Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxappiexx

Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:09

Wij hebben hier 1 pensionklant staan, zo heeft mijn paard gezelschap. We hebben gewoon een weide en 2 stallen, geen verdere luxe ofzo dus in de stal krijgen ze water in een ton.
Ze betaald niet veel per maand en daarmee komen we net rond met hooi en vlas dus binnen en buitenzetten etc etc is voor haarzelf.
Nu geeft ze haar paard in de stal (vanaf ca. 18.30 tot 7.00) geen water meer. Is dit normaal? ik heb namelijk altijd geleerd dat ze altijd water aan moeten kunnen.
Moet/kan ik hier wat van zeggen? Of is het voor meer mensen normaal om een paard 's nachts geen water te geven?

Amrah

Re: Pensionklant geeft paard geen water op stal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:10

Ik vind zelf dat een paard altijd moet kunnen drinken..

Gooit ze 's avonds de ton ook niet vol voor de nacht?

Geven jullie het paard nu water of dat niet? Mischien kun je haar er een keer op aanspreken of een keertje over praten waarom ze dat niet doet?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Is het haar wel bekend dat ze zelf voor water moet zorgen in de stal? Want bij zelf binnen en buiten zetten, zou ik persoonlijk er nog niet direct aan denken dat ik ook zelf water moet geven, ookal krijgen ze water uit een ton...
Dus dat zou misschien het probleem kunnen zijn???? Ik zeg ook maar iets hoor.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:11

Ik vind ook dat een paard altijd toegang tot water moet hebben. Hij zal niet dood gaan van een nachtje zonder water natuurlijk :+
maar dan nog..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:13

Ze zet er gewoon helemaal geen ton meer bij, die staat voor de stal :+
Ik heb het paard tot nu toe iedere keer nog water gegeven maar het is niet de bedoeling dat ik dat doe.

Haar erop aanspreken heeft weinig zin, dat hebben we al over verschillende dingen moeten doen maar ze luisterd niet of neemt het niet van ons aan. Best vervelend.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:14

Als hij overdag volop de bschikking heeft over water vind ik het in de koudere periodes niet zo erg. Dan drinken ze toch niet zo heel veel. Maar nu het wat warmer word vind ik wel dat ze 24 uur per dag bij water moeten kunnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:14

Lalidan schreef:
Is het haar wel bekend dat ze zelf voor water moet zorgen in de stal? Want bij zelf binnen en buiten zetten, zou ik persoonlijk er nog niet direct aan denken dat ik ook zelf water moet geven, ookal krijgen ze water uit een ton...
Dus dat zou misschien het probleem kunnen zijn???? Ik zeg ook maar iets hoor.

Dat is haar bekend ja, ze moet zelf de stal doen enzo. Ze heeft er ook altijd water bij gezet tot 2 weken terug.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:15

ik denk ook haast dat ze niet weet dat ze haar paard ook water moet geven.
miss gaat ze er wel van uit dat jullie de tonnen 'savonda alletwee vullen voor het slapen gaan.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:16

barbar schreef:
ik denk ook haast dat ze niet weet dat ze haar paard ook water moet geven.
miss gaat ze er wel van uit dat jullie de tonnen 'savonda alletwee vullen voor het slapen gaan.

Ze staat hier al een tijdje en heeft het altijd gewoon zelf gedaan, is in het begin ook gezegd dat die dingen (alleen voor haar paard uiteraard) haar taak zijn.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:18

Maar er zijn niet meer mensen die dit doen?
Of weet iemand of het kwaad kan als een paard geen water aan kan gedurende 10-12 uur?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:19

2 paarden en ze moet haar paard zelf buiten zetten? Hoe moet ik dat voor me zien? Jij gooit je eigen paard los s' morgens en die van haar blijft dus binnen tot ze komt?
Het is toch een hele kleine moeite om ook die van haar even los te laten, of heb ik het nu verkeerd begrepen.
Wat betreft het water...maak een goede afspraak met haar en geef haar dagen dat zij het doet en jij de andere dagen.
Is er trouwens leidingwater of moet je uit de sloot halen, of aanvoeren vanaf huis? Ook dat maakt een wereld van verschil natuurlijk.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:20

Dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Kun je haar niet verplichten om water te geven? Dat ze, heel drastisch, anders maar een stal moet gaan zoeken waar ze dat zelf mag weten?

Kyrseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 19:22

Als ik jou was zou ik er gewoon naar vragen of het misschien een reden heeft. En er nogmaals op wijzen dat het niet de bedoeling is dat jullie het doen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:24

aerdenhout1 schreef:
2 paarden en ze moet haar paard zelf buiten zetten? Hoe moet ik dat voor me zien? Jij gooit je eigen paard los s' morgens en die van haar blijft dus binnen tot ze komt?
Het is toch een hele kleine moeite om ook die van haar even los te laten, of heb ik het nu verkeerd begrepen.
Wat betreft het water...maak een goede afspraak met haar en geef haar dagen dat zij het doet en jij de andere dagen.
Is er trouwens leidingwater of moet je uit de sloot halen, of aanvoeren vanaf huis? Ook dat maakt een wereld van verschil natuurlijk.

