Slordig geënt, hoe/wanneer nieuwe basisenting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Slordig geënt, hoe/wanneer nieuwe basisenting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:08

Geen idéé waar ik dit moet vragen, laat ik het hier eens proberen :Y)

Sinds kort heb ik een paard. Als ik zijn paspoort bekijk dan zie ik dat hij om het netjes te zeggen nogal slordig geënt is in het verleden. Gaten van meer dan een jaar, soms wel 13 maanden, zijn eerder regel dan uitzondering. Heel fijn :Y) Nu neem ik aan dat hij een nieuwe basisenting nodig heeft. Dat is toch een serie van twee inentingen met ongeveer een maand ertussen? Hij is voor het laatst ingeënt op 31-5-2008, moet hij dan de eerste of de tweede enting vóór 31-5-2009 hebben?

RRteam

Re: Slordig geënt, hoe/wanneer nieuwe basisenting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:14

Nee je moet helemaal op nieuw enten als er meer als een jaar tussen heeft gezeten

dus enten over 6 weken weer dan 1 keer per half jaar ( als je wedstrijden rijd ) anders 1 keer per jaar

want als je nu 31-5- 09 ent dan klopt het nog niet want jij zegt er heeft bij de vorige entingen meer als jaar tussen gezeten dus moet je opnieuw basis doen

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:17

RRteam schreef:
Nee je moet helemaal op nieuw enten als er meer als een jaar tussen heeft gezeten

dus enten over 6 weken weer dan 1 keer per half jaar ( als je wedstrijden rijd ) anders 1 keer per jaar

want als je nu 31-5- 09 ent dan klopt het nog niet want jij zegt er heeft bij de vorige entingen meer als jaar tussen gezeten dus moet je opnieuw basis doen

Dat zegt TS toch ook?

Citaat:
Hij is voor het laatst ingeënt op 31-5-2008, moet hij dan de eerste of de tweede enting vóór 31-5-2009 hebben?
Geen idéé waar ik dit moet vragen, laat ik het hier eens proberen :Y)

Zou hem nu gewoon zijn 1e enting van de basis laten geven, 6 weken later zijn 2e enting. Zit je weer even goed. Maakt absoluut niet uit dat dit binnen het jaar na de laatste enting is gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:17

Is de enting van mei vorig jaar dan niet geldig?

steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:18

Ook als je wedstrijden rijdt is 1 keer per jaar enten voldoende. Zolang je maar voor de geente datum het jaar daarna weer ent...

Nu moet ie inderdaad eerst een basisenting...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:20

hestejente schreef:

Nee feitelijk niet, omdat de basisenting al niet meer geldig is. Als je er nu mee aan zou komen op een wedstrijd terrein en je hebt controle, ben je het haasje.

Je hebt echt een nieuwe basisenting nodig en als je nu de 1e enting geeft, valt de 2e enting redelijk gelijk met de verloopdatum van de laatste enting die hij nu heeft gehad (rond 15 mei dan).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:22

Okee, mijn vraag is dus: moet hij de EERSTE of de TWEEDE enting van de basisenting voor 31 mei hebben? Of maakt dat niet uit of moet ik hem gewoon zo gauw mogelijk laten enten?

Over jaarlijks of halfjaarlijks maak ik me nu nog niet druk, zal ook wel gewoon in de FIPO-reglementen staan. Tot september wordt hij sowieso niet uitgebracht.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:23

Leonoor schreef:
hestejente schreef:

Nee feitelijk niet, omdat de basisenting al niet meer geldig is. Als je er nu mee aan zou komen op een wedstrijd terrein en je hebt controle, ben je het haasje.

Je hebt echt een nieuwe basisenting nodig en als je nu de 1e enting geeft, valt de 2e enting redelijk gelijk met de verloopdatum van de laatste enting die hij nu heeft gehad (rond 15 mei dan).

Hee, een post gepost terwijl ik zelf ook aan het typen was :P Bedankt, dat was het antwoord op mijn vraag :)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:24

Moeten is een groot woord, wat wil je zelf? Je kan bij wijze van spreke in juli de 1e enting van de basis laten zetten en dan in augustus de 2e, dan zijn die geldig als je in september zou gaan starten ;)

Wij enten ongeveer om de 9 maanden, omdat de werking van de influenza-enting minder gaat worden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:25

En nu antwoorden wij wederom gelijk, maar je hebt je antwoord, daar gaat het om.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 23:26

Dank je wel Leonoor! Ik wil dat mijn paard beschermd is, en morgen ga ik de veearts bellen :j

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:41

Misschien dat ik heel gemakkelijk denk hoor, maar dat zou ik meteen gedaan hebben!

De veearts bellen bedoel ik dan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 22:51

Hoefsmid bellen was urgenter :Y) In 2006 is het mis gegaan (gat van ruim 16 maanden), zou ik me dan druk gaan maken om die paar weken? Of denk ik nu te makkelijk :+

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 23:02

Nee hoor, een paar weekjes later maakt in dit geval ook niet echt uit. Ik zou er geen maanden over laten gaan.
Volgens mijn DA (maar goed, elke DA zn mening) zijn de entingen van tegenwoordig dermate goed dat de werking ervan langer is dan een jaar.