Mijn zus en ik willen al heel lang een eigen paard, zoals iedereen
. Nu hebben mijn familie (zus, moeder) en ik na lang de voor- en nadelen van een volwassen paard(en) en een veulen(s) afgewogen te hebben, besloten dat we graag 3 veulens willen. Een Fries, een KWPN-er en een Shetlander. We hebben al goedkope stalling gevonden maar nu willen we graag een kostenplaatje hebben voor veulens. Dus waar moeten we allemaal aan denken en waar kunnen we op rekenen dat een veulen eet? (veulenbrok? is dat duurder dan gewone basisbrok?). De kosten van stro weet ik, en we willen graag de veulens zo veel mogelijk buiten houden. Maar verder hoeveel hooi mag een veulen hebben? als het op stal staat en in de wei of als het alleen op de wei staat? Dit zal natuurlijk sterk verschillen voor de paardveulens en het shetlandertje. En natuurlijk all andere kosten als dierenarts, inentingen, wormenkuur, hoefsmidt?, verzekeringen enz.. wie heeft ook een veulen (gehad) en kan mij een kompleet kostenplaatje geven? alvast bedankt!!!
En dan is er natuurlijk de aanschaf.. de prijs voor volwassen paarden hebben we wel aardig in ons hoofd zitten maar waar kunnen we op rekenen dat een veulen precies kost? Het Friesje zal het duurst worden neem ik aan.. we hoeven er geen met een dure afstamming of papieren, het gaat er ons om dat hij (we willen graag een hengstje) gezond is en verder ze goedkoop mogelijk. We willen graag een veulen van tussen de 6 maanden (of eerder als het veulen eerder gespeend is) en 1 jaar oud.
Dan het KWPN-ertje.. ook bij deze gaat het erom dat hij (ook graag een hengstje) gezond is, en niet om wat voor afstamming hij heeft. Dus ook zo goedkoop mogelijk.. ik wil er later wel wedstrijden mee gaan rijden. Ook deze willen we het liefst zo jong mogelijk hebben, tot 1 jaar oud.
En als laatste het Shetlandertje! Deze omdat mijn moeder en zusje erg weg van Shetlanders zijn en we dus al goedkope stalling en weidegang hebben. Het Shetlandertje hoeft ook geen bijzondere afstamming te hebben, het gaat ons erom dat het een lief karakter heeft, gezond is en als hij volwassen is goed voor een karretje kan lopen. Al met al gaat het eerder een knuffelpaardje worden dan een wedstrijdpony'tje. wel willen we graag een ponyshetlander en geen minishetlander.
Mijn laatste vraag (dan hou ik echt op hoor
, als de veulens nog heel jong zijn (we gaan proberen ze allemaal even oud te kopen) is het dan een verstandig idee om ze samen in 1 box te zetten (mits de boxen groot genoeg zijn natuurlijk) of allemaal apart? En omdat ze nogal in grootte zullen verschillen (vooral het shetland veulen zal veel kleiner zijn natuurlijk) is het dan nog wel een idee om ze samen te stallen? het gaat hier om boxen van normale tot iets grotere grootte en niet om veulenstallen of loopstallen.Nou, dit waren mijn vraagjes, ik hoop dat er iemand is die de tijd genomen heeft dit te lezen want we willen graag meer informatie, voor we echt over gaan tot het zoeken naar de juiste veulens! we zijn ook nog lang niet zeker of het wel gaan doen dus..
Alvast heel erg bedankt!!!!!!

Sorry, maar dit kan ik echt niet serieus nemen...
Dat zijn reacties van niets, niemand heeft er wat aan. 1x reageren is genoeg, het is duidelijk hoe jij erover denkt!