wei in conditie krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

araber

wei in conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 12:50

hoe krijg ik mij wei weer in goede conditie?

schets van de wei:

er hebben zn 5 jaar paarden opgelopen maar het land is behalve altijd goed uitgemest, nooit bemest of ander onderhoud gehad. De wei heeft een maand ong. leeg gestaan totdat mijn paarden erop kwamen.
Er staat op dit moment eigelijk geen gras op en alleen wat mos en stuk zand.

Hoe krijg ik mijn wei weer in conditie. Even voor de duidelijkheid het is een kwart hectare niet zo groot dus maar ik heb geen trekker om het om te ploegen ofzo.

Zou bemesten en bijzaaien voldoende zijn of hebben jullie andere ideeën. Ik huur de wei dus wil er ook niet te veel in investeren.
Per half mei gaan mijn paarden ervanaf en komen ze ergens anders te staan en heeft de wei 4 maanden om bij te komen is dit voldoen? Kan ik deze wei na sep. nog een tijdje gebruiken tot de nattere periode en daarna met rust te laten (winterperoide), zonder hem direct weer kapot te maken? Volgend jaar wordt die namelijk gebruikt als zomer weide.

hoe knappen jullie je winterwei op?

ondergrond: zand met stenen zeer onvruchtbare grond

Mi_Amore

Re: wei in conditie krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:55

Mijn weide wordt al jaaaaaaaaren gebruikt voor paarden! Elke dag halen wij de mest van de wei, wordt er heeeeel af en toe eens tegen het onkruid gespoten maar dat is het qua klein onderhoud. Elk jaar wordt de weide wel 2x bemest door koeienmest. Wat soms ook goed is is kalken, maar daar heb ik geen ervaring mee. Weide bemesten kan echt al wonderen doen! 2 weken geleden had ik een geel-bruine wei. Nu (na bemesten en zaaien) heb ik een mooie groene weide in bloei!

Zie je ook vaak stenen naar boven komen? Dan moet je echt proberen die zoveel mogelijk eruit te halen... Als een weide 4 maanden heeft om op te knappen is dit heel wat! Reken er wel op dat gras nu hoort te groeien, dus dat je echt véél gras kan krijgen...

Best kun je bij boeren in de omgeving gaan horen om te bemesten, ploegen of eender wat. Die doen het vaak goedkoop.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 15:45

Wij hebben een bodemonderzoek laten doen voordat we de weide gingen behandelen dit jaar. We hebben ook maar een kleine wei en vorig jaar erg veel last van onkruid. Pavo kan je aan de hand van het bodemonderzoek een bemestingsadvies geven. Zo weet je iig dat je de goede spullen in de grond stopt, zodat je wei weer gezond wordt.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 16:20

ja nou ja wil niet te veel investeren omdat we het huren dus bodemonderzoek lijkt me niet nodig denk maar gewoon opnieuw zaaien (bijzaaien) en flink bemesten

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 16:28

Wij hebben een week of 4 geleden kalk gestrooid en 2 weken geleden kunstmest. Het begint nu weer lekker te groeien ;)

Nog een weekje of zo en dan kunnen de paardjes weer lekker het land op, wat zullen ze blij zijn!!!

groetjes, Ingrid

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:17

Volgens mij kost bodemonderzoek geen kapitaal toch? Zou het wel de moeite waard vinden.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:22

Wij laten ons land eerst altijd bewerken met een weidesleep (weliswaar achter een tractor). Dit verspreidt de mesten en zand en maakt de ondegrond wat losser. Vervolgens laten wij het met mest injecteren.
Ik weet dus niet of het mogelijk is om ergens dit te laten doen door iemand met een trekker? Maar ons land kan er vervolgens weer een tijd tegen aan!
Er lopen 3 fjorden met ijzers op, maken er regelmatig ''eén grote modderpoel van maar ieder jaar ligt het land er weer moooooooooi bij!

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 18:24

Lars,

weide is niet zo groot dus ik zou gewoon doorzaaien met de losse hand, idem dito voor bemesting kunstmest strooien, als je erop kan met de trekker slepen. Het zal geen wonderen doen maar er zal gras op komen. Ideaal zou zijn als de paarden tijdje af zijn eens met de weidebloter erover zodat het gras struikt.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 06:57

Als je bovenlaag uit mos bestaat heeft bijzaaien weinig zin en kun je beter eerst laten frezen.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 07:19

Wij waren 40 euro kwijt voor bodemonderzoek. Vind ik zeker de moeite waard omdat we nu iig zeker weten dat de wei goed bemest wordt. Een koeienwei of schapenwei heeft een hele andere bemesting nodig dan een paardenwei.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:39

Frank schreef:
Als je bovenlaag uit mos bestaat heeft bijzaaien weinig zin en kun je beter eerst laten frezen.

Als er al mos groeit is dat vaak niet alleen dmv bemesting op te lossen, dan is er nl vaak meer aan de hand.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 11:52

Mos komt doordat de grond verzuurd is.
Vertikuteren is een oplossing, bemesten ook. Eventueel met een toevoeging tegen mos.

Ga naar een zaak die er verstand van heeft voor een juist plan van aanpak.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:34

Het mosprobleem is eigenlijk een afgeleid probleem. Mos betekent doorgaans, dat het gras niet goed groeit. Dat kan komen doordat het gras te veel beschaduwd wordt (dat is een veel voorkomende reden) of dat de grond te arm of te zuur is voor de groei van gras. Zure grond betekent doorgaans ook arme grond, als ik het wel heb. Vaak is de drainage van mossige grasland ook matig. Beste tip is dan ook: zorg dat het gras beter groeit.
Bekalken kan daarvoor helpen, maar als de pH van de grond niet het probleem voor het gras is, krijg je mos daarmee niet echt weg. Bemesten zou kunnen helpen als de grond te arm is. Mij lijkt het dan wel raadzaam om eerst te kijken of arme grond echt het probleem is en als al wel bemest wordt, dan eerst te kijken of het bemestingschema wat kan worden aangepast zonder de totale mestgift te wijzigen (lees: wat vaker minder veel geven).
Dichtgetrapte grond kan bij de bepaalde grondtypen (bijv. klei, moerige grond) in principe een drainage-probleem geven.
Meestal is te veel schaduw de oorzaak en daarvoor moeten de schaduwbronnen worden aangepakt. Temperatuur en weinig licht remt ook de groei van gras in de winter en dat kan tijdelijk ook tot mosgroei leiden.

araber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 13:12

Frank schreef:
Mos komt doordat de grond verzuurd is.
Vertikuteren is een oplossing, bemesten ook. Eventueel met een toevoeging tegen mos.

Ga naar een zaak die er verstand van heeft voor een juist plan van aanpak.

bedankt voor de tips klinkt allemaal erg logisch. het weiland ligt neit in de schaduw want en staan verder geen bomen of wat dan ook ligt gewoon in een open veld. Aangezien er nooit wat aan bemesting is gedaan en het onvruchtbare zandgrond is, al eens naar de boerenbond hier gaan om te informeren