Langer bezig zijn met hooi, ruif of iets anders een optie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

L_Ruiterhuis

Langer bezig zijn met hooi, ruif of iets anders een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:25

Mijn paard moet 6 maanden op stal blijven staan door een peesblessure.
Hij krijgt meerdere keren per dag hooi om bezig te blijven, maar dit is natuurlijk snel op.
Zou een hooiruif een optie zijn zodat hij langer met zijn hooi bezig is?
Of heeft iemand anders een idee zodat ik hem wat langer met zijn eten bezig kan houden?

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:27

Er zijn volgens my van die ''voerballen'' daar doe je dan je biks in en dan leg je dat op de grond neer en dan moeten de paarden het er zelf uit zien te krijgen ( beetje een gevoel alsof ze in het wild zijn )

Weet niet zeker of die ballen nog bestaan. Ik zal wel even gaan zoeken ;)

Edit ;

http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26um%3D1

Een Voerbal is een bal voor huisdieren waar je voer in kan stoppen. De bal is meestal gemaakt van hard kunststof. De diameter varieert tussen de 7,5 cm voor zeer kleine hondjes of katten tot wel 30 cm voor paarden. Je kunt behalve voer zoals brokjes of iets dergelijks ook snoepjes in de bal stoppen, of een combinatie van beide.

Dankzij de Voerbal voorkom je dat je huisdier al het voer achter elkaar naar binnen schrokt. Het dier moet zelf door de bal te rollen ervoor zorgen dat er iets lekkers uitkomt. De Voerbal verlengt de voedertijd aanzienlijk doordat bij elke omwenteling er slechts enkele brokken voer uit vallen. Ook de extra beweging voor je huisdier is gezond. Bovendien is de Voerbal voor vele huisdieren een uitstekend middel tegen verveling. De bal zorgt voor eet- en speelplezier tegelijkertijd. Een Voerbal is ook een goed alternatief voor te dikke huisdieren. Voerballen zijn er in diverse uitvoeringen en worden voor allerlei huisdieren gebruikt, bijvoorbeeld honden, katten, fretten, konijnen en paarden.
Laatst bijgewerkt door Stephaniiee_ op 03-04-09 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:28

Bij ons op stal hebben sommige paarden hun hooi in een net hangen, dan zijn ze ook net wat langer (actief) bezig om hun hooi te eten.

timothy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:29

Hoi,
Wij doen het hooi in een hooinet in de stal, dan duren ze ook langer met hun hooi. Natuurlijk hangen we het hooinet wel op.

Groetjes Timothy

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 12:29

Arabesk heeft een keer iets moois gemaakt als hooiruif, dacht dat zij dat was.
Sterkte met je pony!

L_Ruiterhuis

Re: Langer bezig zijn met hooi, ruif of iets anders een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 12:49

Ik had ook al gedacht aan een hooinet, maar een hooiruif leek me veiliger en gemakkelijker. Maar met een hooinet zijn ze er dus langer mee bezig dan met een hooiruif? Er loopt een houtenbalk in het plafond in het midden door zijn stal (hij heeft momenteel een stal van 8x8) waar ik het hooinet aan zou kunnen hangen zodat het hooinet kan bewegen en miss daardoor nog wat langer met zijn hooi bezig is.

Aan de voerbal had ik ook al zitten te denken, maar hij staat op stro, en de meeste brokken gaan dan verloren en dan verliest hij natuurlijk ook zijn interesse.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:23

Als je paard niet met zijn hoeven in de net verstrikt kan raken is een net een oplossing. Hooiruiven lijkt mij onnatuurlijk voor paarden om van een bepaalde hoogte te eten. Maar dit heb je ook met de hooinetten.

Als je de gelegenheid hebt zoals je schrijft deze midden in de stal te hangen bungelt ie lekker heen en weer, heeft ie veel afleiding.
Lekker ruime stal...8 bij 8.....wauw. Bewust voor zijn blessure?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 15:58

Stephaniiee, voerbal is op zich een goeie tip maar die van mij heeft er ook 1 en kan er erg fanatiek van worden. Maaien met die benen naar die bal e.d. en ze gaan er veel van lopen en soms ook draaien. Dat is niet ideaal met een peesblessure denk ik :) Paashaas, die van mij staat ook op stro en ze maken er vaak zelf een kaal plekje voor op de grond door met die neus te vegen. De interesse voor die bal is echt pas voorbij als hij leeg is, ben nog nooit een paard tegen gekomen (en op me vorige stal waren er aardig wat mensen die er 1 hadden) die zijn intersse verloor.

