iemand ervaring met weiden in natuurgebied?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

iemand ervaring met weiden in natuurgebied?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 09:54

hoi,

ik heb de optie voor mijn pony om haar de zomer te plaatsen in een groot natuur weiland, in een groep pony's en paarden.
water, schaduw, bos, weiland, alles is er, en dat lijkt mij voor een pony het mooiste leven dat er bestaat.
ik zal haar wel gaan missen (ze staat nu heel dicht bij huis), maar zoals ik al zei, voor de pony kan het niet beter imo.
en we doen niet echt veel met haar, ze mag gewoon een pony-leven leiden, als ze het maar goed heeft, dat is het belangrijkste.
het natuurweiland is redelijk dichtbij, op fiets afstand.
er staan voornamelijk jonge paarden (opfok) en shetlanders, en paarden die op rust zijn.

er is toezicht, en ik zal niet elke dag heen kunnen, volgens mij is dat ook niet nodig, een paar keer per week controleren of alles goed is, en zorgen dat ze bekapt wordt en wormkuur krijgt lijkt me het belangrijkst.

ondertussen wil ik in de zomer maanden ook graag wandelen met onze pony.
ik heb geen idee of dat mogelijk is vanuit zo'n weide situatie.

is er iemand die ervaring heeft met zulke weides, en die me kan vertellen hoe zoiets gaat?
kun je je pony eruit halen voor een wandeling bijvoorbeeld, of is het meestal een gesloten iets, waar nooit paarden uit worden gehaald, maar alleen altijd op de wei staan de hele zomer?
en wat vinden jullie de voor en na-delen?

Caesar

Re: iemand ervaring met weiden in natuurgebied?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:57

Heeel groot nadeel waar in veel gevallen geen controle op is : de groei van allerlei planten, onkruiden etc.

De voordelen heb je zelf al omschreven!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:39

paarden eten niet uit zichzelf van bijvoorbeeld JKK he, alleen als het afgesneden is en hooi wordt.
dus voor JKK ben ik zelf niet zo bang in die zin.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:58

Nee, maar ik ben er zowiezo niet zo'n fan van, onbeheerd gebied. Of het wel of niet JKK betreft; er groeit zat grut.

Maar er zijn ook zat paarden die in natuurgebieden lopen... maar voor mij is dat een nadeel.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:00

Mag ik vragen waar dat gebied is?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:12

nodenka schreef:
Mag ik vragen waar dat gebied is?

pb

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 10:00

Ik heb dezelfde vraag als nodenka... en wat zoiets kost?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:07

pb

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 10:25

Ik heb voor jaren terug mijn paarden laten begrazen in 2 verschillende natuurgebieden. Het is mij erg goed bevallen. De paarden gaan helemaal op in hun gedrag en leven puur. Ze trekken de hele dag met de kudde van de ene plek naar het andere. Iets natuurlijkers kun je niet aanbieden. Ik heb de keuze toen gedaan omdat mijn paarden jong waren, op moesten groeien en ik een veulen van dag 1 heb opgevoed en graag wilde dat ze de paardentaal onderling goed ging beheersen en het was goedkoop.
Elke dag reed er iemand van staatsbosbeheer met zijn eigen paard naar de kudde paarden om te kijken hoe het met ze ging. Daarbij ontkom je niet aan giftige planten, maar ook dit hebben ze zo nu en dan nodig om te herstellen van kwalen....paarden die wormen hebben, zouden bewust een hap boterboem nemen met het resultaat goed aan de diarree te gaan en zo zichzelf door te spoelen, schijnt....
Ik zou er niet raar van kijken iedergeval. Ik had genoeg vertrouwen dat paarden handelen naar hun eigen instinct en in een natuurreservaat heb je genoeg gras.....

Wat mij opviel was dat de paarden goed gespierd en gevormd terug kwamen.....ze trekken van de ene plek naar het andere, ze klauteren over heuveltjes (goede rugspieren), lopen door meertjes, maar vooral in de schemer rennen met de hele kudde.

Dus prima oplossing....!
(als je gaat kijken bij je paard in zo'n gebied....altijd fototoestel meenemen!!! Mooier plaatjes kun je niet krijgen....)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:42

Ik ken een vrouw van wie haar paarden ook in een natuurgebied grazen. Zij doet meestal haar jonge spul die kant op (dus de veulens).
Zij is heel erg tevreden. De dieren leiden een heel natuurlijk bestaan en ze doet haar jonge dieren al jaren hierheen. En nog nooit is er een doodgegaan door giftige planten, dus dat zal zo'n vaart niet lopen denk ik. Precies wat je zelf al aangeeft, uit zichzelf zal een paard mits er voldoende ander voedsel is nagenoeg geen giftige planten eten.
Als ik de kans had met een paard waar ik bijna niks mee deed, zou ik dit meteen aannemen.