Shetlander verhuizen of laten staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ShauniBef

Shetlander verhuizen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:08

:wave:

Ik zit met een probleempje, wie kan mij helpen?
Ik heb dus een shet, die nu op een stukje zand staat met 3 geiten, een schuilhok en onbeperkt hooi.. Hij gaat er elke dag wel uit en dan kan hij spelen met de andere paarden.. Nu belde een collega van mij, echt een schat van een mens met een prachtige boederij, Of ze de shet niet kon lenen zodat ze het gras niet hoefte te maaien.. Het is een heel groot weiland waar hij dan op komt te staan, Ik zie hem dan niet vaak, 1 keer per week mischien want ze woont hier wel 3kwartier vandaan.. Ze zei dat ik er maar goed over na moest denken. Ik vroeg voor hoelang het dan was, dus ze zei; zolang je hem kan missen..
De shetlander is bijna 3 jaar en volgend jaar wil ik ermee gaan beginnen.. Wat zou ik doen? Hem daar neer zetten zodat hij een heel stuk land heeft met heerlijk gras of hem laten staan op het kleine zand stuk met hooi ?
Er worden wel duidelijke afspraken gemaakt hoor ;) .. Ze krijgt het paspoort, ze krijgt voer zodat ze hem elke ochtend een handje kan geven en ze heeft mijn telefoon nummer.. Verder krijgt ze het nummer van de DA enz.

Wie kan mij helpen met de juiste beslissing? Ik zie hem dan niet vaak en ik weet niet of ik dat wel kan :=
heerlijk penny klinkt dit eh :')

tamary

Re: Shetlander verhuizen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:11

Shetlander op veel, rijk gras is helaas vaak recept voor zeer dikke, hoefbevangen rolmops. Denk dat je beter kunt aanbieden om dat weiland te hooien als ze toch van het gras af moet.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:13

tamary schreef:
Shetlander op veel, rijk gras is helaas vaak recept voor zeer dikke, hoefbevangen rolmops. Denk dat je beter kunt aanbieden om dat weiland te hooien als ze toch van het gras af moet.

Hij word niet snel dik ;) .. Hij heeft heel lang op een gigantisch weiland gestaan dus daar weet ik wel raad mee :j

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:15

Hmm, volgens mij heb je zelf al een idee wat eigenlijk goed is.. Het klinkt goed, maar...
Ik snap alleen niet waarom ze het paspoort erbij krijgt?
En zijn er dan ook wel andere dieren bij hem, hij is nu de geiten gewend en zoals je zegt andere paarden, maar als hij daar straks helemaal alleen is...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:15

Staat hij wel met soortgenoten daar? Een pony alleen zetten is natuurlijk NOT DONE. Verder is het niet handig om hem op een rijk weiland te zetten 'omdat hij niet snel dik wordt' , het gaat om hoefbevangenheid. Verder GOEDE afspraken maken, contractje opstellen.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:16

ik zou het niet doen, dan staat die daar helemaal in zn uppie en dan moet die over een poosje weer terug. Als je hem zelf houd krijg je gelijk wat meer een band.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:16

mienemuis schreef:
Hmm, volgens mij heb je zelf al een idee wat eigenlijk goed is.. Het klinkt goed, maar...
Ik snap alleen niet waarom ze het paspoort erbij krijgt?
En zijn er dan ook wel andere dieren bij hem, hij is nu de geiten gewend en zoals je zegt andere paarden, maar als hij daar straks helemaal alleen is...

Als er wat met hem gebeurd, noodgevallene enzo. Moet ze toch echt het paspoort hebben?
Nee ik wil hem daar niet alleen hebben, ben aan het kijken voor nog een vriendje zodat ze samen staan.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:17

Maar bij jou staat hij wel alleen? Geiten zijn GEEN soortgenoten namelijk...
Ow heb het al gezien hij mag elke dagen spelen met andere paarden, nouja dat is tenminste iets ;)
Laatst bijgewerkt door Susanne op 01-04-09 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:17

romy_b schreef:
ik zou het niet doen, dan staat die daar helemaal in zn uppie en dan moet die over een poosje weer terug. Als je hem zelf houd krijg je gelijk wat meer een band.

Nee hij komt niet in zijn eentje te staan, sorry een beetje onduidelijk ;) .. Ik wil een geschikt maartje zoeken.. Ik heb al een band met hem hoor, heb hem geboren zien worden en toen hij 4 maanden was was hij al van mij.

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:18

Jelleee schreef:
Staat hij wel met soortgenoten daar? Een pony alleen zetten is natuurlijk NOT DONE. Verder is het niet handig om hem op een rijk weiland te zetten 'omdat hij niet snel dik wordt' , het gaat om hoefbevangenheid. Verder GOEDE afspraken maken, contractje opstellen.

:j je haalt de woorde uit me mond :P

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:18

Jelleee schreef:
Maar bij jou staat hij wel alleen? Geiten zijn GEEN soortgenoten namelijk...

Als je het zo bekijkt staat hij wel eens alleen ja. Maar hij komt er echt elke dag uit en dan staat hij uren lang in de bak met de andere.

ShauniBef

Re: Shetlander verhuizen of laten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:20

@ Jelleee. Hij stond eerst bij een ander shetland merrietje maar hij had zo'n hekel aan die pony dat hij de wei niet meer in wou! Nu hij bij de geiten staat is hij een stuk gelukkiger!

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:20

Shauni, heb net even je profiel bekeken en je fotos zien er ook wel aardig boerderij achtig uit, als dat jullie omgeving is, staat hij prima dacht ik zo bij jullie! Ziet er superleuk uit en dat springen, geweldig haha!
En dat paspoort zou ik niet doen, je geeft toch gewoon een lijstje bij geval van nood?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 20:22

mienemuis schreef:
Shauni, heb net even je profiel bekeken en je fotos zien er ook wel aardig boerderij achtig uit, als dat jullie omgeving is, staat hij prima dacht ik zo bij jullie! Ziet er superleuk uit en dat springen, geweldig haha!
En dat paspoort zou ik niet doen, je geeft toch gewoon een lijstje bij geval van nood?

We staan nu sinds kort ergens anders :P de foto's staan een beetje door elkaar .. Geen paspoort? Hmm ik dacht dat het juist belangrijk was voor als er wat met hem gebeurd oid.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:26

Oke, dan is de situatie weer anders, dan vind ik dat grasmaaier idee toch ook weer wat, mits hij andere dieren om zich heen heeft.
Nou, ik zou een paspoort niet zo gauw meegeven, hier op het pension is daar nl nu een heel gedoe over, paard idd bij een ander gestald, probleem geworden, paard weer terug, maar de ander weigert nu het paspoort terug te geven (waren 2 vrienden van elkaar ook nog..), op papier is hij dan van jou, maar zit jij weer zonder, kun je wel weer een nieuwe aanvragen, maar hoop gedoe. Maar misschien heb ik het fout, maar dat is gewoon mijn gevoel..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:47

Shauni schreef:
mienemuis schreef:

We staan nu sinds kort ergens anders :P de foto's staan een beetje door elkaar .. Geen paspoort? Hmm ik dacht dat het juist belangrijk was voor als er wat met hem gebeurd oid.

Nee, DA behandeld ook zonder paspoort je pony. Als je bang bent dat hij uitbreekt zou je het chipnummer (heeft hij dat?) door kunnen geven aan de lokale DA, dan weet die waar hij hoort als hij gevangen wordt, al zullen veel buren, etc. vaak ook wel weten waar welk dier woont.