Nieuwe bak, maar erg zwaar --> rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rody01

Nieuwe bak, maar erg zwaar --> rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:04

Gisteren is er bij ons thuis een nieuwe bak aangelegd. Vandaag is hij afgemaakt.
Nu wil ik graag even gaan rijden. Maar het is nog wel mul. Op sommige plaatsen is het gewoon goed, hard. Maar op ander plaatsen zakt ze een hele hoeflengte naar beneden. Kan ik hier in gaan rijden?
Of wat moet ik doen?

Mika7

Re: Nieuwe bak, maar erg zwaar --> rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:14

Ik zou diegene bellen die de bak heeft aangelegd.
Misschien moet de bak nog even goed gesproeid worden of aangewalst ofzo. Dat weten zij je vast te vertellen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:17

Ligt geheel aan de conditie van het paard en je training. Ja kan hem ook even los gooien. Het is inderdaad heel zwaar voor een paard om in een nieuwe aangelegde bak te rijden. Ik zou dus nu rijden even voorkomen.

Beste is een paar dagen lang slepen, liefst goed door en door nat houden zodat alles zakt (lang leven Hollands glorie bij regen). Mijn rijbak heeft er toen 2 jaar over gedaan toen hij echt goed lag. Na een paar dagen goede regen kon ik de paarden erin losgooien. Zwaar trainen heb ik toen moeten opbouwen in de bak.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:17

Ik zou het niet doen. Ik ben helaas ervaringsdeskundige op het gebied van peesblessures.... Misschien snippers in de bak doen om hem minder zwaar te maken? Succes!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:20

In een nieuwe bak ga je natuurlijk geen snippers doen.

Ik zou ook de bak heel erg nat houden!

Tsjikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:22

Eerst de bak laten vlakken alvorens er in te gaan rijden?

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:25

denice schreef:
In een nieuwe bak ga je natuurlijk geen snippers doen.

Ik zou ook de bak heel erg nat houden!

Hoezo niet? Van dat Geofibremix of Geomix. Gebruikt de firma Agterberg ook.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:26

Mijn vader wil er niet met de trekker door. Mijn pony is drachtig dus ik denk niet dat ze zulke zware training aan kan. Of wel?
Ik wil wel oefenen voor mijn volgende les..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:29

In een "gewoon" zware bak zou ik gewoon voorzichtig aandoen, niet te lang rijden. (zeker als je er niet eerst met de trekker in kan) Misschien kan je je pony loszetten?
Wat ik alleen wel eng vind is dat je bak op sommige plaatsen hard is en op sommige plaatsen zacht. Door die onregelmatigheid krijg je sneller dat paarden zich verstappen dan wanneer het overal zacht is. Ze zien een zacht of juist hard stuk namelijk niet goed aankomen.

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 14:50

Het gaat wel vloeiend van hard naar zacht. Dus eerst is het zacht, dan steeds wat harder tot dat het goed is, en dan weer rustig aan naar echt zacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:02

Kan je dan niet gewoon rijden of longeren op het stuk dat wel goed is?

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 15:03

Jawel, maar ik vraag me af wanneer ik dan weer gewoon kan rijden. Want dat nieuwe stuk is aangebouwd aan mijn oude. Die oude is heel erg klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:07

Als het een paar keer geregend heeft en je hebt het kunnen aanrollen oid dan is het denk ik snel goed. Bel anders degene die de bak heeft aangelegd even op en vraag wat je het beste kan doen.
Verder is het een kwestie van in de gaten houden en dat kan ik niet van achter de computer ;)

Rody01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-09 09:28

Nou, maandag komen ze met een kilverbak de bak aandrukken. Dus als het goed is, kan ik daarna voorzichtig beginnen te rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 14:42

wij hadden ook een nieuwe bak. daar zak je ook erg in weg, maar daarom reden we eerst een half uurtje in de bak want de paarden konden er niet zo goed tegen. en dan gewoon wachten op regen en veel slepen zodat ie inzakt en hard word

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 18:00

Ik zou voorzichtig doen in een zware, net aangelegde,bak.
Voor je het weet heb je een flinke blessure bij je pony.
Omdat ze drachtig is moet haar lijf er toch al harder aan trekken.
Wacht even het aandrukken met de kilverbak af en zorg dat de bak goed gesproeid blijft.
Dan is hij het snelst in orde. Als je er wel in gaat rijden zou ik het werk aanpassen en goed uitstappen op het harde.
Wel prettig dat je nu een grotere bak hebt, dan moet je het ongemak maar even voor lief nemen ;) .