wanneer paarden buiten laten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

wanneer paarden buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:28

hallo bokkers

Ik ben benieuwd wanneer jullie je paarden 's nachts buiten laten staan, zonder deken en tot nu toe 's nachts steeds binnen hebben gestaan. vanaf welke temp ongeveer?)

Zo overdag denk ik ja ze kunnen wel lekker buiten blijven, maar als ik dan zie hoe graag ze weer naar binnen gaan en lekker in het vlas gaan liggen vind ik het altijd weer een beetje zielig :+ om ze dan s nachts buiten te laten.

ben benieuwd :D

gr-tjes

sorry als het hier verkeerd staat

PBA_

Re: wanneer paarden buiten laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:41

die van mij staat nu 2 weken buiten, stond s' nachts in de buitenstal maar doordat de kliniek mij aanbeveelde voor andere problemen haar per direct buiten te laten dat gedaan en dat gaf geen problemen, ze houd wel nog even haar dekentje totdat de nachten ook beter zijn qua temperatuur maar dat is ook geen probleem voor ze.

WildRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:37

ik vind het zelf wel prettig als ze helemaal zonder deken kunnen staan maar dat is persoonlijk

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 21:39

Die van mij gaat 's ochtends uur of half 7/7 uur naar buiten, om 's avonds uur of 8 weer naar binnen te gaan :). Winterdeken inmiddels een paar dagen helemaal af :)

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 06:54

Ik heb ze sinds een weekje dag en nacht buiten op het land zonder deken, gaat super .
Het was wel even wennen voor ze , want telken als ik weg wilde gaan , liepen ze mee tot aan de poort , kreeg het gevoel alsof ze zeiden : mogen we niet mee?
maar dat was wel eigenlijk wel snel over .
Ze staan op gras , maar ik geef ook nog hooi bij , maar dat laten ze toch wel langszaamaan liggen merk ik .

poekie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:25

Sinds een paar weken heb ik een haflinger die veel binnen heeft gestaan (pension). Nu is hij de hele dag buiten tot schemer.
Ik zit er ook aan te denken om hem 's nachts buiten te laten als het mooi weer is, maar weet niet of ie het leuk vind als hij het nooit gewend is geweest.
Scheelt wel enorm aan houtkrullen in de stal!!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:36

onze paarden hebben nu vanaf zaterdag op de grote wei gestaan overdag [ behalve vandaag ] en s`nachts op stal
we willen vanaf morgen ze 24 uur buiten laten totdat het weer omslaat :+

ze was in okt geschoren en staat nu zonder deken :D en ze ziet er niet uit ^) groen en zwart ,maar ach als peerd maar happy is :D

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:39

Die van mij staat elke dag in de wei en snachts op stal. Heerlijk vind hij het ik hoef mn paard niet dag en nacht of een bepaald seizoen ik een hok van 3x3

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:40

Ons paard staat zolang de wei en het weer het toelaat gewoon dag en nacht buiten. Alleen als de wei te slecht is gaat ie s´nachts op stal met kleine uitloop. ( toen met de vrieskou liep hij ook gewoon dag en nacht buiten)

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:50

Wij wonen helaas op de veengrond dus ze kunnen sowieso nog niet op het land, ik denk pas over 2 tot 3 weken. Ik wil ze zo snel mogelijk buiten laten. We hebben helaas geen schuilstal dus als het echt noodweer wordt halen we ze 's nachts binnen.
Ik heb geen minimum temperatuur. Vorig jaar moesten ze per 1 maart iig overdag op het land en toen lag er ook nog sneeuw, dat zal vast niet warmer zijn geweest dan de nachten nu.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:20

Qwek, wij wonen ook op veengrond. Maar mijn paarden lopen 24/7 het hele jaar door op het land. Wel met schuilstal en verharde uitloop.

Waarom kan dat bij jullie niet? (niet aanvallend bedoeld, ben gewoon nieuwsgierig)

TS: bij mij staan ze dus altijd buiten ook 's nachts. Weet niet wat er zielig aan is.
Als je paard geschoren is wel opletten qua kou maar ze kunnen veel hebben hoor.
Het vriest 's nachts niet meer en voor paarden ligt de comfort temperatuur geloof ik tussen de -5 en +15 graden. Dus wat dat betreft kan het makkelijk.

Heb er meer last van dat ze nu zweten doordat de wintervacht er nog niet helemaal uit is dan dat ze het koud hebben.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:26

Qwek schreef:
Wij wonen helaas op de veengrond dus ze kunnen sowieso nog niet op het land, ik denk pas over 2 tot 3 weken. Ik wil ze zo snel mogelijk buiten laten. We hebben helaas geen schuilstal dus als het echt noodweer wordt halen we ze 's nachts binnen.
Ik heb geen minimum temperatuur. Vorig jaar moesten ze per 1 maart iig overdag op het land en toen lag er ook nog sneeuw, dat zal vast niet warmer zijn geweest dan de nachten nu.

bij onze buurman is het ook Veengrond en die is nu erg zacht,zijn paarden staan dan ook niet op de wei
als het weer zo blijft gaan ze in mei de wei op
gelukkig hoeven wij daar niet op te wachten ,en hebben we een dorp verderop een grote wei gekregen
alleen was het wennen een gedoe,s`ochtends erheen rijden en s`avonds weer terug
en dat regelen met kind [ onder schooltijd ] en man met flexibele werktijden en vaak laat thuis :+

gisteren hebben ze s`ochtends op de paddock gestaan en de rest binnen, vanmorgen [ ziek kind thuis ] gelukkig oppas kunnen regelen en ze staan op de wei en waarschijnlijk blijven ze daar vannacht ook.

FannyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:29

's Middags op de weide, avond in paddock tot +/- 21/22.00u en dan op stal. In het weekend ook 's ochtends op de wei of in de paddock. Heeft zelden een deken op (jaarling).

CosMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 09:51

Mijn paardje staat lekker het hele jaar 24/7 buiten!! Hij leek wel een ijsbeer deze winter, maar hij maakt dus genoeg vacht aan het hoeft lekker nooit een deken op. Nu pas ik daar wel mijn rijden op aan aangezien je dan niet te gek kan doen ivm zweten. Voordeel is geen spierpijn, aangezien hij zich na de training ook in beweging houd..maar wel goed uitstappen dan dus...als je met deken werk, doe dan de deken of op, of af, en dus niet steeds wisselen als het weer wisselt, dan heb je juist een grotere kans op verkoudheid enzo...

wheaty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:23

Onze paardjes staan nu 2 weken op het land , dag en nacht , gaat prima . Het zijn volbl arabjes , ze hebben de hele winter in de buitenstal/paddock gestaan zonder deken , ook dat ging echt prima.
Ze staan nu ook al op gras , maar ook het hooi in de schuilstal eten ze nog , tot nu toe gaat alles goed en ik merk een heerlijke rust in de kudde.
Ik heb het land verdeeld in een aantal stukken , ik kan ze allemaal met elkaar verbinden , zo moeten de paardjes dus altijd wel een stuk lopen om bij water en hooi te komen .

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:26

Die van mij is gewend om s nachts op stal te staan maar over 2wkn gaat ze 24uur per dag het land op (tijdelijk) :j

Jilly__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 10:31

Die van mij staat sinds een paar dagen weer 24/7 buiten.