Veulen benodigdheden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManuelAap

Veulen benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 17:57

Hallo

Ik en mijn vriend willen ons aller eerste paardje gaan kopen.

Alleen nou is mijn vraag wat moet ik allemaal aanschaffen voor een veulen.
Ik hoef geen reacties van weet je wel wat van paarden. Ik rij al 5 jaar paard. Dit word mijn aller eerste eigen paardje en ook mijn eerste contact met een veulentje.

Waarom een veulen?

Ik wil een goede en sterke band met mijn paardje krijgen. Door een veulen te nemen leer ik van hem/haar en het veulen van mij!!

Dus mijn vraag wat moet ik zeker hebben voor een veulentje?

Billy

Re: Veulen benodigdheden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:59

Een halster, een borstel en een plek in een goede opfok :D

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:59

Kennis. :Y)

ManuelAap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:01

Samir schreef:

en dan vraag je om een serieuze reactie en wat krijg je alsnog commentaar:S

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:03

Kennis, vriendjes van allerlei leeftijden en een grote weide.
En ja, dat is serieus.

KhivkJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:04

Niet beledigend bedoelt, maar jij vraagt om wat je zeker nog hebt voor n veulen; nou, kennis is echt n pré! Daarmee zeggen we toch niet dat jij dat niet hebt?
Sowieso denk ik dat je als je n veulen hebt in t begin niet gek veel nodig hebt.. een goed adres waar je t veulen in de opfok kan zetten is n ware benodigheid ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:04

Als het je eerste paard word zou ik een ouder paard kopen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:06

Rijd je 5 jaar één keer per week op de manege? Of 4 keer per week een verzorgpaard?

Dat scheelt namelijk nogal. Qua ervaring (5 jaar één keer per week, is evenveel uur als iemand met eigen paard rijdt in 1 jaar), maar ook aspecten als een paard trainen, grondwerk, etc., komt nergens naar voren bij manegelessen.

Is je enige reden voor een veulen dat je die band wil krijgen? Dat kan namelijk ook écht heel goed met een iets ouder paard, hoor, en net zo goed en sterk. En ik denk dat jij meer kunt leren van een al ingereden/getraind paard, dan een paard wat alles nog moet leren. Een veulen klinkt heel erg schattig en leuk, maar onderschat het niet.

En als je per sé een jong paard wilt, is het dan geen idee om een net ingereden 3- of 4-jarige te nemen? Het kán natuurlijk wel, een veulentje. Volg je hart, zou ik zeggen, dat sowieso. Maar zorg dan inderdaad voor een lekker plekje in de opfok, en ga regelmatig langs om even te kroelen oid.

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:07

ManuelAap schreef:
Samir schreef:

en dan vraag je om een serieuze reactie en wat krijg je alsnog commentaar:S

Als jij vind dat jij toe bent aan een veulen, en dat je genoeg kennis hebt omdat je 'al' 5 jaar rijdt, was het niet nodig om dit topic te openen omdat je die kennis dan al bezat, toch?

ManuelAap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:10

Ik rijd al 5 jaar een verzorg paardje een mishandelde fjord die overal bang voor was. Dus ben wat gewent!

Dan nog.. Ik ga mijn paardje dan stallen op een manege dus vriendjes genoeg! En ook instructie en aanwijzingen genoeg:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:15

Is dat een manege waar nog veel meer veulens staan, waar paarden de hele dag door bij elkaar staan (dus niet ieder een eigen stal, maar écht bij elkaar), en het grootste gedeelte van de dag buiten?

Ja - prima, dan zit je waarschijnlijk bij de beste manege van het land.

Nee - dan hoort een veulen daar zeer beslist niet thuis.

ManuelAap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:19

Er staan wel jaarlingen! En ze mogen 's zomers op het land!

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:21

Ik vraag me echt af of dit een reltopic is?
En wat doe je dan in de winter? Een veulen heeft echt wel meer nodig dan 's zomers op de weide?

