Hoe de leuter en koker schoonmaken van mn ventje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe de leuter en koker schoonmaken van mn ventje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 21:58

Normaal liet ie m regelmatig even luchten, en dan pakte ik snel een vochtige spons , van boven naar beneden, rats.... snikkeltje schoon.
Maar hij is nu een paar maandjes op een andere stalling, en houd zn gereedschap netjes opgeborgen, van de week heb ik hem even in de spuit plaats gezet, maar hij trapt, en gericht! Heb momenteel nog een gekneuste hand, van een trap van 4 weken geleden :+
Een been optillen werkt niet echt, al til je zn rechtervoorbeen op, dan trapt ie nog met rechts achter, al hou je een achterbeen vast trapt ie nog steeds,...
Zijn er tips?

over wel of niet schoonmaken liever geen discussie, ik wil hem af en toe schoonmaken , punt.

Yannicke

Re: Hoe de leuter en koker schoonmaken van mn ventje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:00

Heb hier op stal wel eens gehoord babyolie er in spuiten, dan laat alles vanzelf los. Hoe dat precies in z'n werking gaat weet ik dan weer niet. Wil zelf ook wel eens weten hoe het goed moet.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 22:02

Ik zou dat er niet IN spuiten als ik jou was. :D

Als je er baby olie op smeert, kun je de velletjes eraf trekken ja, maar dat lijkt me nou niet echtd e oplossing voor een meppend paard. 2 benen op laten tillen?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 22:03

sja ik heb er nooit problemen mee gehad, maar nu wil ik toch ook graag de koker goed schoonmaken, hoeft niet elke week, maar gewoon zo af en toe eens, maar ik heb geen zin in zo n gevecht, en buiten dat vind ik het nog gevaarlijk ook, zelfs met zn 2en.

En baby olie.... sja geen idee

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 23:04

Toch vind ik het grote onzin om het schoon te maken maar ja als je toch wil doen

Gewoon als die hem uitheeft met nat doekje er over heen niet schrobben of hard wrijven want dan trek je de velletjes er af en krijg je ontstekingen en babyolie kan gaan irriteren

en heb je zo gevecht met je paard ,1 keer per jaar komt tandarts ( als goed is bij je paard ) en worden ze licht verdooft kun je hem met nat doekje iets afvegen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:58

leer je paard eerst dat jij er gewoon aan mag komen. dat is eigenlijk een deel van de opvoeding. je begint gewoon met strelen over zijn hele lichaam en vandaar uit ga je naar de buik toe en zo langzaam naar zijn koker toe. iedere keer als hij aangeeft het niet prettig te vinden ga je terug naar de plaats waar hij het wel fijn vond en zo bouw je het steeds meer uit totdat je met je handen gewoon bij de koker mag komen. daarna kan je het zelfde doen met bijvoorbeeld doekjes ofzo. en als dat goed gaat, ga je stapje voor stapje de koker schoonmaken. geeft hij aan dat hij het niet prettig vindt, dan doe je een stapje terug. zo dwing je hem niet en kan je voorkomen dat hij gericht naar je gaat schoppen. uiteindelijk raken ze er gewoon aan gewend en accepteren ze het.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:12

ik ga met dolor mee

ik heb nu ook een bijna 3 jarige die het té prive vindt maar langzaam aan wend hij wel
bij mijn oudere paard heeft het ook even geduurd maar nu vindt hij het heerlijk en laat hem vaak met poetsen al hangen

degene die vindt dat je dat niet moet schoonmaken is echt niet wijs
het scheelt heel erg per paard hoe vies het daar binnen wordt, maar gaat het ontsteken ben je daar echt niet blij mee(en je paard nog minder)
vaak kun je het zien met plassen of het nodig is
of je ziet het en dan kun je zien hoe vies het is
schacht een paard niet uit dan kun je zeker weten dat het vies is daar binnen
dan hebben ze er ook last van en het lastige is dan, dat je er moeilijker bij komt omdat het zo gevoelig/pijnlijk is
ook een paard wat snel zweet zal sneller een vieze schacht hebben

oh, kwa schoon maken doe ik altijd wat olie op mijn handen en glij zo iets gemakkelijker naar binnen
kun je ook velletjes wat makkelijker los weken, nooit trekken aan een velletje wat vast niet(auwie)
ook heb je speciaal spul om de koker schoon te maken

verder
als een ruin echt de boel intrekt ben je een halve onder arm kwijt voordat je bovenin bent
vergeet vooral het boontje niet te verwijderen
dat is een hard wit rond stukje(ophoping van talgvet) wat vast gaat zitten precies aan de ingang van de penis en voorkomt dat je paard normaal kan plassen

