Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nonieej_

Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:49

Er wordt gezegt dat vlas de hoeven uitdroogt is dat nou waar of niet?
wat vinden jullie van vlas?
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-04-09 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit de titel verwijderd, omdat dit schreeuwerig staat.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:56

Ik vind het naar spul, het ligt overal over je hele erf... En mijn paarden lagen op stro meer dan op vlas, het belangrijkste om geen vlas meer te gebruiken. Ook vind ik stro een voordeel w.b. het schoonhouden. Vlas ziet er minder mooi uit, blijft bruinig.

Het neemt inderdaad wel meer vocht op dan stro.

Marliesje

Re: VLAS!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:03

Ik vind vlas juist heerlijk. Veel makkelijker met uitmesten.
Blijft er langer schoon uitzien. Stro ziet er al vies uit na 2 x mesten en 1 x plassen.
En mijn paard ligt heel erg veel, dus geloof niet dat het onaangenaam ligt. Voor de hoeven is het iig beter dan zaagsel. Toen mijn paard daarop stond had ie regelmatig een hoefzweer.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 16:06

Vlas boven alles hier.

Het mest makkelijker uit, is goedkoper op de lange termijn en mijn paarden liggen er gewoon op. Dus het is zeker niet oncomfortabel.

En de hoeven zijn hier ook allemaal goed, niks uitgedroogd oid.

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 16:59

jaa het is wel makkelijk uitmesten dat is zo, maar vindt het na 2 weken al niet schoon uitzien.. lichteraan ook hoe netjes je paard is natuurlijk;) ..

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:11

Mijn paard staat ook op vlas, nog nooit problemen met haar hoeven gehad. Maar er wordt inderdaad wel gezegd dat het de hoeven kan uitdrogen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:13

Ik ben gek op vlas! Wel hoefproblemen maar die had ze ervoor al, die werden enkelt minder door het vlas. Mijn paard was minder netjes en verstopte dr drollen maar dat is altijd evrvelend, stro of niet :+

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 17:40

Geef mij maar vlas hoor!
Minder mest afvoer, minder vliegen, schonere stal, hygienisch, minder arbeidsintensief en ja je moet wat vaker het erf vegen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:45

Hier nog een vlas fan! Al moet je in het begin even doorbijten vind ik :P Laatst was mijn stal volgelopen met water, en moest alles eruit en weer met een neiuwe vlasstal beginnen. Nu is het nog wat 'glad' en schuift mijn paard het op sommige plekken weg dat er een kale vloer is. Maar dat is uitendelijk over. Ik had een hele mooie dikke warme droge onderlaag. Ideaal!

Geen hoef problemen gehad, fijn met uitmesten en mijn paard zit altijd van top tot teen onder het vlas, slaapt uitgebreid en ligt 2 a 3x per dag in haar vlas stalletje :) (iig in de winter als ze minder eruit komt)

vanmeekeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:54

Toen mijn paard nog op stro stond, moest ik elke dag de hele stal leeg halen, zo'n bende maakte hij er van. Nu is het hooguit een halve kruiwagen. Het is wel even wennen. Hij mest overal, dus dat is lastig weghalen. Maar hij heeft zijn vaste plasplek. Die schep ik dus elke dag weg en dat vul ik dan weer aan met vlas van andere plekken in zijn stal. 1x per week krijgt hij een nieuw pak vlas, dat dan gedeeltelijk over het oude heen gaat. Het is idd wat bruin, maar wel droog. Het scheelt ook een heel stuk in de stank. Voorheen sloeg de ammoniaklucht je al tegemoet als je de stal in kwam. Niet echt goed voor luchtwegen.
Dus: geef mij maar vlas.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:12

Ik heb ook gehoord van de 'roddel' maar heb er zelf geen problemen mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:33

Het is goedkoper dan zaagsel en stro.
Makkelijker uit te mesten.
Neemt meer vocht op en is daarom beter voor paarden met luchtwegproblemen.
Minder afval.
Stallen zien er veel schoner uit.

Daarom staan die van mij dus op vlas.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:35

_Nonieej_ schreef:
jaa het is wel makkelijk uitmesten dat is zo, maar vindt het na 2 weken al niet schoon uitzien.. lichteraan ook hoe netjes je paard is natuurlijk;) ..

Je moet elke week een nieuwe baal eroverheen gooien hé ;)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:37

Ik gooi zelf niks er overheen. Oppotten vind ik smerig. Bij mij gaat dus gewoon elke dag het nat en de drollen eruit. En zo krijgt het ook geen vieze kleur.
Kost je 5 min. per dag.

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:38

Scum schreef:
Ik gooi zelf niks er overheen. Oppotten vind ik smerig. Bij mij gaat dus gewoon elke dag het nat en de drollen eruit. En zo krijgt het ook geen vieze kleur.
Kost je 5 min. per dag.

Je gooit er toch iedere week een nieuwe baal vlas bij?!
Ik haal om de dag het natte eruit, en iedere dag de drollen idd

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:07

Wel erbij ja :)
Maar niet nieuwe vlas over vieze vlas heen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:36

@ Scum; wordt het dan wle een vaste onderlaag als je dagelijks de plas er ook uit haalt? Ik vind nieuwe vlas altijd zo 'glad', mijn paard ging laatst al eens onderuit (geheel nieuwe vlasstal). Ik haal de plas er om de zoveel tijd uit, dan haal je naar mijn idee meer uit wat erin zit. Elke dag plas eruit zou ik zonde vinden, het zou dan volgens mij nog prima meer kunnen opnemen.
Ik haal in de winter (hele dagen binnen) elke 4 a 5 dagen plas eruit. Dan is het flink zwaar en rood van kleur, maar geen nattigheid eronder. In de zomer doe ik het eens in de twee weken of wanneer ik het nodig vind. Het is nu ook alweer 2 weken geleden (ik hou van hele dagen buiten lopen :)))

Drollen gaan er uiteraard elke dag uit, want dat vind ik ook smerig. Het ligt ook een beetje aan het weer (luchtvochtigheid?) hoe snel het vlas bruin wordt. ENe keer gaat het sneller dan de andere keer.

