Gebroken puin of lava als ondergrond in buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessacheyenne

Gebroken puin of lava als ondergrond in buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:21

Hoi! Ik weet niet of dit hier goed staat...zo niet verplaatsen maar!

Ik start heel binnenkort met de aanleg van een kleine buitenbak om mijn paarden in los te gooien en te kunnen longeren. Wij zitten op veengrond. Een vriendin van mij gebruikt ipv gebroken en gezeefd (grof) puin LAVA. Heeft iemand hier ervaring mee? Gebroken puin vormt een stevige laag maar lijkt mij erg zwaar voor veengrond. Vormt lava ook een stevige ondergrond of blijft dit te los? Er komt wel drainage onder, over de puin- of lava-laag komt viltdoek en anti-wortel doek. Tenslotte komt er circa 20 cm zand overheen. Welk zand kan ik dan 't beste gebruiken? Ik wil er absoluut geen kunstmatige toevoegingen door heen mengen.

Hoop dat jullie willen reageren en tips voor mij hebben! Groetjes, Tessa.

joyce B

Re: Gebroken puin of lava als ondergrond in buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:01

ik ben bang dat als je de bak gebruikt voor losgooien en longeren, dat 20 cm te dun is. Je hebt dan, vooral als het zand wat grover en losser is, al snel dat ze op je doek terecht komen als ze even flinke sprongen maken en hard afzetten en zeker als ze graven kunnen ze de hele boel overhoop halen...

Lava wordt vaker gebruikt als drainerende ondergrond, volgens mij ook bij Agterbergbodems.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 20:40

Bedankt Joyce B! Weet je toevallig ook de dikte van die lava-laag? En hoeveel zand zou jij gebruiken? Groetjes, Tessa

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:12

ik denk dat je voor loslaten toch eerder moet denken aan 40cm zand, of je moet er bodemroosters tussen leggen zodat ze niet kunnen graven. Maar dat is ook erg prijzig. Het hangt ook een beetje af van hoe stabiel je zand is. Leemhoudend zand is veel harder en maakt een stevigere plaat, waar ze minder makkelijk in graven en waar ze ook minder gaten in lopen. Nadeel is dat het slechter waterdoorlatend is, het water blijft er meer op liggen en als je het scheef legt, stroomt het er af.

Hier wil ik de paddock vergroten zodat hij ook als longeercirkel te gebruiken is en omdat ik niet zo'n klein hoekje om wil laten zetten en drainage wil gebruiken die niet zo diep kan, overweeg ik drainagesleuven uit te graven uit de zwarte grond, diemet drainagezand opvullen en een drain er in, nog een laagje drainage zand erover om te egaliseren, dan roosters en die weer opvullen met drainagezand met nog een laagje zand erop van zo'n 10cm. Ik hoop dat het zo werkt als ik in gedachten heb ;)

Mijn bak is omgekeerd, zit zo'n 60cm zand laag in die van onderen naar boven is gehaald. Mengsel grof (geel/rood) zand en leem(houdend) zand. Ze hebben nog nooit zo diep gegraven dat ze op de zwarte grond kwamen, meestal bleef hij bij zo'n 20 tot 30 cm en dan harkte is hem snel weer dicht.
In de paddock graven ze ook wel 30cm, vooral in het lossere deel waar ze graag rollen.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 22:19

We hebben besloten om gebroken grof puin te gebruiken. Deze laag wordt op anti-worteldoek van 125 gram/m2 gelegd zodat 't veen het puin niet kan "opslokken". In deze laag komt ook de drainage en wordt afgedekt met vilt en weer sterker anti-worteldoek. De hoeveelheid zand wacht ik nog effe af...erbij gooien kan altijd nog! Groetjes, Tessa

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 23:09

Puin komt omhoog en ook je worteldoek. Uit ervaring weet ik dat.
Beter goed uit laten graven, drainage aan laten leggen door een machine, afvullen met grof zand en daarover heen iets minder grof zand. Mocht de bodem te zwaar zijn, dan een laag van 10 cm naaldhoutchips er overdoen.

Zo wat mijn bodem in ons vorige huis. Wij hadden daar zware kleigrond, dus een ramp voor een bodem. Mijn bak was een voorbeeldbak in de omgeving. Er liggen daar nu heel wat bakken die super goed zijn en blijven.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 22:42

Bedankt voor je reactie PhiaBink!Helaas...uitgraven kan niet....wij zitten op puur veen! Als je tien cm uitgraaft zit ik al ter hoogte van t grondwater! Dus nu maar op hoop van zegen deze methode......

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 08:54

als je na 10cm al op het grondwater zit, dan zou je beter kunnen draineren met een pompsysteem zodat je in jouw bak zelf het grondwaterpeil kunt bepalen... Wat zal dat een soppige bende zijn bij jullie. Kunnen de paarden wel op de wei? Klinkt als moeras...

Als het zo nat is heb je grote kans dat je puinlaag gewoon wegzinkt. Hoe bouwen ze bij jullie een fundering voor een schuur of een huis?

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 22:28

tessacheyenne schreef:
Bedankt voor je reactie PhiaBink!Helaas...uitgraven kan niet....wij zitten op puur veen! Als je tien cm uitgraaft zit ik al ter hoogte van t grondwater! Dus nu maar op hoop van zegen deze methode......

Op veengrond kan je heel moeilijk een bak bouwen. Zorg dat je een goede loonwerker aanneemt die uit jouw dorp komt. Hij kent de grond als geen ander!!!!!!!. Hij kan je adviseren wat je het beste kan doen. Ik hoop voor je dat het gaat lukken, ik heb wel mijn twijffels.