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:27

Ik trek gewoon de velletjes ervan als zijn "tuut" uithangt, in de zomerperiode tijdens het wassen spuit ik gewoon wat water in zijn koker en nadien ga ik er nog even met een natte (propere!!) washand erin om overig vuil mee te nemen of gewoon met mijn hand :)

Dolor geeft zeer goede tips gegeven om je paard eraan te laten wennen :j

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:34

hey

ik ben nu zelf een man, en net zoals bij mensen moet die handel gewoon in orde zijn.
echter merk ik vaak op dat dit bij paarden wel eens vergeten wordt. want ja ten eerste zijn er leukere dingen om te doen, word er soms onterecht scheef op gekeken of opmerkingen gegeven en ten derde niet elk paard laat dit zomaar ff doen.

Dus geduld, gewenning, maar net zoals leren voeten geven went een paard daar wel aan.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:02

Waarom moet je dat eigenlijk schoonmaken?
Dat gebeurd in de natuur toch ook niet, of is dat krom gedacht?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:05

Mika007 schreef:
Waarom moet je dat eigenlijk schoonmaken?
Dat gebeurd in de natuur toch ook niet, of is dat krom gedacht?

In de natuur heb je geen ruinen hè. Dan blijft de rommel wel ergens achter waar het warm en vochtig is.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:08

bulck schreef:
hey
ik ben nu zelf een man, en net zoals bij mensen moet die handel gewoon in orde zijn.

:D :D Was je dat eerder niet dan???
Geintje

Ik denk dat je paard gewoon meer tijd moet hebben om te wennen op zijn nieuwe stal. Hij is blijkbaar nog steeds niet zo ontspannen daar dat hij meent zijn fluit rustig te kunnen luchten. Heb geduld, het komt wel weer. Ik ben bang dat als je er druk op gaat zetten dit alleen maar negatief zal werken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:09

oke, in de natuur wordt die leuter gebruikt( ;-) ) dat als eerste al.
verder houden paarden elkaar ook proper.

Dat het dan niet perfect proper is zo als wij dat doen, tja das normaal e.

Maar in de huidige samenleving staan veel paarden op stal, of apart in kleine weides. dus wordt het zaakje vuil en kan dit leiden tot heel wat ongemakken.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:09

@mrie lol :-) ja soms typ ik in spreektaal e

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:14

Het zal wel een hele domme opmerking zijn, maar wat voor soort ongemakken komen het vaakst voor dan? Bedoel je dan ontstekingen dat soort dingen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:16

Ontstekingen ja :j

Die van mij is er heel makkelijk mee, die staat al te bungelen bij een ontspannende poetsbeurt. Op de wasplaats houd ie hem meestal binnen, maar dan hang ik gewoon de tuinslang met lauw water er in, en dan komt er ook al heel wat uit. Als hij staat te bungelen haal ik er meestal wat velletjes vanaf.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:19

Die van mij die laat hem ook altijd lekker hangen als ik aan het poetsen ben, maar zodra ik eraan zit is ie ook *floep* zo weer weg :D
Hij heeft ook behoorlijk wat vieze ''vellen'' eraan zitten.Ik heb hem vanaf eind augustus en degene die hem hiervoor had had hem echt nog nooit schoongemaakt (denk dat iedereen zich wel een beeld kan vormen!!!) Ik neem genoegen met elke poetsbeurt er even snel wat weghalen. En het ziet er al stukken beter uit!!!

