Wat voor omheining moet ik nemen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

Wat voor omheining moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 21:04

Onze buren hebben ons gevraagd om mee te doen met een nieuwe omheining. Er staat nu een oude, die nogal versleten is na dik 10 jaar. De weidepalen rotten net boven de grond weg.

Dit is de hoofdreden (het wegrotten van de palen) dat de buurman eigenlijk geen houten hek meer wil. Samen met zijn buren aan de andere kant heeft hij een groen Heras hekwerk erneer gezet. En eigenlijk (heel begrijpelijk ook) zou hij graag hetzelfde aan de andere kant willen (aan onze kant dus).

Maar ik vind een Heras hekwerk zo...industrieel uitzien. Met die groene paal er bovenover...ik weet het niet. Ik vind het gewoonweg niet echt mooi.
Het zou echter wel het meest practisch zijn. We moeten namelijk draad tot beneden aan toe hebben om onze kippen en hond aan onze kant te houden en hun kippen, geiten en hond aan hun kant te houden. Je hebt nooit meer omkijk naar verrotte palen, want deze palen rotten niet. En het is betaalbaar.

Ik zie echter veel liever iets wat in het landschap opgaat...hout dus.
Nu zat ik eens te kijken bij kunststof omheiningen met een houten uiterlijk, maar wat die dingen nu kosten kan ik nergens vinden. Volgens mij vele malen duurder dan het Heras hekwerk.

Mijn man had ergens een houten omheining gezien met 2 planken, die tevens geheel met draad was dichtgemaakt. Hij vond het op zich wel mooi...maar dan zit je nog met hout.

Ik heb de laatste tijd zoveel gesufd naar omheiningen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wat een ellende...en over een paar weken moet de beslissing gemaakt zijn.

En ik weet het nog steeds niet. Ik wil rekening houden met de wensen van de buren, maar ook met die van mijn eigen.

Maar als ik dan weer lees dat een goed geimpregneerd hek zo'n 25 jaar kan meegaan, dan denk ik: dan zit ik dus over 25 jaar weer te kijken wat we met het hek moeten doen. Tegen die tijd ben ik 63, dan zet je ook niet meer zelf 123 een hek.

whisperramse

Re: Wat voor omheining moet ik nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:08

Ik zou toch voor het Herashekwerk gaan. Zeer makkelijk te plaatsen, en bijna geen omkijken meer naar.
Je kan desnoods nog steeds bamboe- of kokos-matten er tegen hangen, of een haagje er tussen planten, zodat je toch nog steeds een "natuurlijk" uitzicht hebt.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:09

mischien kun je ijzeren palen in de grond zetten en er houten balken tussen hang hahah nee grapje
ik heb inderdaad ook van zo,n hek gehoord das van hard plastic
ikhad er een zien staan op indoor brabant

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:41

Ik zou niet voor het Herashek gaan, en wel om deze reden: gemeentes gaan zich steeds meer bezig huoden met de verrommeling van het landschap; met name als het gaat om de hippische sector. Als je nu dus een omheining zou plaatsen die niet past in het landschap, heb je kans dat deze bijvoorbeeld over een jaar zal moeten worden vervangen omdat dit moet van de gemeente.

Kijk eens hier: http://www.knhs.nl/news.asp?pCatID=228& ... le=11&men=
En hier: http://www.landschapsbeheer.nl/admin/fi ... asp?id=349

Informeer ook eens bij je eigen gemeente wat ze het liefst zien.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 07:21

Wij hebben om 1 wei (lopen de mini's) ook heras hekwerk. Vind het super hoor. Totaal geen omkijken naar en staat erg strak. Wij hebben groen, dus staat m.i. erg mooi in het landschap. Vooral in jullie geval, waar je buur al aan 1 kant zo'n hekwerk heeft staan (en ivm de dieren), zou het netter ogen als wanneer je er weer wat anders neer gaat zetten.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 07:42

Ik heb net maar eens een prijs opgevragd bij Heritage-products. Daar zag ik een kunststoffen omheining in het bruin.
@ dorientjuh: ik ben niet zo bang voor de Gemeente. De weien zijn namelijk ingesloten door huizen. Ze liggen niet midden in het veld of zo, waar iedereen langs loopt. Dit zou echt een afscheiding zijn tussen de buurman en ons. Geen hond die dat ziet...alleen wijzelf natuurlijk.

Ik kan me voorstellen dat een wei die in het oog ligt: langs een (land)weg, dat ze daar iets van zouden kunnen zeggen. Maar niet van wat mensen als omheining tussen hun erven plaatsen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 12:41

Tegenwoordig heb je kunststof in vele soorten/uiterlijken en daar zitten behalve de witte "Dallas'hekken ook bij met een houtnerf.
Ik zou iig niet voor hout kiezen, daar blijf je mee aan het onderhouden/vervangen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:23

Dat was waar onze buurman het ook over had, het onderhoud.
En ik heb idd de prijs van een kunststof hek met houtnerf opgevraagd. Een wit hek verstoord het natuurlijke beeld helemaal. Daar begin ik niet aan. Zo vind ik bijv. ook die weien waar van dat brede witte lint omheen staat, verschrikkelijk. Dat is nu echt vervuiling van het landschap.
Ik ga nog eens googelen naar andere kunststof hekwerken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 13:26

Maar daar geldt ook voor dat het zichtbaar moet zijn omdat IMO de veiligheid voor de paarden zwaarder weegt dan het 'mooie'.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 13:59

Ja, tuurlijk moet een paard het ook zien, maar het zou mijn keus niet zijn om allemaal witte linten in mijn achtertuin te hebben.