hengstje nou nog lief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

hengstje nou nog lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 08:13

vorig jaar december was mijn broer jarig en toen wij daar kwamen om zijn verjaardag te vieren, zag ik in zijn achtertuintje een bijzonder schattig hengstveulen staan , hij had hem bij een autohandelaar uit een loods gehaald en was op sterven na dood, mijn broer heeft een dochtertje van 10 , die zou hem wel verzorgen, maar hoe goed ze het ook bedoelen ik zie het niet zitten daar, dus ik zei, breng hem maar bij mij, ik heb ruimte zat, ( hij staat nu in een tuintje van 4x6 meter). maar ondertussen hebben ze hem nog steeds, en ik ben bang dat mijn broer nu nog een keer met het paardje aan komt, ondertussen heb ik joanna en celine(merries) gekocht, en ik heb nog steeds ruimte zat, maar ben bang dat dit hengstje volledig verpest is, geen dicipline van een jong meisje, ze laten hem uit als een hond in het park , (los) en hij kent dus geen andere paarden , staat altijd alleen, en nogmaals zij bedoelen het goed maar zijn erg onkundig en onervaren, als ik dit hengstje thuis zou krijgen zou het dan nog wel lukken er een sociaal dier van te krijgen, hij zal waarschijnlijk dit jaar één jaar oud zijn., kijk met het oog op de merries zou ik hem ruinen, het is beslist naam en papierloos en ras is onbekend, hij is vosbont en zou een kleine welsh kunnen zijn, heel graag jullie mening of advies hierover

mona12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:49

ik zou hem zowiezo weg doen naar iemand meer ervaring daar in en het is een hengst die gaat het niet bebaald makklijk maken nu nog wel maar is die ouder denkt van ja dag jullie kennen me wat en zo wie zo een kind van 10 kan er niet op rijden en ja je kan hem laten gatereren en dat kost weer meer geld en in neem aan dat niemand er varing er mee heeft daarzo en het is voor het beestje ook veel beter en als ze het niet weg willen doen moet je ze mee nemen naar een hengsten houderij en dan kan je het daar naar vragen wand het gaat wel om een paard en niet om ieds kleins en het is belang rijk dat die bij iemand komt die het wel weet.

en zowiezo mag je het veulentje niet berijden tot dat die 3 jaar oud is en goed is ingereden door een prof. dus tip brenge hem weg naar een betere plek oke het is leuk om een paard te hebben maar moeilijk te onder houden nopu ik hoor het wel.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 01-04-09 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, plaats alles in 1 reactie en vergeet je iets, gebruik dan de editknop.

jolandje

Re: hengstje nou nog lief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:01

ze rijd er ook niet op hoor, en ze zijn er vast op hun manier goed voor, er word veel gepoetst en geknuffeld, en goed gevoed, maar daar kom je er niet mee denk ik

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:05

Kun je ze niet vertellen hoe het zit? Over het opvoeden en de gevolgen enzo? Misschien weten ze gewoon niet beter.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 09:38

zij denken dat ze alles goed doen................

mona12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 14:09

ja maar het zit zo het is een hengst kijk heb je nou een merrie of een ruin dan kan het maar een hengst moet je de baas spelen en niet als die wat verkeert doe gelijk slaan of straffen van daar dat ik ook zij ze kunnen hem beter weg doen en voor ieds anders kijken

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 15:59

nou ja over dat wegdoen ging eigenlijk mijn vraag ook, kun je zo'n paardje nu nog fatsoen bijleren of is hij in een half jaar voor het leven verpest? als het nog wel goed kan komen wil ik hem nog wel , dan laat ik hem castreren, het is echt een plaatje, en ik vond hem erg lief,

mona12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:08

licht er aan wat die mankeert ik snapje wel maar je kan hem van mij houden want als je hem castereet dan kan het geen kwaad

