hooiruif op de grond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

hooiruif op de grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 14:20

Op mn stagebedrijf staan de jaarling hengsten met 12 in een grote stal. Nou geven ze altijd het hooi op de grond, maar de helft hiervan wordt niet opgegeten, maar dus vertrapt en vermengd met het stro...
De vaste verzorgers willen liever geen hooiruif ophangen, omdat ze vinden dat deze jonge paardjes van de grond moeten eten. Wat natuurlijk ook wel logisch is. Maar hoe kun je dit nou oplossen? Bestaat er niet een soort hooiruif voor op de grond?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:28

een hooiruif is zowieso geen goed idee, want het is een onnatuurlijke houding en al het stof val in de paarden hun ogen en neus. Een hooiruif te laag hangen kan ronduit gevaarlijk zijn om in vast komen te zitten.
Wat ik tegenwoordig wel een paar keer gehoord heb is dat ze een soort voerkribbe zoals voor koeien in de loopstallen maken. (ondiepe bakken) zodat als de paarden erin moesten gaan staan ze er ook weer gemakkelijk zonder brokken uitkunnen
Laatst bijgewerkt door petitparis op 30-03-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:33

Onnatuurlijke houding hoe staan ze bij jouw in de wei gras te eten dan :roll:

capopjekop

Re: hooiruif op de grond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:36

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:37

Volgens mij heeft ze het over de onnatuurlijke houding van een hooiruif :)

Mijn vriend heeft zelf iets gemaakt om het hooi vanaf de grond te voeren . Hij heeft daar ook 2 pinnen bij gemaakt zodat de ruif niet gaat schuiven.
Dus als je handig bent of iemand weet die handig is, kan je ook zelf iets maken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:39

Je hebt wel van die bakken zeg maar voor hooi, waar ook een soort tralies voor zitten. maar volgens mij zijn de meer voor in de wei. (gezien in een advertentie geen eigen ervaring)

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:39

:\ oh snapte het ook al niet.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:42

Of gewoon zo'n hele grote zwarte water/cementbak met hooi vullen...? Nouja, meerdere dan, aangezien ze met 12 zijn xD

arun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:43

bij mij toch niet met hun hoofd in de lucht zoals je uit een ruif moet eten :)

In opfokstallen gebruiken ze regelmatig van die hekkens waar het hooi voor ligt (net zoals bij koeien) zodat ze niet in trappen van het kostbaar eten verknoeien.

Mesterkuipen worden ook nogal eens gebruikt maar dat lijkt mij geen oplossing, bovenstaande wel.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:43

een laag hangend hooinet met kleine mazen (zodat de hoeven er niet in vast kunnen raken) is ook een optie.
zoals bij http://www.hooinet.nl
ik heb zelf ook zoiets, bevalt prima :j

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:46

Een paar kuubskisten? Dan staan ze ook met het hoofd naar beneden, en daar kunnen ze niet veel mis mee.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:47

ik heb grote kisten. Waar dakpannen in zaten.
Of aardappel kisten. Desnoods paar plankjes er afzagen. Dat bespaart je al een hoop hooi !! Ze trekken het er wel een beetje uit natuurlijk.

Niets ophangen nee, valt ook stof in de ogen enzo. En alleen dichte ruiven opde grond ivm losse hoefjes :Y)
Die netten vind ik dus doodeng. Ze kennen ook gewoon er doorlopen, zou die van mij iigv doen en dan vallen of weet ik veel!

Hier in de opfok staan de paarden in de stallen met aande voorkant spijlen, waar ze met de hoofden allemaal tussen doorkunnen en het hooi ligt er dus vóór zodat het niet vertrapt word.Neem aan dat dat bij TS niet kan anders had ze dan zelf wel bedacht toch? Anders: gewoon je hooi buiten de stallen leggen (als ze er bij kunnen he :P )

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:50

FahyaFemke schreef:
Die netten vind ik dus doodeng. Ze kennen ook gewoon er doorlopen, zou die van mij iigv doen en dan vallen of weet ik veel!
bij mij hangt het net gewoon tegen de muur, dus dat bezwaar valt al weg ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:50

bij ons wordt er ook aan het ander kant van het hek gevoerd. ideaal. ze kunnen er niet in mesten en het niet vertrappen. je moet het alleen wel zo nu en dan aanschuiven, want anders kunnen ze er nie tmeer bij (paarden krijgen 24/7 beschikking over hooi/kuil)

