Paard wassen, temperatuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springruit06

Paard wassen, temperatuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 13:05

Vanaf welke temperatuur wassen jullie je paard?
Het word morgen een graad of 20/21. Is dit warm om mijn, altijd buitenstaande, stoffige pony te wassen? Of kan ik beter nog even wachten? Wat doen jullie?

Lievemeid

Re: Paard wassen, temperatuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:08

Als er een regenbui komt is hij niet meer waterdicht ben ik bang. ;)
Nee grapje...Ik was echt alleen maar in de zomer (hele lijf). Je wast toch het huidvet weg en als het net een keertje 20 graden is geweest lijkt me dat niet zo'n goed idee, in de wind is het ook veel kouder. (tenzij je een solarium hebt om hem onder te zetten?)

sorrell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:49

In principe kun je je paard binnen altijd wassen mits het niet vriest, en goede / voldoende zweetdekens hebt of ID een solarium..
Met shampoo was ik het lijf zowiezo niet, ik gebruik alleen shampoo voor de staart vanaf de staart wortel..

Met buiten wassen zou ik nog even wachten, of je moet een zonnig plekje, beschut uit de wind hebben en een zweetdeken op doen.

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 13:58

Ook niet vergeten dat het soms snachts nog licht vriest.. zelfs al is het overdag lekker warm

Hessie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 14:00

Kan in principe altijd als je het paard maar warm droog krijgt (met dekens/solarium). Alleen niet te vaak shampoo gebruiken!

priscilla135

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:36

Ik wAS mijn paard nog niet.. doe ik echt alleen in de zomer zodra het weer echt goed is en goed blijft want nu is het snachts idd nog te koud... en wij hebben niet de luxe van een solarium :-( dus ja... nog maar even wachten dan !!

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:39

Onze paarden worden altijd afgespoeld na het rijden met een lauw warm watertje... Dit is omdat het friezen zijn en wij ze toch graag zwart houden ipv bruin door het zweet.. Ze staan binnen zonder tocht maar worden buiten gewassen.. Tot nu toe nog niet 1 die ziek stijf of weet ik het wat is geworden!

hafjegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:47

mijn paarden (haflingers) staan altijd buiten, en als het boven de 20 graden is was ik ze gewoon hoor.
als het dan de dag erna ofzo gaat regenen doe ik even een regendeken op als extra bescherming.
ik was gewoon met lauwwarm water dus net niet warm maar ook niet koud, als je te koud water neemt krijgen ze het koud tijdens het wassen, en als je te warm water neemt koelen ze erna te snel af.

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:09

hoe warmer hoe beter als ze maar goed droog gestapt worden!
2 jaar geleden mijn pony gewassen met luizendoder in het weiland zonder stal en met 5 graden overdag!
Ik moest gewoon want pony had er erg last van,kale pony en ik had geen palen meer heel in de wei....
droogstappen is wel heel belangrijk en als het niet een noodgeval is gewoon wachten op mooi weer zoals morgen.