Ik zou ook eerder gaan voor hooinet dat ruif.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 16:11

Mijn merrie heeft ook door een peesblessure op stal moeten staan. We hebben dat om precies te zijn 3 maanden vol weten te houden. Voor en na mijn werk liep ik elke dag met haar over de weg, elke week een stukje verder. Op stal kreeg ze een voerbal, maar met een week had ze door hoe ze die in 7 minuten leeg had. Ook kreeg ze een hooinet en daar kon ze zich wel goed mee amuseren.
Na 3 maanden was ze niet meer te genieten en het wandelen op de weg werd een overlevingstocht. Toen heb ik besloten om haar met de kudde op het land (of paddock) te zetten, alleen stond zij in een speciaal afgezet stukje van 8x8.
Hierdoor klaarde haar gedrag weer helemaal op. Ze stond midden in de kudde op het gras en ik verzette elke dag de paaltjes voor haar stukje. Omdat ze nu toch meer beweging kreeg als op stal ging ik nog maar 1x per dag met haar wandelen.
Ik zou zeggen hou goed je paard in de gaten wat betreft het geestelijk welzijn. In mijn idee hersteld een ongelukkig paard veel slechter als een gelukkig paard. Succes.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 19:40

Paashaas schreef:
Aan de voerbal had ik ook al zitten te denken, maar hij staat op stro, en de meeste brokken gaan dan verloren en dan verliest hij natuurlijk ook zijn interesse.

nee dat denk je. Hij is dan langer bezig met die brokjes tussen het stro op te peuzelen. Ik gooide toen standaard wat brok los voor in zijn stal. Moest je hem zien, hij ging het gelijk zoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 21:49

als je paard zo'n grote box heeft is een voerbox van hartog misschien een optie, daar kun je volgens mij ook gewoon hooi in stoppen

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 15:52

Oeps :o heb me vergist, hij heeft een stal van 8x4
Er stond eerst een paard naast, konden gewoon aan elkaar, er zijn geen tralies tussen.
Nu is dat paard er niet meer, en om er een nieuw paard naast te zetten wat van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de wei staat, heeft hij ook niet veel aan. Plus dat hij dan zijn stal afbreekt als dat paard naar buiten mag en hij niet.
Nu is er zomers ruimte genoeg en kon ik het tussenstuk eruit halen zodat hij lekker de ruimte heeft nu hij niet naar buiten mag.
Hij kan nu wel meer bewegen, maar op een groter oppervlak, dus minder kleine wendingen en dat is altijd beter.
En handig voor de staleigenaar, want hij loopt heel zijn stal natuurlijk ondersteboven, dat het nu gewoon met de schaeffer uitgemest kan worden.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 16:04

Hij haalt nu al zijn hele stal overhoop door het vele gedraai. Ik ben bang dat het met een voerbal het helemaal erg wordt. Zijn stal is zo snel vies of alle stro op een hoop, waardoor hij op de beton ligt enz.

Ik heb er ook wel aan gedacht om hem op een klein stukje wei te zetten. Maar hij vliegt met het minste in het rond, zelfs in zijn stal. En dat is buiten natuurlijk alleen maar erger want daar ziet en hoort hij nog meer. En zijn blessure geneest al niet zo goed en is ook behoorlijk ernstig, ik durf het risico voorlopig nog niet te nemen. Straks miss als het al wat meer is dichtgegroeid. Hij heeft een gescheurd checkligament op de wei opgelopen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:30

Mijn paard moest van de zomer ook boxrust vanwege een blessure, die heb ik toen overdags als de rest allemaal naar buiten ging op een klein afgezet stukje zand/gras gezet met voldoende hooi, dat ging beter dan de hele dag op stal.

succes!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:37

Is dit iets? Een hooikist van Smit in Rijssen.

Afbeelding

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 17:50

eventueel kun je ook stro extra geven. dat is gewoon buikvulling en tijddodend.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:39

Gewoon oud droog hooi kopen en onbeperkt geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:48

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 11:41

in zo'n ruime box kun je inderdaad best een hooi kist of hoekruif maken. En dan bedoel ik de ruiven zoals hierboven in de link. Wij hebben zelf ook iets vergelijkbaars gemaakt wat in de omheining staat.

Qwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:08

Ik ben niet zo'n fan van hooinetten omdat het paard van een onnatuurlijke hoogte moet eten.
Niet zozeer een oplossing voor het hooi, maar wel een tip tegen verveling; hang (wilgen)takken op. Het liefst een beetje een dikke stam zodat je paard heel wat te knagen heeft.