waterbron

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kreef

waterbron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 21:20

Ik heb mijn paardjes in een nieuwe wei staan , die al jaren leeg stond, en er is een bron in de grond ,waar jaren geleden koeien van gedronken hebben, nu hebben wij er een waterpomp op aangesloten, maar nu komt mijn vraag,
hoe kom ik er nu achter of dit water goed is voor paarden om te drinken?Misschien een domme vraag maar kan water bederven in een bron, waar al jaren niets mee gedaan is?Ik vindt het op zich wel helder water, maar ik heb er geen verstand van

Anoniem

Re: waterbron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:23

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 21:59

als het grondwater is moet het eigenlijk wel goed water zijn, maar ik zou anders een moster laten nemen ja. dan weet je het meteen zeker.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:07

kun je het alleen in deventer laten testen of ook in andere plaatsen? Bestaan er ook zelf testers in bv dierenwinkels.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:09

even googlen, er zijn denk ik genoeg bedrijven die aan water testen doen. de gemeente doet het volgens mijn ook, je kan ze altijd even bellen, misschien dat hun je wel kunnen doorverzijzen

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:10

Ik heb ook een bron op de weide. Eerst het verantwoorde advies: gewoon een staal laten testen, dat is niet duur, en het gaat snel.
De onverantwoorde tip: ik proef tussentijds zelf of het fris is. Aan de smaak kan je al heel wat zeggen. Niet doen als je akkers vlak naast hebt (wegens de bemesting).

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:11

Kreef schreef:
kun je het alleen in deventer laten testen of ook in andere plaatsen? Bestaan er ook zelf testers in bv dierenwinkels.

Nee daar heb je echt een lab voor nodig.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:13

Het waterschap van jouw provincie doet dit ook, kost een paar tientjes geloof ik.
ff opzoeken aan wie jij je waterrekening betaald en dan contact opnemen.

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:16

Bandida schreef:
Ik heb ook een bron op de weide. Eerst het verantwoorde advies: gewoon een staal laten testen, dat is niet duur, en het gaat snel.
De onverantwoorde tip: ik proef tussentijds zelf of het fris is. Aan de smaak kan je al heel wat zeggen. Niet doen als je akkers vlak naast hebt (wegens de bemesting).

er liggen maisvelden naast

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:17

mais wordt vaak bespoten en bemest dus dat zou ik niet proberen, gewoon ff laten testen

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 22:21

ik zal morgen eerst even naar de gemeente bellen en anders naar de waterleiding maatschappij,dank je voor de reakties, is heel handig

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 06:36

Kreef schreef:
Bandida schreef:

Kijk dan vooral naar het nitraat gehalte.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:09

Kreef schreef:

Hmm nee, nooit zelf van proeven dan. Dat kan eigenlijk alleen als je weet waar de bron/watertafel zit. Dat geluk heb ik hier zelf, ik woon in bosgebied, maar in een landbouwgebied kan dat eigenlijk niet.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:10

madamX schreef:
Kijk dan vooral naar het nitraat gehalte.

En de bacteriologische besmetting.