Zelf hooien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annesneisje

Zelf hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 20:13

Wij overwegen om ons land van 1 ha te hooien. De paardjes kunnen er toch nog niet op omdat de omheining nog niet klaar is. Ondertussen groeit het gras snel.

Hoe doen jullie dat, hooien? Doen jullie het zelf? Of huren jullie een machine? Of laten jullie een boer komen? En wat kost dit zo ongeveer?
Is het hooi dat je zo zelf produceert duurder of goedkoper dan dat je het elders zou kopen (rekening houdend met de gemaakte kosten)?

Maw is dit een goed idee of wacht ik beter tot de omheining klaar is om er dan koeien of schapen op te zetten? En daarna pas de paardjes.

houstenfan

Re: Zelf hooien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 20:17

ik laat het doen door een buurman, je bent veel goedkoper uit als je zelf hooit dan dat je hooi koopt...dat is het voordeel van zelf hooien, voordeel van kopen: je kunt kopen wat je wilt maw mooi droog gewonnen hooi, als je zelf hooit loop je risico dat je er bijvoorbeeld regen in krijgt...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:46

Hooien is nu nog niet aan de orde. Dat krijg je nu nog niet droog. Dan zul je toch iets verder in de tijd moeten zitten. Einde van de maand mits het goed weer is een aantal dagen is het wsl. wel haalbaar. Grasbrok van laten maken is ook nog een optie.

Om goed droog hooi te krijgen heb je toch minstens 3 doge dagen aaneen nodig en je zult het ook een aantal keren moeten schudden en de laatste dag aan het zwil moeten maken zodat het geperst kan worden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:57

Praat eens met de buren van de omliggende weilanden. Wellicht hooien die ook. Ik heb het zelf 1 keer gedaan, beviel me prima. Je bent er nu nog te vroeg mee, het moet echt goed droog zijn.

Eerst laat je het maaien, b.v door een boer. Is niet zo heel veel werk. Dan laat je het 3 keer per dag schudden. Als je buren dat ook (laten) doen kun je hier dus wellicht een afspraak over maken. Dat jouw stuk grond dan ook wordt meegepakt. En tot slot wordt de boel geperst. En dan eventueel indien je dat wilt plastic eromheen. Dit laatste wordt hier door de loonwerker gedaan.

En dan nu mijn kostenplaatje: de boer die afgelopen jaar bij mij heeft gemaaid, en 3 keer per dag heeft geschud vroeg 60 euro voor zijn diensten. De loonwerker vroeg 55 cent per baaltje om te persen. Ik had 64 baaltjes, dus dat was ongeveer 35 euro.

Totaal 95 euro. Gedeeld door 64 baaltjes is 1.48 euro per baaltje. Daar koop je ze nooit voor. Geloof dat 3-5 euro per baaltje heel normaal is. Je hebt wat werk, maar je bent heel goedkoop uit.

Uiteraard is laten inpakken duurder.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:01

3x per dag schudden? Had die boer niks beters te doen?

Vaker dan 2x per dag gaan wij er nooit over.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 00:03

Die boer heeft een pensionstal en erg veel land. Dus in de hooitijd doet zijn vrouw de paarden en doet hij zijn eigen land+land van anderen. (zoals ik dus) Kan me voorstellen dat het makkelijk verdienen is voor hem. Hekje in, schudden en hekje weer uit. Volgende wei.... :D

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 07:05

Anne_GTI schreef:
3x per dag schudden? Had die boer niks beters te doen?

Vaker dan 2x per dag gaan wij er nooit over.

Dat ligt eraan wat voor kwaliteit hooi je wilt he.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 10:59

Je kunt idd eens informeren bij de boeren in je omgeving.
Vaak maaien en hooien die zelf en anders kunnen jullie misschien samen een loonwerkers bedrijf inhuren.

@Anne_GTI; Wij schudden ook drie keer per dag hoor.
Er is altijd wel iemand die de tracktor er even overheen rijdt.
Wij hebben altijd heerlijk droog voordroog op deze manier ;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:50

Wij houden de mening erop na dat liever 2x rustig schudden een beter resultaat opleverd dan 3x het weiland rondcrossen. Je houdt dan meer structuur in je hooi.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:52

En 3x rustig schudden dan? :D

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:54

femke27 schreef:
En 3x rustig schudden dan? :D

Dan komen we niet over op een dag. :D

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 11:59

Hooien eind april heeft meer dan 3 dagen nodig.De nachten zijn dan nog te lang en vaak nog te vochtig.Zomers is een dag of 5 het minimum(naar gelang de hoeveelheid gras wat er staat)Grassen kan al veel eerder.Wij schudden ook altijd 2 x per dag/Een keer rond het midaguur en 1x rond een uur of 4.Echt heel veel goekoper ben je met 1 ha niet uit.Als je een loonwerker laat maaien,schudden en balen heb je evengoed nog een aardig bedragje per baal met het risico in dit landje, dat er af en toe een onverwacht een buitje overheen komt en daar wordt je hooi niet lekkerder van.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 12:05

Ben het er niet mee eens dat zelf hooien voor 1 HA niet goodkoper zou zijn. Ik heb namelijk maar een halve HA. Zie een eerder bericht van mij over wat het gekost heeft. Wel degelijk goedkoper!