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 18:12

mona12 schreef:
ja maar het zit zo het is een hengst kijk heb je nou een merrie of een ruin dan kan het maar een hengst moet je de baas spelen en niet als die wat verkeert doe gelijk slaan of straffen van daar dat ik ook zij ze kunnen hem beter weg doen en voor ieds anders kijken

over elk paard moet je de 'baas' zijn, leider dus, anders respecteert en vertrouwd je paard je niet, volgens mij zit het paard daar niet goed 'als in de questie van opvoeding en plek van opgroeien'

Misschien bespreken in de opfok en bij jou, het meisje op les laten, jij het beestje opleren etc. en over een jaar of 3 als het meisje 13 á 14 kan zij er netjes op toch ?

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 19:59

hmm, mijn broer woont nogal ver weg zo'n 70 km. en we zien elkaar niet zo vaak dus :o

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:02

Kijk of jij hem toch bij je thuis kunt stallen, nu kun je nog behoorlijk wat terug draaien, maar als ze straks een jaar of 3/4 zijn kun je het vaak schudden.

Bij je broer zal het helaas vrijwel zeker misgaan. Misschien kun je hem dit topic laten zien?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:09

Je broer heeft het hartstikke goed bedoeld, maar in een achtertuintje.. Daar moet hij sowieso weg vind ik..
En shetland hengstjes kunnen mega krengen zijn hoor, die van ons is nu een jaar en die vertoont al goed hengstengedrag, prima, hij mag in een kudde merries straks.
Maar hij is nog geen jaar oud die van je broer, ik zou hem laten ruinen en dan lekker bij die 2 van jou laten, je kunt er toch pas over 2 jaar wat mee doen en als je toch de ruimte hebt.. Maar hoe hij nu staat, dat is/gaat gewoon niet goed..

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:16

Hij is nog jong komt wel weer goed hoor, klinkt misschien eng maar je merries zullen hem zeker op zn plaats zetten waardoor ie weer leert respect te hebben voor andere paarden..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 12:21

shemar schreef:
Hij is nog jong komt wel weer goed hoor, klinkt misschien eng maar je merries zullen hem zeker op zn plaats zetten waardoor ie weer leert respect te hebben voor andere paarden..

Ja dat denk ik ook. Ik heb hier een merrie die vanaf haar eerste jaar tot haar dertiende altijd alleen heeft gestaan. Bij ons is ze in een groep paarden gekomen en in een mum van tijd heeft ze de paardentaal geleerd. Ze is nu de alpha van de groep en een hele goede.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 07:09

nou dan wacht ik gewoon maar af wat de kleien meid ermee wil

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:52

wat een sneu verhaal. Ik denk wel dat als je het beestje laat castreren voordat je hem aan de merries introduceert (moet een bepaalde tijd tussen zitten vanaf de castratie) dat het dan goed gaat. Natuurlijk kan het dan nog steeds botsen wegens karakters enzo, maar dan heb je ten minste een beestje dat ook makkelijker ergens anders geplaatst kan worden.

Ook qua opvoeding kan er nog veel aan gedaan worden op die leeftijd. Je moet dan wel iemand hebben die weet wat ie doet. Mijn paard was een ontzettende puber toen ie 2 jaar was (door je heen willen lopen, als een soort bom die ontplofte). Ik heb hem toen bij mijn trainer in training gezet en het is nu het meest werkwillige, beschaafde en netjes opgevoede paard dat je je kunt wensen.
Echter kregen we ook een keer een paard in training dat bij "een ervaren trainer" in training was geweest en daar was helemaal niks meer van over. Dat was heel zielig om te zien. Toen hebben we dat paard heel lang moeten bewijzen dat ie ons kon vertrouwen en konden we langzaam met hem aan het werk gaan. Dat is ook goed gekomen, maar even om te laten weten dat niet iedere "trainer" ook echt zo goed is met alle paarden. Sommige trainers kunnen niet om gaan met een bepaald type paard omdat ze hun eigen manier van trainen hebben en dat op ieder paard willen toepassen, terwijl ieder beestje weer een andere aanpak nodig kan hebben.

