granaten in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karolien_

granaten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:19

Ik weet niet zo goed op welke plaats dit hoort, maar ze liggen in de wei dus dan maar hier.

Bij ons in de wei heb ik vorig jaar zomer een soort van granaat gevonden. Die is toen naar de politie gebracht (niet door mij). Degene die hem weg gebracht heeft zei dat ze alleen gevaarlijk waren als ze nog niet waren afgegaan, maar die was dus nog niet afgegaan. Kennelijk zorgt de politie ervoor dat ze onschadelijk gemaakt worden.

Nu heeft één van onze paarden net weer zo'n ding opgegraven. Hij stond er lekker op te kappen }:0 . Wie weet of het waarschijnlijk is dat er nog meer liggen en hoe kom ik erachter (metaaldetector?)

Ik ga in ieder geval morgen zelf maar naar de politie en dan zal ik het wel vragen, maar misschien weten jullie hier iets van?

CM_

Re: granaten in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:21

Ik geloof dat je gemeente hiervoor verantwoordelijk is.

Ik zou de gemeente eens bellen, als het goed is regelen zij dat ze op worden geruimt, ik zou mijn paarden in elk geval het liefst van dat land halen totdat het land schoon is verklaard...

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:41

Idd zoals crossmonster zegt gewoon even je gemeente bellen, zij weten wel waar je precies moet zijn (welke afdeling of instantie je hiervoor moet hebben). Ook ik zou mijn paarden van het land afhalen tot het probleem opgelost is.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:03

Mijn vader heeft in de achtertuin ook een keer een granaat uit WOII gevonden. We hebben toen de EOD gebeld, de explosieven opruimingsdienst. Zij komen m veilig bergen en evt onschadelijk maken. Ik zou hen ook om advies vragen wb eventuele andere granaten in de grond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:13

Granaten idd gewoon lekker laten liggen en de EOD bellen. Paarden verwijderen en wachten tot ze komen opdagen. Meestal gaan ze niet af, maar voor de zekerheid zou ik er niet zelf mee gaan klooien of ze verplaatsen. Want het blijft wel gevaarlijk spul.

Wij ploegen er geregeld omhoog. Is hier heel heftig gevochten destijds.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:19

Wel gevaarlijk dat die in de wei liggen!
Had ik echt nog nooit van gehoord!

Hoop dat ik er niet ooit op stuit!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:55

Ik zou maar uitkijken met die dingen....als het een Brisantgranaat (met tijdbuis of schokbuis soms met "vertragingsmechanisme) betreft kunnen ze soms spontaan afgaan.....De EOCKL neemt die dingen niet mee maar laat ze vaak ter plaatse ploffen!

Andere granaten kunnen ook een tijdmechanisme hebben, en als die al zo lang onder de grond hebben gelegen kan dat mechanisme wel eens ineens beginnen te lopen, of afgaan.... Zwaar spul waarvan je niets meer navertelt als er wat mee gebeurt....

De EOCKL komt alleen nadat je de plaatselijke politie hebt ingelicht. Laten liggen, ruim afzetten, niet aan komen en dus politie bellen. Vaak komen ze direct als zo'n ding in een woonwijk ligt!

Bij ons in de wei is vroeger een hele bommenwerper omhoog gekomen met ploegen! :D

Voor een metaaldetector is meestal een vergunning dan wel ontheffing nodig van de gemeente....'tismaardattuutweet.....

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:09

Als het goed is komt de politie over ongeveer 10 minuten. Ik ben benieuwd.

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:12

jeetje dat is schrikken ben benieuwd hoe dit afloopt.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 10:49

Het blijkt dit keer alleen het staartstuk te zijn. Volgens de politie is het ongevaarlijk. Hij heeft hem in de kliko gegooid.

Red_Savage

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:57

Getfer, een granaat in de buurt van je paard. :=
Ik zou de paarden ook tijdelijk ergens anders neerzetten, tot het zeker is dat het land veilig is.
Je weet maar nooit toch?

DyMarvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:58

wordt het niet eens tijd dat ze het weiland onderzoeken.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 10:59

Maar heb je dan ook gevraagd naar de mogelijkheden om je land te laten nakijken? Fijn dat deze ongevaarlijk was, maar het is niet de eerste.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:01

Red Savage, leuk idee, maar dan moet er wel iemand zijn die je land schoonmaakt. Daar zou ik zelf niet aan beginnen.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:02

Ik heb de EOD ook nog gebeld, maar niemand doet er kennelijk iets aan. Als ik er nog meer tegen zou komen moest ik gewoon de politie weer bellen. Volgens de EOD kunnen we zelfs de boel gewoon omploegen. Hij zei dat er eigenlijk nooit iets gebeurt met ploegen, maar dat je voor de zekerheid toch altijd de politie moet bellen als je iets verdachts vindt.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:05

@karolien

Nou, lekker dan! Vraag dit even allemaal op een schriftelijke verklaring van dat volk. Vind het gewoon absurd. 'Er gebeurd eigenlijk nooit wat'. En dan 1 keer wel!!!
Hoe willen ze dat dan uitleggen.