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:23

Ik moest 'hem' kort geleden ook schoonmaken, de dierenarts heeft me de eerste keer hierbij geholpen en de 2e keer kon ik het zelf.
Moest er met mijn hand echt helemaal in want hij liet hem ook nooit er uit, zonder hulp van de dierenarts zou ik dat echt nooit gedurft/geweten hebben
Als je de dierenarts eenmalig eens laat komen weet je dat misschien ook gelijk weer voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door Pikeur op 03-04-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:23

Ik snap wel dat het nodig is, maar ik vind het eerlijk gezegd wel een beetje een vies idee;) Doen jullie het schoonmaken met een sponsje met alleen water? Of nog een soort ontsmettingsmiddel?(Of gaat dat weer héél ver?:P)

Dounya_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:25

spatter schreef:
ik ga met dolor mee

ik heb nu ook een bijna 3 jarige die het té prive vindt maar langzaam aan wend hij wel
bij mijn oudere paard heeft het ook even geduurd maar nu vindt hij het heerlijk en laat hem vaak met poetsen al hangen

degene die vindt dat je dat niet moet schoonmaken is echt niet wijs
het scheelt heel erg per paard hoe vies het daar binnen wordt, maar gaat het ontsteken ben je daar echt niet blij mee(en je paard nog minder)vaak kun je het zien met plassen of het nodig is
of je ziet het en dan kun je zien hoe vies het is
schacht een paard niet uit dan kun je zeker weten dat het vies is daar binnen
dan hebben ze er ook last van en het lastige is dan, dat je er moeilijker bij komt omdat het zo gevoelig/pijnlijk is
ook een paard wat snel zweet zal sneller een vieze schacht hebben

oh, kwa schoon maken doe ik altijd wat olie op mijn handen en glij zo iets gemakkelijker naar binnen
kun je ook velletjes wat makkelijker los weken, nooit trekken aan een velletje wat vast niet(auwie)
ook heb je speciaal spul om de koker schoon te maken

verder
als een ruin echt de boel intrekt ben je een halve onder arm kwijt voordat je bovenin bent
vergeet vooral het boontje niet te verwijderen
dat is een hard wit rond stukje(ophoping van talgvet) wat vast gaat zitten precies aan de ingang van de penis en voorkomt dat je paard normaal kan plassen

Heb je helemaal gelijk in ik had een paard waarbij het ontstoken was, nou dat was geen pretje het stonk en ik moest het 2x p. dag schoonmaken etc.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:12

geen sponsje, zou je nog kwijt kunnen raken ;)

gewoon je handen insmeren met olie en voorzichtig de velletjes en vuil verwijderen
ook heb je speciaal kokermaakspul

gebruik nooit zeep of shampoo!
dat kan gaan irriteren en dan ben je nog verder van huis

het is misschien een vies werkje maar het hoort er gewoon bij
als je het echt niet wil doen, neem dan een merrie, hoef je alleen hun tietjes maar te poetsen

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:17

Baby olie heb ik ook gedaan, het maakt het wel los, maar trekt ook vuil aan. Ik voer mijn knollie dan warme slobber, en dan laat hij de beol hangen. dan zorg ik dat ik warm water bij de hand heb. Dan spoel ik hem af, en pluk hem schoon... een mens kan zichzelf wassen, een dier loopt in het wild het water in, dus nu moet ik het maar voor hem doen...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:21

Wat ik altijd geleerd heb ik gewoon niet aankomen ook al is hij vies dat lost zich allemaal van zelf op vaak gaat het juist mis als je hem schoon gaat maken omdat je de balans helemaal verstoord.
Ik heb mijn ruin nu 12 jaar en heb hem eigenlijk nog nooit schoon gemaakt en nooit geen problemen gehad.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:24

ik heb een shetlander gehad die zijn zaakie ontstoken had... dat wil je echt niet zien... was zo zielig, en toen hebben ze het ook helemaal schoongemaakt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:32

Ik denk ook dat je je ruin moet laten wennen, dus ik ga mee met de tips van Dolor. Desensibilisatie is het toverwoord. Gewoon steeds een stapje verder. En ook goed belonen als hij iets toegeeft.

Ik verzorg een 9 jarige ruin en haal alleen losse rommel weg als hij toevallig uitschacht. Dus velletjes die echt los zitten enz. Heb het er eigenlijk nooit met de eigenaar over gehad, maar ik denk dat zij hem af en toe wel een goede schoonmaakbeurt geeft (ze werkt zelf als verpleegkundige) dus dat zal wel goed zitten. Ik mag er wel aankomen, maar het gaat niet van harte. Hij kijkt er wel wat ongemakkelijk bij, haha.

Denk dat je het ook niet al te vaak moet doen, want er is ook zoiets als té schoon. Laagje talg dient natuurlijk ook als bescherming.

Bij mensen is het overigens ook zo dat je die gebieden beter niet met zeep kunt wassen. Is heel slecht voor de zuurgraad, vooral bij vrouwen kan dit vervelend klachten geven...