Mijn paard is erg eiwitgevoelig. In de maanden mei en juni, krijgt ze altijd weer vreselijke last van eiwitbulten, soms in zeer erge mate.
Nu wil ik haar toch haar weidegang niet volledig afnemen tijdens deze maanden, of beperken tot een uurtje per dag.
Wat kan ik best doen, haar in kort gras of lang gras laten lopen? En welk tijdstip van de dag? Maakt het een verschil of ik mijn weide bemest of niet?
Het langzaam opbouwen heb ik al geprobeerd, helaas is ze toch telkens weer het slachtoffer ...
Heeft er iemand tips voor mij? Heeft dus niets te maken met haar gewicht of temperament, ik zoek gewoon een oplossing om haar lekker van weidegang te laten genieten, zonder helemaal onder de blazen en bulten te staan ...
O ja nog even vermelden dat ze van de bulten enkel een "ongemakkelijk" gevoel krijgt, ze staat er dan wat loom bij maar voor de rest geven deze bulten gelukkig geen ongemak...
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-04-09 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Wijzig-knop als je nog wat toe wilt voegen.
Zwastonze
Geplaatst: 30-03-09 22:12
Een graaskorf aanschaffen
JoCo
Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-09 06:54
Een graaskorf? Wat is dat? En kan ze dan wel gedurende langere tijd op wei lopen?
en nog het belangrijkste: is dat paardvriendelijk?
Laatst bijgewerkt door Judje op 01-04-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Berichten samengevoegd. Graag de Wijzig-knop gebruiken als je vlak na plaatsen nog wat toe wilt voegen.
Piera
Geplaatst: 31-03-09 21:07
Graaskorf wordt ook wel bij hoefbevangen paarden gebruikt. Ze kunnen wel een beetje grazen door de gaatjes, maar niet zoveel. Misschien wel ideaal voor jouw paard. Even bij google intypen en je ziet zo een plaatje. Een manegepaard bij ons op stal heeft er ook 1 om in de zomer, ik denk dat dat een stuk paardvriendelijker is dan je paard binnenhouden of apart zetten in een paddock ofzo.
Bemesting aanpassen en rekening houden met de lengte van het gras. Beter is ook de eerste snede te maaien.
JoCo
Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-09 21:24
madamX schreef:
Bemesting aanpassen en rekening houden met de lengte van het gras. Beter is ook de eerste snede te maaien.
Ok bedankt maar wat bedoel je hiermee? Beter geen bemesting? En beter kort gras dan lang of andersom?
Bravura
Geplaatst: 02-04-09 12:37
Strookbegrazing. Gewoon een grasstrookje er bij geven per dag en de rest aanvullen met hooi. Bij jong gras hebben ze er eerder last van dan met wat langer "ouder" gras. Ik geef er per dag altijd 1 meter bij over een lengte van 30 a 40 meter. Paard van mij had het vroeger ook en dit hielp heel best.