_Nonieej_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 08:42

0maris0 schreef:
_Nonieej_ schreef:

Je moet elke week een nieuwe baal eroverheen gooien hé ;)

Jaa dat is logies he;) .. haha .. maar goed dan kan zo nog binen 2 dagen de hele stal onder poepen en nog rond versprijden..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:38

Mijn paarden hebben jarenlang op vlas gestaan, totdat mijn oude ruin (Imker) het ineens ging eten...
Daarnaast nog een smeerpoetsruin die van 3 pakken vlas binnen 3 dagen een plakboel maakte, heeft ervoor gezorgd dat ik op zoek ben gegaan naar een goed alternatief.
En dat heb ik gevonden! Mijn paarden staan vanaf december op Strokorrels en ik heb er géén last meer van dat mijn paard de bodembedekking opeet, mijn ruin is van smeerpoets naar redelijk netjes gegaan en ik doe nu nog steeds met de oorspronkelijke bedding van 10dec.'08. Zónder oppotten!
Ik ben dus helemaal om.
En qua kosten zit het tussen vlas en zaagsel in, alleen je rendement is veel groter.
*zie link onderschrift*

0maris0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:41

Maar de natte plek die ik eruit haal om de dag, is helemaal rood, dus dat laat ik niet liggen, de rest van de onderlaag wel
Gelukkig plast mijn paard maar op 1 vaste plek, dus dat is best makkelijk, al het goede vlas wat eroverheen is gegaan doe ik opzij zodat het echt alleen het rode is

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:51

Dat klopt, dat komt omdat vlas niet zoveel vocht op kan nemen als strokorrels. Kijk maar eens wat er gebeurt als je 2cm vlas in een glas doet en dan tot 6cm water erop. Dan blijft je vlas drijven en het water wordt (nagenoeg) niet opgenomen. Pas na een dag is een déél van het water opgenomen.
Doe je dezelfde test met strokorrels, dan wordt het water binnen 1 tot 5 minuten geheel opgenomen. Het heeft een veel groter absorptievermogen door de grote oppervlakte en kan ook veel beter weer indrogen. Derhalve hoef je ook maar ééns per week de natte plek te verwijderen. Deze stinkt overigens ook niet zo erg als een rode-vlas-pisplek!

Als je hier kijkt: [VSW] Stro-korrel experiment objectief: conclusies: P.5 & 6
Helemaal onderaan staat een verzadigingsproef met strokorrels.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:10

Tancreda4 schreef:
@ Scum; wordt het dan wle een vaste onderlaag als je dagelijks de plas er ook uit haalt? Ik vind nieuwe vlas altijd zo 'glad', mijn paard ging laatst al eens onderuit (geheel nieuwe vlasstal). Ik haal de plas er om de zoveel tijd uit, dan haal je naar mijn idee meer uit wat erin zit. Elke dag plas eruit zou ik zonde vinden, het zou dan volgens mij nog prima meer kunnen opnemen.
Ik haal in de winter (hele dagen binnen) elke 4 a 5 dagen plas eruit. Dan is het flink zwaar en rood van kleur, maar geen nattigheid eronder. In de zomer doe ik het eens in de twee weken of wanneer ik het nodig vind. Het is nu ook alweer 2 weken geleden (ik hou van hele dagen buiten lopen :)))

Drollen gaan er uiteraard elke dag uit, want dat vind ik ook smerig. Het ligt ook een beetje aan het weer (luchtvochtigheid?) hoe snel het vlas bruin wordt. ENe keer gaat het sneller dan de andere keer.

Het blijft gewoon een luchtig laagje, net zoals bij zaagsel.
Bij de ruin spit ik het altijd wel om met de resten die er nog liggen, want ik heb hem ooit eens van het verse vlas zien smikkelen.
Drollen vind ik juist minder erg dan nat. Ok, daar zou je een vieze kleur van krijgen als je die laat liggen. Maar de amoniaklucht komt voornamelijk van het nat. En dat is voor mij de reden om het er elke dag uit te halen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:38

Ik heb voor mijn schone paard maar 1 pak vlas per week nodig.
Vraag me af of ik duurder of goedkoper uit ben met strokorrels.

Vlas blijft er mooi uitzien, en hij eet het ook niet. Dus zie de noodzaak niet om over te gaan op korrels als het duurder is.

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:26

Ik weet wel dat paarden van zaagsel droge hoeven krijgen maar van vlas heb ik er nog nooit van gehoord, mijn paard heeft ook een tijd op vlas gestaan en ik vind het er snel vies uitzien. maar ik ben ook zaagsel gewend dus daar kan het ook aan liggen...

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:34

M'n verzorgpaarden staan ook op vlas en daar halen ik, andere verzorgster en eigenaren ook elke dag de natte plekken en de drollen uit de stal. Wel wordt dan de oude laag verdeeld over de rest van de stal en vullen we het aan met nieuw vlas. Ik vind het ideaal! Van mij hoeven ze niet meer op iets anders!