op herstellen en het gras kan op (goed!) groeien. Aan het eind van het seizoen heb ik helaas ook te weinig gras en krijgen de paarden nog maar een klein deel van het weiland waar ik ze bijvoer en wat ze kapot kunnen trappen. Zo heb ik het jaar erop weer goed gras op de rest van het land

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:52

5000 m² voor drie paarden? Jij hebt kleine eters dan! ;)
Ik had vorig jaar voor 3 paarden 3,5 ha, = 35.000 m² en dat was niet genoeg om ze doorlopend (24/7 april tot november) alleen gras te laten eten (en wat pavo koek). Meer zelfs, het was aan het einde van het seizoen echt wel volledig op. Ik zit wel ietsje zuidelijker als jij, maar zo'n groot verschil in groeiseizoen kan het niet zijn, ik schat dat de groei hier een week of twee later start.
Paarden eten gewoon gigantisch veel :P

Dit jaar heb ik 4,5 ha en ik hoop dat ik nu wel doorlopend gras ga kunnen aanbieden overdag door ze 's nachts op een kleine weide aan de stal te brengen en ze daar één keer per dag bij te voeren.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:00

Er wodt gezegd 1 hectare per 2 paarden of 3 ponies, dacht ik. Hang me er dus niet aan op.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:15

Hier (België, leemstreek) wordt 1 hectare per paard gezegd.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:27

ja ik heb het wel over een regeltje van 1995 dus weet niet of dat nu nog zo is.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:29

Bandida schreef:
Hier (België, leemstreek) wordt 1 hectare per paard gezegd.

mee eens!

En anders moet je gewoon bijvoederen, maw hooi & kuil gaan kopen bij een boer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:18

in de winter krijgen ze ook voordroog en hooi en dergelijke.

Maar ik wil de boer in kwestie graag laten zien dat we ECHT wel te weinig gras heb naar mijn zin :')

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:22

ik heb ook ooit eens gehoord, voor het eerste paard 1 ha, en voor elk bijkomend paard een halve ha erbij.. Maar het is van horen zeggen!
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel land mijn paardje tot haar beschikking heeft ( zal nog geen ha zijn, met 3 grote paarden en mijn kleine opdondertje :) ) maar dat is echhttt te weinig.. 4 maanden gaat net, maar langer is niet te doen, dan is alles kaal!

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:23

Inderdaad, de stelregel die wij aanemen is voor 24/7:
1 paard, 1 hectare

Maar voor je haflinger is het misschien goed om minder gras hebben maar bij te voeren met hooi/kuil.

Qua ruimte vind ik 5000 m2 voor 3 paarden toch aan de krappe kant..

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 12:13

Sas, je gaat Dirk daar NOOIT van overtuigen, maar dat geheel terzijde...

Er is een brochure van het ministerie van landbouw die daarover richlijnen geeft, geloof ik.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 21:51

I know :D Erg hé ;) Maar kom, het gaat hem in ons geval puur over het feit dat Sophie voor 2 paarden minder weide krijgt dan die mensen van Louvelle ;)

En ik vind persoonlijk ook dat mijn paarden veel te veel op stal moeten staan in de winter, mede door het gebrek aan weiland. Maar ik heb Dirk gezegd: voor mijn paarden heb ik 2 hectare nodig en hij lacht me uit en zegt dat ik met 3000m² al zou toekomen ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 13:17

Om ze een beetje fatsoenlijk als "weide-paarden" te kunnen houden zou je minimaal anderhalve hectare moeten hebben :)

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 14:17

Tja... Punt is: wat wil je? Een weide waar je je paard het volledige jaar van kan leven? Dan is - geloof ik - de richtlijn 1.5 voor het eerste paard, 1 extra per bijkomend paard. Maar dan moet je dus in principe ook niet bijvoeren.
Ik heb zelf 1.25 voor 2 paarden en 2 ponies, in de zomer heb ik teveel gras, in de winter te weinig, ik voer dus bij.
Heb je alleen loopruimte nodig, dan vind ik een paddock van 20 x 40 het minimum voor 2 à 3 paarden en dan heb je dus enkel zand.
Maar zoek de recente gegevens van het ministerie van landbouw eens op en stap daar eens mee naar Dirk? Ik geloof dat die ook spraken van 1 tot 1.5 ha per paard.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 20:42

@ Kaat: zal ik zeker doen ;)

Wat ik wil: m'n paarden gewoon meer dan genoeg loop geven :D En ze natuurlijk zo lang mogelijk gras kunnen laten eten...