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:51

fojoe schreef:
FahyaFemke schreef:
bij mij hangt het net gewoon tegen de muur, dus dat bezwaar valt al weg ;)

ohja >;) slim. ik zag ze altijd tussen palen of bomen hangen. Duh kun je natuurlijk tegen de muur hangen. haha juist! :D
Vind het nog maar een beetje eng dan ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 14:55

@ jetla: bij een hooiruif moet het paard zijn hoofd omhaoog doen, terwijl het in de wei idd met z'n neus tegen de grond staat. Is ook slecht voor de spieren. Wij maar oefenen op ze mooi nageefelijk en rond te laten lopen en ze daarna met hun hoofd omhoog hooi laten eten
Laatst bijgewerkt door petitparis op 30-03-09 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:00

FahyaFemke, wat vind je er dan nog eng aan?
het enige wat bij mij af en toe misloopt, is dat de schapen zich er langs alle kanten tussen proberen te wringen en dan soms vast komen te zitten met hun lange gekrulde hoorns ;)

ik heb dit type schaapjes:
Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:06

ik heb een plastic 1000 literbak (met pallet eronder) waar ik mijn hooi invoer, dr kunnen 4 balen in, en erop heb ik een heel zwaar metalen rek, waardoorheen ze het hooi kunnen plukken, en het geen zooitje wordt.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:14

Ja hallo ik vind een ruif ook not done.
Ik voer gewoon op de grond.
Goed lezen!!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:20

Wij hebben sinds kort grote plastic bakken in de wei staan:

Afbeelding

Misschien is dat iets?

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 15:23

fojoe schreef:
FahyaFemke, wat vind je er dan nog eng aan?
het enige wat bij mij af en toe misloopt, is dat de schapen zich er langs alle kanten tussen proberen te wringen en dan soms vast komen te zitten met hun lange gekrulde hoorns ;)

ik heb dit type schaapjes:
http://www.vhgs.be/Soay06.jpg

die zijn gaaaff!
Ik weetniet precies. Ben gewoon zowieso altijd zenuwachtig dat ze ergens in blijven hangen, over vallen ofzoiets. Heb altijd het idee dat die van mij net wat dommer zijn,vooral het veulen :+
Ik zie ze er al helemaal in opgerold liggen als ik smorgens kom voeren. Kweet niet haha.

Ach,ik heb mn kuubkisten, dus ben gelukkig al voorzien.

trouwens. We hadden 1 kuubkist met een dakje er op. Dus 4 palen er in, met daarop het dakje. En ja hoor, mijn veul, bijna jaarling Fries stond er dus in vast he. Voorbenen er in, zo scheef, en toen van ja, en nu baas? En dan weer planken er afgeslagen oh oh.
Heb nu kist zonder dakje gedaan, met iets hogere rand dus nu gebeurd dan iigv niet meer. Begrijp je mn zenuwen nu ;)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-03-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in de quote omgezet in link, foto's quoten is niet toegestaan!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-09 15:31

Alicia2u schreef:
Wij hebben sinds kort grote plastic bakken in de wei staan:

http://94.100.113.42/534550001-53460000 ... _q7f7.jpeg

Misschien is dat iets?

Dat wordt denk ik een beetje krap in de stal :).....
Voor het hek is misschien wel een idee, aangezien ze er van mij een ander hek in moeten zetten, want de huidige is levensgevaarlijk. Misschien dan een hek waar ze wel door kunnen om hooi te eten... Maar ik vrees dan dat niet alle 12 paardjes erbij kunnen.....
Ik zal morgen even een foto maken, kunnen jullie zien waar het om gaat.
En bedankt voor alle reacties :)
Laatst bijgewerkt door Tanja op 30-03-09 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in de quote omgezet in link, foto's quoten is niet toegestaan!

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 21:32

Moderatoropmerking:
"linkdump" verwijderd, het is niet toegestaan om alleen een link zonder enige toelichting te dumpen in een topic

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:43

Ik zeg speciekuip

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:48

Bandida schreef:
Een paar kuubskisten? Dan staan ze ook met het hoofd naar beneden, en daar kunnen ze niet veel mis mee.

Kuubkisten zoals op de foto hierboven heb ik ook. Werkt ideaal: Ik heb 5 grote gaten van 50mm in de bodem geboord, zodat regenwater (staan bij mij in de wei) weg kan lopen.
Je kan ze makkelijk verzetten met heftruck of andere machine en je hebt veel minder verspilling van je hooi.
Gevaar op verwonding is er navernant niet.