mestprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

mestprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:14

ja ik zit met een probleempje.
als je paarden hebt heb je natuurlijk ook mest.
ons weiland is niet zo groot dus uitrijden is niet goed te doen.
nou kan ik het naar een boer brengen maar dit betekent met een aanhangertje op en neer rijden. na een keer of 12 te zijn gereden is bijna de helft van de mesthoop weg.
maar nu afgelopen weken wegens omstandigheden geen tijd gehad rest weg te brengen.
dus moet ik er nog vanaf zien te komen en een oplossing zien te bedenken hoe ik in het vervolg mn mest op een makkelijkere manier weg kan krijgen.
wie o wie heeft er ideetjes voor.
zelf zat ik er wel aan te denken om elk jaar een wei om te laten ploegen en mesthoop erin mee te laten ploegen. probleem daarvan is ook weer. wij hebben geen trekker en degene die het voor ons dee is dit jaar overleden en geen opvolger.
nou barst maar los met de ideen.

Poosje81

Re: mestprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:15

Direct op aanhanger laden en dan zodra deze vol is direct wegbrengen naar die boer?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:16

vaker naar de boer rijden zodat je niet ineens zoveel hebt. of het op laten halen maar dat kost een berg geld.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:17

Misschien wil die boer het wel voor een mooi prijsje op komen halen?

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:17

Wij brengen de mestkar(aanhangwagen) als hij vol is naar een manege in de buurt.
Manege ligt dichtbij en zo hebben we nooit veel mest op het erf.
Maar dan is het bij ons wel elke week 1 heel soms 2 keer rijden.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 22:18

die boer heeft ook eigen bedrijf dus zit met mest uitrijden. kan het nu nog uitrijden maar andere tijden van het jaar niet.

wil ik het op een aanhanger gooien en wegrijden moet ik of grote aanhanger hebben of heel vaak rijden. heb ruim 2 kruiwagens mest per dag. en dan 1 x in de 2 dagen ook nog 2 uit het weiland.

de boer kan het niet op komen halen en heb het in de omgeving ook al gevraagt of iemand het wil wegbrengen maar niemand blijkt over de middelen te beschikken. wil er best wat voor betalen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 22:22

2 kruiwagens per dag. dan kun je het toch makkelijk redden met 2 keer per week f naar de boer rijden?
ik gooi ook elke keer wat in de kliko's. kan ik toch elke week weer een krui kwijt (is niet veel maar toch...)

nordwin14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:38

Op laten halen. Maar ja is wel duur natuurlijk maar het schilt een hoop elende en bezine

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:57

Je kunt van die containers neer laten zetten die ze eens in de zoveel tijd weg komen halen en een nieuwe neer zetten (is ook best aan de prijs, maar hangt ook af hoeveel mest je per jaar hebt) Ik heb toen gelukkig een boer gevonden die een paar keer per jaar de mest komt ophalen en het over zijn eigen land neer legt.

Alagone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:08

Een bordje aan het hek met `gratis paardenmest afhalen` wil ook wel eens goed werken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 11:53

Bordjes bij volkstuintjes en een advertentie op MP werken SUPER! Ik heb het ook gedaan en bij mij wordt zo ééns per 3 weken een volle aanhanger mest afgenomen. óf ik ga het brengen in onze omgeving (à 5 euro per 2,5 kuub) of ze komen het halen en ik laad voor hen machinaal de aanhanger (gratis).
Op dit moment heb ik nog misschien 2 kuub liggen, maximaal.
Ik krijg regelmatig telefoon van mensen die het berichtje op MP hebben gezien, dus dat werkt ook!
Maar de meeste afname heb ik van de briefjes bij de volkstuinen.

Onze loonwerker komt het ook halen, als je wilt, maar dan betaal je iets van 60-70 euro per mestkar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:43

Kiezen voor een stalbedding die minder opslag vraagt en het af laten halen door en loonwerker/boer.
Kost natuurlijk wel wat, maar je hebt er ook geen omkijken naar/werk aan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:42

DubbelDun schreef:
Kiezen voor een stalbedding die minder opslag vraagt en het af laten halen door en loonwerker/boer.
Kost natuurlijk wel wat, maar je hebt er ook geen omkijken naar/werk aan.