Als je wilt kan ik je contact gegevens geven van mijn trainer. Ik weet niet of je dat wilt, maar ik wil je wel helpen en dan heb je iig een beginnetje. Ik weet dat hij als eerste zal kijken naar het karakter van een paard en het gedrag/opvoeding van een paard en dat is dan ook de eerste stap waar mee gewerkt wordt. Dat is immers de basis van waaruit je met een paard werkt. Hij traint regelmatig met jonge paarden (ook omdat hij goed is met de opvoeding van paarden) en wat dat betreft zou je het kunnen proberen als je het wilt. Hij zal je ook eerlijk zeggen wat hij denkt dat hij voor je kan doen en wat hem wel en niet haalbaar lijkt.

groetjes Idonea

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 09:56

p.s. de paardentaal leren, dat hebben ze als het goed is al meegekregen van mama, maar hoe ze met mensen om moeten gaan dat is een teer punt bij paarden waarmee vanaf jongs af aan maar wat aangekloot wordt. Als ze dan volwassen en sterk worden dan moet je gewoon een paard hebben dat goed in de omgang is want anders is het vervelend voor jou en als je besluit zo'n beestje te verkopen zal hij minder goede kansen hebben. Dat zou gewoon sonde zijn.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-09 19:24

nou ja voorlopig is hij dus nog bij mijn broer en z'n dochtertje en willen ze hem nog niet kwijt, maar hun kennende is het geen blijvertje. een trainer is idd een idee maar dat is in dit gevaldus van later zorg, ook belangrijk is waar die trainer woont ;)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 19:34

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:15

Waarom geef je ze niet een boekje cadeau zodat ze kunnen lezen dat ze niet correct bezig zijn met het ponytje.
Dat een pony ruimte en vriendjes nodig heeft.
Als ze de pony als een hond behandelen is dat waarschijnlijk wat ze zoeken,waarom nemen ze dan geen hond?

Hij hoeft niet onhandelbaar nu te zijn, hengsten zijn niet allemaal draken,een hoop zelfs niet!! ieder paard kan verpest worden door een mens.
Castreren zou ik zeker doen,dan kan hij als ruin zijnde gewoon lekker bij de merries lopen,je wilt hem toch niet als dekhengst,dus hup ballen eraf en sociaal leven tegemoet.

Moeilijk omdat het je broer is,maar doe wat het beste is voor de pony,zeg hem de pony aan jou mee te geven omdat dat beter is voor de pony hoe goed hij het ook bedoeld. En anders misschien toch de dberscherming bellen?

Sterkte

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 19:53

jolandje schreef:
nou ja voorlopig is hij dus nog bij mijn broer en z'n dochtertje en willen ze hem nog niet kwijt, maar hun kennende is het geen blijvertje. een trainer is idd een idee maar dat is in dit gevaldus van later zorg, ook belangrijk is waar die trainer woont ;)

nou ik kan me voorstellen dat hij niet in de buurt woont (Nieuw Vennep), maar het idee is dan ook dat je het paardje daar tijdens de training stalt, want trainen is iets dat je niet alleen in de bak doet maar ook in en rondom de stal, bij het buiten zetten, bij het voeren, bij het lopen in de hand... bij alles. Je kunt niet een paard zeggen dat ie in de bak zich netjes moet gedragen, maar daar dan weer geen aandacht aan besteden wanneer je de bak uit loopt, daar leert zo'n beestje nog geen manieren van (als het je om opvoeden gaat). Paarden staan altijd bij ons op stal als ze in training gaan. Het voordeel is dat je er tijdens die periode niet naar om hoeft te kijken. Alles wordt verzorgd door de trainer en stalhulp.
0623360516 is het telefoonnummer. Hij heet Jan Berendonk.

groetjes!