wat voor zand in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rosantjuh_16

wat voor zand in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 08:42

hallo,

wij zijn al een tijd bezig om een bak te maken.
alleen we twijfelen nog steeds over wat ernu in meot.
we doen er zo wie zo 20 cm drainage zand in en wat voor zand kan je er dan het beste in doen?
in de bak zal gereden worden en komen de paarden ook los in te staan.
we zitten op klei grond.
wat raden jullie aan dat het geen vieze natte,gladde bende word en het niet te zwaar is om in te rijden.
er zitten al 4 drainage buizen in ;)
met daar over heen schelpen grid.
ik hoop dat jullie ideen hebben.
je hoord zo veel had nu ook gehoord dat stierenzand of woudzand goed is hoe vinden jullie dat zand?

groetjs rosanna

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 14:29

Ik heb voorheen ook in Friesland gewoont op de klei en had ook drainage buizen, met daarover schelpen. Helaas door regenval komt er slip van de klei wat zich hecht aan alles......dit vormt een laagje waardoor de drainage dichtslipte...een bekend fenomeen van de klei. Ik hoop dat het bij jou voorkomt, want hierdoor kreeg ik een natte zandbed....

Ik heb trouwens speciaal paardenzand laten brengen. Volgends mij was dit toen rivierzand? Misschien kun je kijken hoe diep bij jullie het zand onder de klei ligt, want in het gebied van Franeker zou het bets zo kunnen zijn dat je grofzand hebt....ideaal voor in de bak. Dan zou de alles moeten laten opgraven, klei eronder en het zand naar boven halen....prijstechnisch duur, maar komt overeen met zand laten brengen.

rosantjuh_16

Re: wat voor zand in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-09 20:30

hier onder de klei zit hellaas geen zand dat hebben we al laten onderzoeken maar er bedankt voor je antwoord..:)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 22:00

wij hebben schelpenzand, werkt helemaal super, maar is erg duur in aanschaf.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 23:04

alternatief om te voorkomen dat de klei mengt, zou je geen doek tussen de klei en de drainage en zandlaag aan kunnen brengen? Zodat het klei gescheiden blijft van de buizen en het zand, en het water gewoon weg kan lopen via de buizen?