En dan heb je: STROKORRELS!! :D

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:50

Die wei omploegen en opnieuw inzaaien kost je meer dan het laten afvoeren....
Hier zijn akkerbouwers in de buurt die onze mest graag willen hebben. Meestal betalen zij de afvoer, soms delen we de kosten van de loonwerker. Is best te doen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 15:05

De mest die uit de stallen komt gaat bij ons van het erf af. Dit laten wij door een bedrijf ophalen.
Over het eigen land zou kunnen qua hoeveelheid mest maar ik heb liever koeienmest of kunstmest over het land dan paardenmest. Dit ivm de besmetting.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 16:21

Met dit probeem zaten wij een paar jaar geleden ook. We gebruikten toen nog stro, nu we vlas gebruiken scheelt dat aanzienlijk in de omvang van de mesthoop! Dat is al een begin.

We lieten het eerst altijd ophalen door een boer, daar werd dan wel voor betaald.
Nu brengen we het zelf weg, maar jullie hebben geen trekker zeg je dus dat gaat niet.

De enige oplossing die ik dan heb is het op laten halen....

Succes ermee!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 22:17

Wij mogen het over het maisland van een buur-boer brengen.
Hij wilde het ook wel voor ons doen, maar kan met zijn grote kraan niet zo goed uit de voeten op onze klein mestplaats, dus hebben we het met auto en kar zelf gedaan (wat een werk!!!, veel scheppen en wel 16 karren vol met mest) en verder vanaf 1 februari zoveel mogelijk gelijk over het land verspreid.

Een kennisje schept de vlas-mest in vlaszakken (van die stevige) en zet ze dan langs de kant van de weg met een bordje erbij gratis mee te nemen gecomposteerde paardenmest... Verbaas me er over dat er toch regelmatig zakken verdwijnen :P

Wij hadden zelf advertentie geplaatst op marktplaats en bij tuindersvereniging, maar daar hebben we maar 2 reacties op gehad.

Van de zomer sparen we het weer op op de mestplaats en dan kijken we van het najaar wel weer of het (deels) over eigen land en tuin gaat, of dat we het weer ergens anders kwijt kunnen. In principe hebben we land genoeg om het zelf uit te kunnen rijden. 2x per jaar een mestbak en we kunnen per mestbak zo'n halve ha grond bemesten en in de winter verspreiden we dan de mest uit het land ook nog over zo'n halve ha en we hebben in totaal 3ha grasland.

Een mestcontainer kopen of huren en laten legen kost wel wat, maar als je kijkt wat het aanleggen van een vloeistofdichte mestbak kost, dan kun je daar heel wat jaren mee toe als je niet zoveel paarden hebt staan...

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 14:30

Ik zou in ieder geval de paarden niet op zaagsel zetten, als ik jouw was. Dan wil de boer het nl. niet meer hebben. Met dat probleem heb ik een paar jaar geleden gezeten.

Ik gooi nu ook elke keer de aanhanger vol en breng hem dan meteen weg als ie vol is. (een keer erover heen lopen helpt ook om nog eens een weekje extra met de aanhanger te kunnen doen, dan zakt de mest weer wat in).
We hebben een kiepaanhanger, dus die is lekker snel geleegd.

In de zomermaande zit ik ook met het probleem met mestafvoer. Vorig jaar was het gelukkig goed weer. Toen heb ik de paarden gewoon 24/7 op wei of uitloop gelaten. Heb ik geen stro gebruikt in de stallen. Toen heb ik het net gered met mijn aanhanger met pure poep.
Ik heb 2 paarden en een dubbelwiels aanhanger, daar past wel behoorlijk wat op.

sbdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 15:36

ik heb een boer geregeld die een mestkar heeft.
Hij brengd de mestkar, en ik gooi die vol met mest en hij haalt de kar weer op
betaal hem daarvoor 30 euro per kar.
Het is wel even werk, maar als je elke dat 10 min mest schept heb je de kar met 5 dagen vol.