Stro en hooi opslaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

autumn08

Stro en hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 08:58

Ik heb sinds kort mijn paard gestald op basis van halfpension, en heb de balen hooi en stro gewoon op stal laten brengen. Ik heb het er nu pas 2 weken staan en mijn grote baal stro is al op; er is gewoon van gestolen. Ik baal hier echt enorm van!! Ik heb een heel kostenplaatje gemaakt en ik zou hier als het goed is toch minimaal 3 weken tot een maand mee moeten uitkomen, maar door die verschrikkelijk irritante mensen die het nodig vinden wat te nemen zit ik nu dus al zonder. :( Ik was echt razend!

Ik heb er al een zeil over gedaan, dat weerhoudt ze er niet van. Iemand een idee?

rissa

Re: Stro en hooi probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:00

Heb je geen mededelingenbord op stal hangen? Ik zou daar een duidelijke boodschap op zetten.
Kan me voorstellen dat je razend bent.

mandolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:01

dat is een probleem :(:)

mischien een webcammetje in de de buurt hangen?
en zoveel mogelijk in de gaten houden?

en wij hebben op stal een bord aan de muur hangen,
daar schrijven we mededelingen op.
daar kan je (als je er ook een hebt) op een duidelijk verhaal nerzetten.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:03

Oude paardentrailer kopen waar je het in kan opslaan.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:06

je hebt van dat zeil met van die metalen ringetjes langs de randen (grote eyelets/nestels).
Stel nou dat het blijft gebeuren, zet dan je hooi (en je stro) op het zeil (in het midden) en die een touwtje door de ringen, maak aan beide uiteinden een stevige lus en doe hier een slotje op.

Belachelijk dat het nodig is, iedereen zou lekker met zn tengels van andermans spullen af moeten blijven!

Een oude paardentrailer is ook een goed idee. Als de bodem nog enigsinds in orde is kan je er ook hooi en stro mee halen, soms ben je dan goedkoper uit dan wanneer je het laat bezorgen.

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 09:08

We hebben geen mededelingenbord... en in de kantine komt lang niet iedereen, vrijwel niemand.. en dan nog twijfel ik of het veel gaat uitmaken dat ik er een papier opplak dat het van mij is, of een touw om ga binden ofzo.
Een camera is op zich wel een goed idee, ik was echt daartoe in staat! :P Ik háát het echt dat het mensen niks boeit, ook niet als er duidelijk een zeil overhangt wat dus betekent dat het niet van de staleigenaar zelf is.

Pff.... :(

Oh Ma_rie_tje, dat is een goede tip! Je bedoelt dus dat je de baal eorp zet, dan het zeil op de bovenkant bij elkaar nemen en met het touw bij elkaar binden en door 2 ringen een slot halen? Moet ik wel nog een aardig groot zeil vinden...

Het laten brengen van die 2 balen kost me inderdaad ook al €10, zo goedkoop is dat niet. Ik was €75 kwijt en het was de bedoeling dat ik er een maand mee zou doen....

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:17

autumn08 schreef:
Oh Ma_rie_tje, dat is een goede tip! Je bedoelt dus dat je de baal eorp zet, dan het zeil op de bovenkant bij elkaar nemen en met het touw bij elkaar binden en door 2 ringen een slot halen? Moet ik wel nog een aardig groot zeil vinden...

Ik weet niet om hoeveel balen (en het formaat van de balen) het gaat...
Je kan altijd nog je hooi en stro apart doen.
zoals je het schrijft bedoelik het idd.

Op internet staan dekzeilen van max 10x12 meter... Maar dat is wel erg groot.
Op de website van klushandel staan meerdere maten.
(http://www.klushandel.nl/index.php?cPat ... =2&sort=3a)

let alleen wel op dat je een zeil koopt met rondom een draadoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 09:22

Ik zou het sowieso even melden bij de pensionbaas. Dan zou ik een briefje ophangen dat er melding is gemaakt dat er van je stro is genomen. Nemen ze ook van je hooi?

Ik zou in dit geval gewoon kleine balen stro kopen,vraag een boer of je mondjesmaat mag gaan halen en dan betaal je meestal 50 cent per pak extra als opslag. Je zou vlas op de bodem kunnen doen en een laag stro er over heen zodat je paard wat kan knabbelen, heb je stukken minder stro nodig. Die baaltjes kun je op elkaar stapelen en dan valt het meteen op als er plakken zijn weggenomen. Een aantal betrouwbare mensen inschakelen op stal en je komt er zo achter wie pikt. Er lopen altijd pikkende types rond op stal, weet er alles van. Zoveel mogelijk alles achter slot en grendel, zoals muesli ton, wortels, suikerklontjes, vliegenspray, etc. Heb er zelf ervaring mee dat daar altijd van genomen wordt.

8nnemiek

Re: Stro en hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:38

Wij hebben ook altijd het hooi en stro in de trailer liggen. Als je kleine pakjes koopt is het al helemaal makkelijk, dan kun je om de dag een klein baaltje naar binnen dragen, en er passen zo'n 30 baaltjes in een trailer.

DubbelFun

Re: Stro en hooi opslaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 09:53

Als de mogelijkheid bestaat om een afsluitbaar schuurtje oid neer te zetten of te huren is dat haast de enige manier om diefstal te voorkomen. En anders alleen kopen op het moment dat je het ook nodig hebt en/of in je auto laten liggen.
Bekend probleem en hét grote nadeel van zelf-doe stalling.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 11:03

ja, mede daarom (en omdat de paarden toch samen lopen en samen gevoerd worden) delen wij de kosten van ruwvoer gewoon door het aantal paarden wat er staat. Je kunt dan eventueel een verdeelsleutel maken voor kleine pony's die veel minder eten.

Opslagmogelijkheden achter slot en grendel is in zo'n geval toch wel erg fijn... Tips en ideeën zijn al genoemd, maar misschien dat de stalhouder mee wil werken om een soort vakken voor opslag te maken waar een dichte (hek)deur voor kan zodat iedereen zijn eigen spul achter slot en grendel kan zetten?

Succes!