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:23

ManuelAap schreef:
Dan nog.. Ik ga mijn paardje dan stallen op een manege dus vriendjes genoeg! En ook instructie en aanwijzingen genoeg:)

Een manege is (vaak) niet de geschikte plek om een veulen te houden. Heb jij ooit een veulen gezien op de manege waar je rijd/komt?
Redenen om je veulen niet op een manege te zetten:
- (Bijna) geen andere veulens voor je dier om mee om te gaan.
- Op een manege gaan paarden vaak maar een paar uurtjes per dag naar buiten, terwijl op een (kleine) pensionsstal ze vaak de hele dag naar buiten kunnen (dag en nacht of van 's ochtends t/m 's avonds).
- Op een manege betaal je ook voor die 2 binnen- en buitenbakken, de trainingsmolen, het solarium etc, waar je met je veulen toch de komende 3 jaar geen gebruik van gaat maken. Je staat dan veel goedkoper ergens bij een boer, die geen bak heeft.
- Op een manege lopen penny's (kleine kinderen, die alles beter weten) rond. Hopelijk gaan ze niet met je veulen aan de haal!

Er zijn vast nog 101 andere reden om dat vooral niet te doen.
Overigens is een paard en een veulen (vind ik) heel wat anders. Bijna net als een hond of een kat houden!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 18:23

En staan ze allemaal apart, in hun eigen stal? En inderdaad, hoe zit dat dan in de winter?

Volgens mij moet je even goed na gaan denken: waar jij nu over nadenkt, is misschien het leukste voor jou, maar niet voor dat veulen. En is dat niet belangrijker?

ManuelAap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 18:25

Ze staan 's avond idd wel appart in een stal. Maar ze staan van 's morgens 7 uur tot 's avond 9 uur in een buitenbak!! samen en zomers de dag en nacht op het land!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:52

Een veulen hoort 24/7 in een kudde te staan. Liefst ook nog 24/7 buiten met de mogelijkheid om te schuilen in bijv. een loopstal. Dat is helaas niet overal mogelijk, dus als alternatief kan er dan gekozen worden voor een groepsstal.

Zoals je de dingen nu voorstelt (wat nodig, stallen op manege) denk ik dat het slimmer is voor zowel het paard als jou om een iets ouder dier aan te schaffen. bijv. een 3 of 4 jarige die net onder het zadel is. Die zou je dan wel op de manege kunnen stallen, al blijven er betere adressen denkbaar.

Stel het belang van het paard boven je eigen belang, alleen zou hou je een fijn, handelbaar en tevreden paard.

francis_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 20:11

Hai ManuelAap,

Naast het feit dat iedereen hier zeker een heel goed punt heeft dat een veulen in een kudde 24/7 lekker zichzelf moet kunnen zijn, moet je je ook wat dingen voor jezelf afvragen. Want het is gewoon zo dat je met een veulen nog 3 jaar lang heel weinig kunt. En hij slokt wel 3 jaar geld van je weg, helemaal als je hem op een manege zou stallen. Natuurlijk snap ik jou ook wel dat je graag een jong beestje wilt, maar geloof mij dat 3 jaar lang echt wel een eind wachten is voordat je echt wat met je beestje kunt..

Plus met een ouder paardebeest kan je ook een heel goede band opbouwen en heel veel van leren. (En het opvoeden van een veulen en helemaal jaarling, twenter is echt niet altijd leuk hoor! Ben blij dat ik mijn oude fjordje nog heb waar ik even bij uit kan puffen als ik onze kleuters helemaal zat ben.)

Succes met je keuze!
Gr Fran

Aletha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:19

Halster en poetsspulletjes ;)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:22

met een ouder en al ingereden paardje krijg jij ook een goede band
voordeel is dat deze niet de opfok in hoeft
een veulen op een manege is absoluut geen goede combi
nadeel van veulen is dat je het uiteindelijek karakter niet weet, de gangen niet kan proberen, de uiteindelijke stokmaat niet weet en dat je er 3 jaar lang niks mee kan doen

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:27

Wat je misschien beter kan doen is een leuke merrie kopen, en dan kun je daar later altijd nog een veulen bij fokken.
Een veulen is echt super leuk, maar 3 a 4 jaar wachten is lang!! En met een paard waar je lekker elke dag mee kan rijden en omknuffelen krijg je veel sneller een band dan een veulen wat in de opfok staat en die je zo nu en dan even komt kroelen.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:11

een veulen is heel leuk, maar ik zou toch echt een goede opfok zoeken, als het je eerste paardje is moet je je niet vergissen in een veulen, een veulen heeft vriendjes, veel vrijheid, en goed te eten nodig. instructie heb je zeker de eerste 3 jaar nog niet nodig, ik zou dus niet kiezen voor een manege voor een veulen.

met een ouder paardje kan je net zo goed een hele goede band krijgen hoor,

succes met alles.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 19:17

Dit topic ligt al 5 maanden stil, niet nodig om deze discussie weer op te rakelen.
Hier een slotje.