Haar paard gaat in de winter om 7.15 naar buiten, die van mij als ik naar school ga om 8.15. Die van mij staat dus binnen totdat ik er ben. Vind ik geen probleem. Als het slecht weer is laat ze die van haar staan en zet ik ze allebei op de wei.
Maar daar gaat het niet over, dat gaat allemaal prima.

Het water is gewoon leidingwater, er is een slang aan aangesloten die totaan de stal komt dus veel moeite kost het niet.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 31-03-09 19:32, in het totaal 3 keer bewerkt

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 19:25

Kyrseltje schreef:
Als ik jou was zou ik er gewoon naar vragen of het misschien een reden heeft. En er nogmaals op wijzen dat het niet de bedoeling is dat jullie het doen.

Dat zal ik dan idd het beste kunnen doen ja. Eens kijken of ik haar tegenkom morgen ofzo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:03

En automatische drinkbakken?? Daar al eens aan gedacht? Als je de waterleiding al hebt liggen dan zijn dat de kosten niet en het scheelt je niet alleen werk, maar ook water. Ook voor buiten kan je er een aan de muur hangen...altijd vers water en geen omgooien van emmers of bakken meer of wachten tot de ton vol is.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 20:22

aerdenhout1 schreef:
En automatische drinkbakken?? Daar al eens aan gedacht? Als je de waterleiding al hebt liggen dan zijn dat de kosten niet en het scheelt je niet alleen werk, maar ook water. Ook voor buiten kan je er een aan de muur hangen...altijd vers water en geen omgooien van emmers of bakken meer of wachten tot de ton vol is.

Tussen de kraan en de stallen zit een afstand van 25-30 meter, daarvoor zit die slang er dus aan. Automatische drinkbakken hebben we idd al eens aan gedacht maar dan moeten we nog een stuk leiding leggen en alles vriest altijd dicht/kapot bij ons in de winter. Bovendien is mijn vader bezig met het verbouwen van de stal dus nu kan het zoieso nog niet, waarschijnlijk wel als alles klaar is, maar dat zal nog een tijdje duren.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 20:33

Je kan een drinkbak ook aansluiten aan een tuinslang!
Wist ik ook niet, maar het kan echt.
En de winters zijn tegenwoordig zo warm dat ik afgelopen winter voor het eerst sinds jaren weer heb moeten afsluiten.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:04

Persoonlijk vind ik dat een paard recht heeft op toegang tot water. Altijd.

Hij zal niet dood gaan aan 10 tot 12 uur zonder water, maar dat betekent niet dat het prettig is voor paarden om zo lang zonder water te staan.

Verder over die automatische drinkbakken, wij hebben verwarmde drinkbakken en we hoeven dus nooit het water af te sluiten van de drinkbakken. Misschien een idee, het is best gemakkelijk aan te leggen namelijk.

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 21:43

Is het niet een beter idee om het eerst aan haar te vragen ?
Wie weet wat voor een reden ze heeft.

Verder ben ik van mening dat ieder dier onbeperkt bij water moet kunnen.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-09 08:48

Ik zal het haar idd eens vragen, ik zie haar niet vaak en er zijn wel meer dingen die niet goed gaan daarom dat ik het even hier vroeg. Bedankt voor jullie reacties!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:50

hmm zulke mensen ken ik ook.

En de reden dat ze hun paarden geen water geven 's avonds en 's nachts is dat ze hun stalletjes niet vol plassen. omdat het stro en vlas zo duur is _-:(

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 08:52

xxappiexx schreef:
Haar erop aanspreken heeft weinig zin, dat hebben we al over verschillende dingen moeten doen maar ze luisterd niet of neemt het niet van ons aan. Best vervelend.

Misschien meot je dan op zoek naar een andere pensionklant, of vertellen dat de kosten iets omhoog gaan als zij het water niet bijvult en jullie dat moeten doen? Ze kan dan wel zeggen dat het van haar niet nodig is dat hij snachts water heeft, maar jullie kunnen dan zeggen dat jullie alleen een pensionpaard willen hebben die goed verzorgd wordt, dat zij dit verder goed doet maar in jullie visie er wel continu water tot zijn beschikking moet zijn?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:30

Het paard staat er voor gezelschap van jouw paard, dan zou ik niet zo moeilijk doen over wie water verzorgt. Er is meer aan de hand, dus ga het a.j.b. met de eigenaar goed doorspreken in plaats van hier op Bokt. Je hebt vast een telefoonnummer van haar.

loraine_rz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 09:51

Ik had twee verzorgpony's die stonden ook in een stalletje met niet al te veel luxe. Deze pony's moesten dus ook water uit een emmer drinken, deze emmers werden 4 keer dag bijgevuld en ververst... uiteindelijk zijn ze rond de 40 jaar oud geworden. Ik geloof dat water 1 van de belangrijkste dingen is dat je paard moet hebben.