Te dik en geen conditie.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amyc

Te dik en geen conditie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:04

Hallo,

sinds gisteren rijd ik een erg leuke haflinger bij.
ze staat op een manege en ik heb dus vele mogelijkheiden, nu is er een probleem.
ze is véél en véél te dik, heeft een jaar lang op de weide gestaan en niks gedaan. dus haar conditie is ook echt 0. hoe kan ik haar het beste nu langzaam opbouwend af laten vallen en werken aan haar conditie.
Longeren doe ik nu een kwartiertje en dan telkens langer.
wat zouden jullie doen?

Tallout

Re: Te dik en geen conditie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:06

Toen ik met Justy moest gaan opbouwen ben ik begonnen met eerst erop, alleen maar stappen en dat 30 minuten lang (dit door een operatie aan dr hoefbeen). Daarna mochten we in die 30 minuten stappen twee keer 3 minuten draven, de week erop twee keer 5 minuten de week daarop 3 keer 5 minuten etc. Dat hoeft niet precies op tijd natuurlijk maar dan heb je een idee.

Gewoon rustig beginnen en steeds langer en intensiever draven en stappen.
Dan valt ze vanzelf ook wel af :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:08

Rijden rijden rijden rijden. Veeeeel beweging geven, geen krachtvoer en alleen hooi/gras.
Je mag haar best wel harder aanpakken dan een kwartiertje longeren hoor. Binnen twee weken moet ze makkelijk een uur kunnen lopen. Intervaltraining doet het wat dat betreft erg goed.
Haar conditie zal sneller verbeteren dan haar gewicht, maar als je haar goed blijft rijden dan komt dat vanzelf goed.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:09

Maar ik denk dat dat toch wel een beetje een ander voorbeeld is, Chantal, want jou paard had een blessure, dus dan mocht te boel toch niet te veel belast worden?

Amyc: Ik denk dat je het beste gewoon kan kijken wat je paard aangeeft. Dat merk je wel. Als je gaat rijden en je paard wil graag draven, dan laat je haar lekker draven. En als ze na een half uur stappen al moe wordt, stop je dan. Goed luisteren naar je paardje. :) Succes!

Amyc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 16:10

wat versta je onder intervaltraining?
Ja de eigenaar zij, dat we eerst moeten longeren en dan pas rijden. maar dan bel ik hem zo wel even om te vragen of we er niet op kunnen.

ja we waren ook al van plan om te kijken wat ze aankon, dat vinden we zelf ook heel belangrijk.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:30

Sodeletuut schreef:
Maar ik denk dat dat toch wel een beetje een ander voorbeeld is, Chantal, want jou paard had een blessure, dus dan mocht te boel toch niet te veel belast worden?

Amyc: Ik denk dat je het beste gewoon kan kijken wat je paard aangeeft. Dat merk je wel. Als je gaat rijden en je paard wil graag draven, dan laat je haar lekker draven. En als ze na een half uur stappen al moe wordt, stop je dan. Goed luisteren naar je paardje. :) Succes!

Ja dat klopt :)
Maar t gaat meer om t idee van opbouwen, steeds ietsjes langer.
Je merkt vanzelf wel wanneer ze moe wordt.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 16:49

Begin wel voorzichtig met rijden.
Ze heeft een jaar lang geen zadel en ruiter gezien. Hoe ver is ze daarvoor doorgereden? Als ze alleen zadelmak was zul je heel voorzichtig moeten beginnen, als ze al meer kende zal ze het weer makkelijker oppakken. Vraag het even goed na bij de eigenaar, vaak krijg je te horen dat een paardje o zo braaf en doorgereden was zonder dat dit klopt. En een paard kan een hoop veranderen van een jaar lang op het land staan..
Longeer ook eens een keer met zadel op, gewoon om te kijken of en hoe ze daar op reageert

Interval training werk je met intervallen. Bv 5 minuten stappen, 5 draven, 5 stappen, 5 galop, enz... Dat is goed omdat het paard telkens weer een paar minuten heeft om op adem te komen, spieren kunnen hun energie weer verzamelen en dan kun je sneller de conditie en spieren verbeteren.
Dat kun je ook heel goed aan de longe doen, als de conditie beter wordt kun je de stap intervallen bijvoorbeeld terug nemen naar 2 minuten. Er is zat over te vinden op internet als je meer info nodig hebt, maar kijk vooral naar je paardje. Paarden bouwen een stuk sneller conditie op dan mensen, dus wees niet bang om haar af en toe eens wat langer te laten werken.

prinero

Re: Te dik en geen conditie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:47

Ik zal vooral goed luisteren naar je paardje. Als je merkt dat ie meer dan die 15 minuten kan en wil lopen dan kan je dit best doen. Verder lekker veel lopen, buiten lopen, longeren enz...
Je kan beter 2 uur stappen dan 20 minuten draf/galop!

Succes!